
Michelin CrossClimate - pierwsza na świecie opona letnia z homologacją zimową
Michelin CrossClimate - pierwsza na świecie opona letnia z homologacją zimową
Francuski koncern zaprezentował dziś we Francji pierwszą letnią oponę posiadającą jednocześnie homologację zimową, co potwierdza umieszczone na boku opony logo 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake).
Tym samym opona ta może być używana zimą również w krajach gdzie opony zimowe są obowiązkowe. Czyżby zatem kolejna „odsłona” opony całorocznej? Jak podkreśla producent, CrossClimate daje początek nowej kategorii opon. W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, opona CrossClimate uzyskała najwyższą klasę „A” przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno według kryteriów oceny opon letnich jak i zimowych. W oponie CrossClimate wykorzystano połączenie technologii opon zimowych i letnich – do tej pory uważane za niemożliwe do zastosowania w jednej oponie. Ta innowacyjna opona dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu specjalnych elastomerów.
Opona została już poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje: TUV-Sud Product Service i DEKRA Test Center i UTAC-CERAM Group. Potwierdziły one najwyższe osiągi zarówno letnie jak i zimowe oraz przewagę nad oponami całorocznymi dostępnymi na rynku – między innymi kluczowym dla bezpieczeństwa obszarze hamowania na suchej nawierzchni. Osiągi uzyskiwane przez nową oponę są wynikiem połączenia trzech zaawansowanych technologii:
1.Innowacyjna mieszanka bieżnika:
- Powierzchnia bieżnika jest wyjątkowo elastyczna dzięki czemu może przylegać do najmniejszych nierówności nawierzchni we wszystkich warunkach - na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem.
- Opona ma niskie opory toczenia. Inżynierowie Michelin zredukowali wytwarzanie ciepła dzięki zastosowaniu krzemionki najnowszej generacji, która została dodana do mieszanki gumowej znajdującej się bezpośrednio pod bieżnikiem.
2.Połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D.
- Lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika mają położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych Michelin. Ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia. W warunkach zimowych lamele powodują efekt “pazura”- wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję.
- Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu: w kierunku poprzecznym dzięki bardziej ostremu kątowi w centrum oraz w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki bardziej się otwierają.
- Pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania. Innymi słowy, lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił na jakie napotyka podczas: trakcji, hamowania i trzymania w zakręcie.
3.Innowacyjne połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.
Jak wynika z badań zachowań europejskich kierowców, 65 proc. jeździ na letnich oponach przez cały rok, narażając się na niebezpieczeństwo jeżdżąc po śniegu i lodzie. W Niemczech, gdzie opony zimowe są obowiązkowe 20 proc. kierowców nie zakłada opon zimowych, a we Francji, gdzie nie ma takiego obowiązku - 76 proc. (Source GFK - Study European consumers behaviors - 2014).
4 na 10 kierowców w Europie twierdzi, że zmiana opon to kłopot lub dodatkowy wydatek. W efekcie zostawia wymianę na ostatnią chwilę lub w ogóle ich nie zmienia. 3 proc. kierowców w Niemczech i 7 proc. kierowców we Francji jeździ na oponach zimowych przez cały rok, co wydłuża drogę hamowania na suchych nawierzchniach, szczególnie gdy jest ciepło. Dodatkowo jazda latem na zimowych oponach zwiększa zużycie paliwa.
W maju 2015, po wejściu na rynek, opony CrossClimate będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali i pokryje w ten sposób 70 proc. potrzeb rynku europejskiego. Wprowadzenie następnych rozmiarów planuje się na rok 2016.
Michelin testował nową oponę w 7 krajach (Niemcy, Kanada, Finlandia, Francja, Polska, Hiszpania, Szwecja), w temperaturze od minus 30 ° C do plus 40 ° C. W tym czasie pokonano 5 mln km, co można porównać z okrążeniem Ziemi wokół równika 125 razy./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
ARIYA na trudne zimowe warunki
Warsztat / Technika
2023.11.28
Jak rozwiązać problem dymiącego z wydechu silnika?
Warsztat / Porady
2023.11.28
Przygotuj swój samochód do zimy
Warsztat / Technika
2023.11.02
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieSuzuki Swift 2024 – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2023.12.07
Wymiana przedniej szyby w McLarenie F1 kosztuje…
Wiadomości / News
2023.12.07
Ostatni drift Kena Blocka
Wiadomości / News
2023.12.07