Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda Iconic SP - Bliżej premiery
kalendarz 13/11 2024

Mazda Iconic SP - Bliżej premiery

Mazda / Concept Cars

Zaprezentowany podczas Japan Mobility Show 2023 model studyjny nie jest tylko kolejnym pojazdem tego typu, ale  pokazuje kierunek dla przyszłych sportowych aut Mazdy.

Istotnie ten dwumiejscowy koncepcyjny samochód łączący w swoich założeniach nowoczesność z nutą retro, powstał z myślą o przyszłości. Nowy lakier nadwozia Viola Red i atrakcyjna sylwetka błyszczały w blasku fleszy aparatów fotograficznych podczas premiery w trakcie trwania Japan Mobility Show.

Teraz po roku, Naohito Saga, Dyrektor Wykonawczy w Dziale Planowania Strategii Badawczo-Rozwojowej Mazdy i Masashi Nakayama, Dyrektor Generalny w Dziale Projektowania, opisują ten samochód, wskazując na głębsze znaczenie koncepcyjnego modelu dla Mazdy, poza faktem debiutu. „Ten koncept nie jest tylko jednym z przedprodukcyjnych samochodów pokazowych. Został zaprojektowany z autentycznym zamiarem przekształcenia w seryjnie produkowany model w niezbyt odległej przyszłości” - mówi Nakayama.

„Stojąc obok samochodu powinieneś być w stanie wyobrazić sobie, jaki rodzaj silnika znajdzie się pod maską. To założenie towarzyszyło nam podczas prac nad stworzeniem tego koncepcyjnego modelu. Im więcej czasu spędzisz patrząc na niego, tym więcej samochód ci ujawni” - wyjaśnia dalej Saga. „W procesie projektowania wszystko, od położenia drzwi i kół, po długość pojazdu, czy także pozycjonowanie foteli i widoczność zostały skrupulatnie zbadane przed uzyskaniem ostatecznych parametrów” - mówi. „To naprawdę pokazuje, jak bardzo chcieliśmy, aby ten samochód manifestował zaangażowanie Mazdy w przyszłość, zwłaszcza w zakresie zrównoważonego rozwoju i przyszłej roli dla naszej technologii silników Wankla”.  

Projekt auta przede wszystkim zwraca na siebie uwagę ciekawym stylem, ale jak podkreśla producent, równie istotny jest nowy system napędu elektrycznego z dwurotorowym silnikiem Wankla, zaprojektowany specjalnie dla tego konceptu. Silnik może być zasilany paliwami ze źródeł neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i generować „zieloną” energię elektryczną. Kompaktowy rozmiar silnika pozwala również na zaprezentowanie modelu Iconic SP w nadwoziu o nisko poprowadzonej linii dachu, przypominającym samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem. Połączenie dwuwirnikowego silnika Wankla i systemu napędu elektrycznego, zapewnia w tym modelu moc 370 KM.

„Istnieje wiele źródeł pochodzenia paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla”, mówi Saga na temat szerokiej gamy źródeł paliwa dostępnych dla pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. „Istnieją różne paliwa syntetyczne wytwarzane przy użyciu wodoru i CO₂; oraz biopaliwa, wytwarzane z surowców, w tym roślin, które są kompatybilne odpowiednio z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Silnik Wankla może być bardzo kompaktowy i jednocześnie bardzo mocny”, dodaje. „To jedna z zalet, ale może być również zasilany różnymi rodzajami paliw, co może dać nam przewagę w wyścigu o znalezienie realnego rozwiązania dla przyszłości mobilności”.

Dzięki wykorzystaniu paliw o niskiej emisji CO₂ w procesie rafinacji, układ napędowy Mazdy Iconic SP może zmniejszyć emisję nawet o 90 proc.

„Obecnie rywalizujemy w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu w Japonii, aby przetestować potencjał paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, ale w przyszłości zamierzamy eksperymentować z technologią wychwytywania CO₂” - mówi Saga, bazując na swoich wcześniejszych doświadczeniach na torze wyścigowym. Sugeruje on, że jeśli ta sprawdzona koncepcja pójdzie zgodnie z planem, może odegrać ważną rolę w rozwoju przyszłej gamy pojazdów Mazdy.

Detale wnętrza obejmują elementy z biokompozytu Bio Weave, wykonane z włókien i barwników pochodzenia roślinnego oraz materiałów stworzonych z muszli ostryg – specjalności Hiroszimy.

„Chcemy, aby każdy właściciel Mazdy był dumny z samochodu, którym jeździ i stylu życia, jaki prowadzi” - mówi Nakayama. „Wierzymy, że nasz design jest jednym z najważniejszych elementów; ale to więcej niż tylko wygląd, to także troska o środowisko naturalne, bo w przeciwnym razie nikt nie chciałby jeździć taki samochodem.”

Iconic SP jest celowo większy od dzisiejszej MX-5 a sama nazwa została wybrana, aby nie przywodzić na myśl konkretnego modelu sportowego Mazdy. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, projekt można zmniejszyć się do rozmiarów MX-5. Dodajmy, że każdy następny model MX-5 z pewnością będzie kabrioletem.

Miejmy nadzieję, że zobaczymy ten samochód w produkcji w niezmienionej formie i z nowatorskim podejściem do samochodu sportowego z napędem niekonwencjonalnym./ns/

Foto: Mazda


Tagi:
Mazda, Mazda Iconic SP, silnik Wankla

Zobacz podobne artykuły:

SEMA 2024 - Prototypy Toyoty
kalendarz 06/11 2024

SEMA 2024 - Prototypy Toyoty

Prezentacje / Concept Cars

2024.11.06

Land Cruiser z otwartym nadwoziem, off-roadowy RAV4, czy rajdowe GR86.
 Skoda Enyaq RS Race - Wyczynowy "elektryk"
kalendarz 28/10 2024

Skoda Enyaq RS Race - Wyczynowy "elektryk"

Prezentacje / Concept Cars

2024.10.28

Elektryczny crossover coupe przeszedł radykalną metamorfozę.
Mazda 3 i CX-30 - ostatnie sztuki
kalendarz 23/07 2024

Mazda 3 i CX-30 - ostatnie sztuki

Wiadomości / News

2024.07.23

Modele z popularnym silnikiem znikają z polskiej oferty Mazdy.
Najnowsze artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.