Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel zmniejsza zużycie paliwa dzięki żaluzji chłodnicy
kalendarz 15/10 2014

Opel zmniejsza zużycie paliwa dzięki żaluzji chłodnicy

Warsztat / Technika / Opel

Firma wdraża kolejne rozwiązania obniżające zużycie paliwa.

Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie. „Bardzo poważnie traktujemy kwestię ograniczania emisji CO2. Samochody elektryczne są częścią tych działań, ale zamiast koncentrować się na jednym rozwiązaniu, zamierzamy ponosić odpowiedzialność w zakresie ochrony klimatu i zaspokajać potrzeby naszych klientów, oferując im całe gamę przystępnych cenowo technologii” – powiedział Ableson.

Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, poprzez automatyczne zamykanie przednich wlotów powietrza, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.

W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są otwarte cały czas. Opel już w 2010 r. wprowadził częściową aktywną żaluzję chłodnicy, dzięki której w Astrze ecoFLEX obniżono emisję CO2 do 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar według normy New European Driving Cycle – NEDC). W późniejszym czasie wprowadzono to rozwiązanie w modelach Insignia i Zafira Tourer.

Obecnie rozwijane jest rozwiązanie nowej pełnej aktywnej żaluzji, która skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy. Specjalny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 proc. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 proc. (wg normy NDEC) lub nawet o 5 proc. w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.

Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także inne zalety, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.

Mimo pozornie prostych założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić kilka czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz zapotrzebowanie na chłodzenie.

Opel wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w kolejnym nowym modelu.

Norbert Szwarc
Foto: Opel

 

Zobacz podobne artykuły:

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
kalendarz 16/01 2025

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
 Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
kalendarz 27/12 2024

Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie

Warsztat / Technika

2024.12.27

Najnowsze modele niektórych retrofitów wyposażono w system odszraniania reflektorów.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Samochody Forda na dużym ekranie

Samochody Forda na dużym ekranie

Wiadomości / Ciekawostki

2025.01.18

Prowadzony przez Steve’a McQueena w filmie ,,Bullitt’’ Ford Mustang GT Fastback z 1967 r. stał się inspiracją dla modelu Mustang Bullitt – limitowanej serii z 2019 r.
Dakar 2025 na mecie

Dakar 2025 na mecie

Wiadomości / Moto sport

2025.01.17

Po dwóch tygodniach i pokonaniu ponad 7000 km karawana rajdu dotarła do mety w Shubaytah.
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.