
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Turbosprężarka jest elementem konstrukcyjnym zaprojektowanym tak, aby działała bezawaryjnie przez cały okres użytkowania pojazdu. Z założenia nie powinna ona ulegać żadnym uszkodzeniom i tym samym wymagać poważnych napraw. Jednak jak wiadomo wszystko zależy od samej eksploatacji auta przez użytkownika oraz jego prawidłowej konserwacji.
Najczęstszym powodem wszelkich uszkodzeń turbosprężarek jest brudny olej lub ciało obce, które dostało się do środka. Awarie mogą też powodować zwiększone tarcia, które są efektem przerw w dostawie oleju, niskim ciśnieniem lub przegrzaniem turbosprężarki.
Urządzenie to, podobnie jak wiele innych podzespołów w naszym samochodzie, można oczywiście poddać naprawie, po której będzie mogło ponownie sprawnie funkcjonować. Taki proces nazywany jest regeneracją turbosprężarki. Wykonują je autoryzowane serwisy, takie jak na przykład firma Turbo z Wrocławia. Regeneracja tego urządzenia realizowana jest w kilku etapach.
Rozebranie turbosprężarki
Najpierw trzeba dokonać sprawnego demontażu każdego z elementów turbiny na części. Następnie wszystkie podzespoły są dokładnie myte i piaskowane. W tym procesie oceniany jest również stan techniczny poszczególnych elementów turbiny. Innymi słowy przywracany jest jej pierwotny wygląd.
Sprawdzanie parametrów technicznych podzespołów
Kolejnym etapem jest kontrola i oględziny wszystkich parametrów pomiarowych zgodnie ze wskazaniami producenta. Celem tej czynności jest sprawdzenie, czy poszczególne elementy spełniają wszelkie normy i czy mogą być ponownie użyte. Jeżeli nie, muszą zostać wymienione.
Jak wiadomo wszelkie łożyska, uszczelki i pierścienie są elementami, które najczęściej się zużywają podczas eksploatacji turbosprężarki. Wszystkie więc są wymieniane na nowe podczas procesu regeneracji. Wymianie podlegają też tzw. odrzutniki olejowe. Na tym etapie również sprawdza bądź wyważa się element układu wirnika turbiny na specjalnie do tego przeznaczonej wyważarce. Jeśli wirnik pracuje prawidłowo na układzie symulacyjnym silnika, to nie ma potrzeby stosowania nowego.
Montaż całego układu turbosprężarki
Ostatnim procesem jest oczywiście ponowne złożenie wszystkich podzespołów turbosprężarki i poddanie próbie szczelności całego, zmontowanego już układu. Na koniec jeszcze przeprowadza się testy w specjalnym symulatorze, sprawdza i ewentualnie reguluje parametry ciśnienia doładowania.
Gdy urządzenie przejdzie wszystkie te etapy, a następnie pozytywnie wszystkie testy i kontrolę, może być z powrotem montowane w pojeździe.
RED
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieJeździł z zakazem i kradzionym autem
Wiadomości / News
2025.02.12
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
Moto fanatyk
2025.02.11