Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Obowiązkowe czujniki ciśnienia
kalendarz 13/10 2014

Obowiązkowe czujniki ciśnienia

Warsztat / Bezpieczeństwo

Z początkiem listopada br. wchodzi w życie przepis w zakresie obowiązkowego systemu, który monitoruje ciśnienie w oponach.

System monitorujący TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) informuje kierowcę o spadku ciśnienia w ogumieniu. W niektórych samochodach takich marek jak Lexus, BMW czy Mercedes jest on montowany fabrycznie już od kilku lat. Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół.

W wybranych autach klasy średniej i niższej, zwłaszcza w modelach pojazdów z grupy VAG, stosowany jest inny, pośredni system TPMS. W tym przypadku do pomiarów wykorzystuje się stosowane w systemach ABS i ESC czujniki prędkości kół.

Poziom ciśnienia ogumienia obliczany jest na podstawie wibracji lub obrotów kół. Jest to system tańszy, ale należy mieć na uwadze, że kierowca informowany jest o spadku ciśnienia dopiero w momencie, gdy różnica wynosi 20 proc. w stosunku do stanu początkowego.

Bez czujnika ani rusz

Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być posiadać system TPMS. "Pozwoli to kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach” - zauważa Przemysław Krzekotowski, specjalista ds. TPMS w Oponeo.pl.

Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu zwiększa spalanie, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu oraz prowadzi do szybszego zużycia ogumienia.

Wymiana opon: dłuższa i droższa

Kierowcy, którzy przygotowują się do wymiany opon, a korzystają z systemu TPMS, powinni poinformować o tym specjalistę w zakładzie wulkanizacyjnym. Kiedy chcemy wymienić tylko opony (przez cały rok używamy jednego kompletu felg i czujników ciśnienia), serwis ogumienia nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności poza zachowaniem wyjątkowej ostrożności podczas demontażu, aby nie uszkodzić czujnika mechanicznie.

Konieczna jest jednak diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon (pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii, itp.) przy użyciu specjalistycznego urządzenia.

"Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o wymianie kompletu uszczelek i zaworów” - podkreśla ekspert z Oponeo.pl. Odpowiednie zestawy naprawcze powinny znajdować się na wyposażeniu profesjonalnych serwisów ogumienia. "Warto ten dodatkowy czas poświęcić, gdyż zaniedbanie tego typu może wiązać się z późniejszą potrzebą wymiany czujnika” - dodaje Krzekotowski.

Właściciele aut z systemem TPMS muszą przygotować się na wyższy koszt montażu ogumienia. Cena będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży. Lepszym rozwiązaniem może okazać się zaopatrzenie się w drugi komplet kół.

"W ten sposób skracamy czas sezonowej wymiany ogumienia i zmniejszamy ryzyko uszkodzenia czujników przy tych czynnościach” - mówi Przemysław Krzekotowski z Oponeo.pl. Kiedy decydujemy się na sezonową wymianę kompletnych kół (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy zresetować system TPMS: zabieg ten pozwoli komputerowi pokładowemu rozpoznać nowe czujniki w kołach. Kolejny raz niezbędne będzie specjalistyczne urządzenie, które w tej chwili ma mniej niż 20 proc. serwisów ogumienia.

Największe koszty związane z serwisowaniem czujników ciśnienia poniesiemy w sytuacji wymiany pojedynczego czujnika. Niezależnie od tego, czy przestał on działać z powodu uszkodzenia mechanicznego, czy też rozładowanej baterii, kierowca powinien przygotować się na wydatek około 300 zł za nowy czujnik plus koszty montażu i aktywacji.

 

Zobacz podobne artykuły:

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)
kalendarz 08/11 2022

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)

Warsztat / Porady

2022.11.08

Gdy synchronizatory pojawiły się pierwszy raz jako element składowy, znacznie usprawniły działanie skrzyni biegów.
 Wszystkich Świętych – czego się spodziewać na drogach?
kalendarz 31/10 2022

Wszystkich Świętych – czego się spodziewać na drogach?

Bezpieczeństwo

2022.10.31

A jak było w ubiegłym roku?
 „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”
kalendarz 26/10 2022

„Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”

Bezpieczeństwo

2022.10.26

Rusza wspólna akcja Policji, ITS, PISKP i Yanosika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/

Reifen Opony Używane

mazowieckie
ul. Ostroroga 10 (przy Cmentarzu Powązki)
Warszawa
Tel.: 888-181-888
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.