![kalendarz](https://www.mototrendy.pl/img/site/icons/calendar-white.png)
Opel zmniejsza zużycie paliwa dzięki żaluzji chłodnicy
Firma wdraża kolejne rozwiązania obniżające zużycie paliwa.
Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie. „Bardzo poważnie traktujemy kwestię ograniczania emisji CO2. Samochody elektryczne są częścią tych działań, ale zamiast koncentrować się na jednym rozwiązaniu, zamierzamy ponosić odpowiedzialność w zakresie ochrony klimatu i zaspokajać potrzeby naszych klientów, oferując im całe gamę przystępnych cenowo technologii” – powiedział Ableson.
Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, poprzez automatyczne zamykanie przednich wlotów powietrza, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.
W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są otwarte cały czas. Opel już w 2010 r. wprowadził częściową aktywną żaluzję chłodnicy, dzięki której w Astrze ecoFLEX obniżono emisję CO2 do 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar według normy New European Driving Cycle – NEDC). W późniejszym czasie wprowadzono to rozwiązanie w modelach Insignia i Zafira Tourer.
Obecnie rozwijane jest rozwiązanie nowej pełnej aktywnej żaluzji, która skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy. Specjalny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 proc. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 proc. (wg normy NDEC) lub nawet o 5 proc. w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także inne zalety, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.
Mimo pozornie prostych założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić kilka czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz zapotrzebowanie na chłodzenie.
Opel wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w kolejnym nowym modelu.
Norbert Szwarc
Foto: Opel
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieSamochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Dakar 2025 na mecie
Wiadomości / Moto sport
2025.01.17
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16