Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes z nowymi reflektorami LED
kalendarz 19/11 2014

Mercedes z nowymi reflektorami LED

Warsztat / Technika / Mercedes

Złożone z 24 diod LED moduły świateł drogowych, stosowane w najnowszym CLS-ie, już niedługo zastąpią zespoły z 84 LED-ami każdy.

To nowe rozwiązanie zapewni lepszą jakość światła i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą. W perspektywie średnioterminowej za optymalne oświetlenie drogi w każdy warunkach – i to bez oślepiania innych użytkowników – będą odpowiadać czipy LED-owe z osobno sterowanymi 1024 pikselami. Niemiecki producent wciąż rozwija zaawansowane technologie  oświetlenia. W ubiegłym roku na drogi wyjechała nowa Klasa S – pierwszy samochód pozbawiony choćby jednej żarówki, korzystający wyłącznie z diod LED. Łącznie, na pokładzie tego modelu  zastosowano ich około 500. W czerwcu tego roku zadebiutował natomiast odświeżony CLS z innowacyjnymi przednimi lampami MULTIBEAM LED.

Reflektory tego typu zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w rzeczywistym ruchu drogowym: w przeciwieństwie do statycznych świateł drogowych, dzięki niezależnemu sterowaniu każdej z diod, pozwalają one w ułamku sekundy maskować inne pojazdy w strumieniu światła bez konieczności przełączania na światła mijania.

O tym, jak ważną rolę pełni precyzyjne oświetlenie, przekonują statystyki. Nocą na drogach pozamiejskich ginie pięciokrotnie więcej pieszych niż w ciągu dnia. I chociaż kierowcy pokonują po zmroku tylko 20 proc. całkowitego przebiegu, dochodzi wówczas do 40 proc. śmiertelnych wypadków (źródło: BASt, Niemiecki Federalny Urząd ds. Dróg i Transportu). W niedalekiej przyszłości Mercedes wzbogaci LED-owe przednie światła o dodatkowe, diodowe światła drogowe dalekiego zasięgu, pozwalające oświetlać drogę na ponad 600 m do przodu. W przeciwieństwie do stosowanych obecnie „lamp laserowych”, technologia LED-owa osiąga taką wydajność bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów czy montażu skomplikowanej aparatury. Równocześnie pozwala praktycznie całkowicie wykorzystać poziom oświetlenia dopuszczony europejskimi przepisami.

Pod względem liczby pikseli, światła LED nie różnią się od cyfrowych aparatów – im więcej, tym lepiej. Wyższa liczba sterowanych osobno punktów pozwala lepiej kontrolować strumień światła i dostosowywać go do zróżnicowanych warunków.

Kolejnym krokiem będą czipy LED-owe z 1024 osobno kontrolowanymi pikselami (indywidualnymi źródłami światła). Firmy partnerskie – Infineon, Osram, Fraunhofer Gesellschaft IZM, Hella oraz Daimler – tworzące wspólny projekt badawczy „µAFS” opracowały czip LED-owy o wyjątkowo złożonej strukturze. Tworzą go warstwy półprzewodników na podłożu silikonowym, które poprzez integrację z elementami obwodu umożliwiają osobne sterowanie każdego z ponad 1024 pikseli przypadających na pojedynczy czip LED (piksele składają się z dwóch rodzajów półprzewodników krzemowych – z niedoborem i nadmiarem ładunku). Dodajmy, że w przyszłym miesiącu trzej fizycy – Shuji Nakamura, Isamu Akasaki oraz Hiroshi Amano  odbiorą nagrodę Nobla za opracowanie niebieskiej diody LED. Wynalazek ten pozwolił uzyskać światło LED-owe barwy białej i dał początek prawdziwej rewolucji w technologii oświetlenia. Szybko trafił do reflektorów samochodowych. Obecnie możliwe jest skonstruowanie źródła światła korzystającego nawet ze 100 diod LED umieszczonych w odległości paru milimetrów za soczewką.

Pomysł dynamicznych świateł drogowych jest jednak znacznie starszy niż się wydaje. W latach 50., w obliczu coraz większego natężenia ruchu, pionier informatyki Konrad Zuse (1910-1995) zaproponował, by maksymalną iluminację drogi połączyć z ograniczeniem zjawiska oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu wykorzystał kilka reflektorów, z których każdy oświetlał inną część drogi i mógł być wyłączony za pomocą fotokomórki, jeśli ta wykryłaby nadjeżdżający pojazd. W 1958 r. niemiecki urząd patentowy zarejestrował jego „system oświetlenia kontrolowany fotoelektrycznie poprzez światło w kontrze” pod numerem 1190413. Dynamiczne światła drogowe weszły jednak do produkcji seryjnej dopiero niedawno, wraz z premierą reflektorów MULTIBEAM w modelu CLS./oprac. ns/

Foto: Mercedes

 

Zobacz podobne artykuły:

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
kalendarz 11/12 2024

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.
Papież Franciszek ma nowe "Papamobile"
kalendarz 08/12 2024

Papież Franciszek ma nowe "Papamobile"

Wiadomości / Wydarzenia

2024.12.08

Wykonany ręcznie egzemplarz na bazie nowej elektrycznej Klasy G zostanie przekazany na czas jubileuszu w 2025 r.
Mercedes W124 – Wszechstronny klasyk
kalendarz 02/12 2024

Mercedes W124 – Wszechstronny klasyk

Wiadomości / Ciekawostki

2024.12.02

Ten model to jedna z legend motoryzacji, do której wielu wciąż wzdycha.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Wiadomości / News

2024.12.11

Kolejna generacja Fiata 500 będzie produkowana w zakładach w Mirafiori.
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Wiadomości / News

2024.12.11

Spadek sprzedaży zmusił markę do zmniejszenia punktów dealerskich.
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.