Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowa Skoda Fabia – W mrozie i w upale
kalendarz 29/04 2021

Nowa Skoda Fabia – W mrozie i w upale

Technika / Skoda

Setki testów, tysiące symulacji, temperatury od -35°C do +90°C, ulewne deszcze, zdobywanie alpejskich szczytów – tak wyglądały testy czwartej generacji Fabii.

Inżynierowie Skody zajmują się sprawdzaniem auta w najróżniejszych sytuacjach drogowych i pogodowych, w tym i na torze testowym. W trakcie badań wykorzystywane są również symulacje komputerowe, które umożliwiają wprowadzenie rozwiązań zapewniających jak najwyższe bezpieczeństwo, optymalną aerodynamikę i maksymalny komfort jazdy.

Nowa Fabia, jak każdy z nowych modeli marki, przechodzi serię różnorodnych testów mających odtwarzać ekstremalne warunki zarówno pogodowe, jak i drogowe. Przed oficjalną premierą nowej generacji Fabii, inżynierowie marki poddali model ostatnim testom. Do jednego z nich wykorzystywana jest specjalna przyczepa holowana przez auto, która może generować siłę do 9 kN, a jej dynamometr osiąga moc do 150 kW. Oznacza to, że urządzenie symuluje opór porównywalny do wjeżdżania na stromy alpejski szczyt lub jazdę z przyczepami o różnej masie. Ponadto samochód sprawdzany jest w ekstremalnych temperaturach od -35°C do 90°C, na śniegu, lodzie, w kurzu, a nawet w symulowanych ulewnych deszczach.

Samochód jest także sprawdzany pod kątem bezpieczeństwa. Coraz bardziej rygorystyczne wymagania stawiane autom rosną z każdą kolejną generacją. Wyzwaniem jest rozwój konstrukcji modelu i całego nadwozia. Inżynierowie muszą opracować samochód, którego część nośna jest tak mocna i sztywna, by w połączeniu z odpowiednio skalibrowanymi systemami bezpieczeństwa, mogła jak najlepiej chronić pasażerów. Dotyczy to również bezpieczeństwa pieszych.

Naszą główną misją jest ochrona życia pasażerów samochodu, a także innych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści. Symulacje pokazują nam właściwą drogę do osiągnięcia tego tak efektywnie, jak to tylko możliwe, a testy fizyczne potwierdzają, że wybrane rozwiązanie jest poprawne i bezpieczne – mówi Csaba Sirgely, jeden z inżynierów rozwoju odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Fabii.

Testy fizyczne trwają od etapu prototypu do momentu wypuszczenia na rynek pierwszej serii samochodów. Dzięki zmodernizowanemu laboratorium w miejscowości Úhelnice testy zderzeniowe może przechodzić kilkadziesiąt samochodów na każdym etapie rozwoju danego modelu. Sprawdzane jest m.in. działanie pasów bezpieczeństwa oraz optymalne działanie poduszek powietrznych dla wszystkich typów manekinów i różnych rodzajów zderzeń.

– Podczas testów statycznych aktywujemy poduszkę powietrzną pasażera około 300 razy. Każda poduszka powietrzna w samochodzie jest testowana mniej więcej tyle samo razy, co skutkuje ogromną liczbą testów przeprowadzanych w temperaturach od -35°C do 90°C – wyjaśnia Csaba Sirgely.

Dodajmy, że Fabia ma najniższy współczynnik oporu w swojej klasie i jest najbardziej aerodynamicznym modelem. Według inżynierów marki poprawienie aerodynamiki modelu o nadwoziu hatchback to większe wyzwanie niż w przypadku szerszych i dłuższych samochodów. Dzieje się tak z powodu mniejszej powierzchni do optymalizacji przepływu powietrza. Doskonała aerodynamika pomaga jednak obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2.

Mimo, że nowa Fabia jest większa niż jej poprzedniczka, a jej przód zwiększył się o około 3 proc., udało nam się zmniejszyć opór o prawie 10 proc. W standardowym cyklu WLTP oznacza to redukcję emisji CO2 o prawie 3 gramy na kilometr. Nawet niewielka modyfikacja geometryczna przedniej części samochodu może spowodować znaczną zmianę w przepływie powietrza z tyłu samochodu i odwrotnie, dlatego różne części auta są optymalizowane w połączeniu ze sobą: w ten sposób lusterka zewnętrzne współdziałają z obrysem tylnych świateł, nachyleniem dachu względem konstrukcji dyfuzora, kurtyną powietrzną z kołami i tak dalej – wyjaśnia Vít Hubáček, odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki./oprac. ns/

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda Fabia, nowa Skoda Fabia, Skoda Fabia IV, Skoda Fabia IV w testach

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.