
Nowy rower dla osób niepełnosprawnych
Sport lub rekreacja - to pierwsze skojarzenie związane z rowerem.
Od wielu lat postrzegany jest również jako element codziennego użytku, w tym środek transportu, alternatywny dla samochodu lub komunikacji miejskiej. Dziś staje się także narzędziem umożliwiającym mobilność osobom niepełnosprawnym ruchowo.
Rower to popularny środek lokomocji, będący alternatywą dla samochodu i komunikacji zbiorowej. Zdobywa coraz większą rzeszę sympatyków, co potwierdza rosnący (z roku na rok) ruch jednośladów oraz rozwój infrastruktury, w tym dróg dla rowerów oraz miejskich wypożyczalni. Decyzja o wyborze roweru jako środka transportu podyktowana jest przez względy ekonomiczne (ograniczenie kosztów przejazdu) i praktyczne (dogodniejszy sposób poruszania się po zatłoczonych ulicach i drogach). Nie bez znaczenia jest również rosnąca świadomość ekologiczna Polaków, czy dbałość o kondycję fizyczną.
- Mimo, że niedrogi w zakupie i powszechnie dostępny, to są grupy społeczne, które nie mają szans, by z niego skorzystać. Mowa o osobach z niepełnosprawnościami, w przypadku których problemem jest brak możliwości utrzymania równowagi (osoby z niedowładem kończyn lub tułowia) oraz samodzielnego pedałowania. O ile drugi z problemów, związany z napędzaniem roweru, wydaje się już dzisiaj stosunkowo prosty do rozwiązania dzięki silnikom elektrycznym, o tyle stabilność w czasie jazdy pozostaje kluczowym ograniczeniem, które dopiero teraz udało się pokonać w zadowalający sposób - zwraca uwagę dr inż. Piotr Wiśniowski z Instytutu Transportu Samochodowego.
W Polsce ograniczenia sprawności dotykają co piątego mieszkańca (ponad 7,5 mln osób), przy czym blisko co dwudziesty doświadcza ograniczeń w stopniu znacznym. Najczęściej występującym rodzajem niepełnosprawności są uszkodzenia i choroby narządów ruchu, które dotyczą 59 proc. osób. 44 proc. badanych deklaruje, iż w związku z niepełnosprawnością ma specjalne potrzeby, także te dotyczące mobilności. W przypadku osób mieszkających na terenach pozamiejskich i w mniejszych miejscowościach, gdzie przemieszczanie się transportem publicznym jest utrudnione, zastosowanie znajdują wózki i skutery elektryczne oraz specjalne rowery.
- Wychodząc naprzeciw potrzeb społecznych Instytut Transportu Samochodowego opracował nowatorski typ roweru dla osób niepełnosprawnych. Prototypowy pojazd to rozwiązanie pośrednie pomiędzy pojazdem jednośladowym oraz trójkołowym. Umożliwia poruszanie się jak klasycznym rowerem, a gdy pojawia się taka potrzeba, rower stabilizuje się jak pojazd trójkołowy. Stworzony przez ITS rower charakteryzuje wygodna i stabilna pozycja ciała oraz umiejscowienie rowerzysty na wygodnym siedzisku. Nasz jednoślad posiada także bardzo czułe i precyzyjne wspomaganie napędu. Legitymuje się też niespotykanym do tej pory sposobem stabilizacji, przede wszystkim, w czasie zatrzymywania - podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.
Z punktu widzenia osób pełnosprawnych korzystanie z tego unikatowego jednośladu oznacza zwiększenie wygody i bezpieczeństwa jazdy, dlatego może stanowić realną alternatywę dla zwykłych rowerów elektrycznych. Warto zauważyć, że produkcja roweru ITS nie musi być realizowana przez przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień urządzeniami rehabilitacyjnymi i adaptacyjnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Równie dobrze rower może być wytwarzany przez producenta elektrycznych urządzeń transportu osobistego lub jednośladów.
źródło: ITS
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieFord - od białego do czarnego
Wiadomości / News
2025.03.18
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.18
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18