Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Małe samochody Renault
kalendarz 26/11 2018

Małe samochody Renault

Moto nostalgia

Przypominamy inne małe modele Renault, które – każdy w swoim czasie – uczestniczyły w zmianach zachodzących w społeczeństwie.

1946: 4 CV, pierwszy naprawdę popularny model Renault
Odbudowa Europy nabiera tempa, a jej mieszkańcy mogą znowu z nadzieją myśleć o przyszłości i o nadejściu lepszych czasów. Wojna skończyła się przed kilkoma miesiącami. Dla tych, którzy chcieli cieszyć się nowo odzyskaną wolnością podróżując po drogach, model 4 CV stanowi idealną propozycję.

Ten mały samochód z zamontowanym z tyłu silnikiem, zaprojektowany przez inżynierów Renault jeszcze w czasie wojny, zapewnia w swoim wnętrzu ilość miejsca wystarczającą dla rodziny z bagażami. Jego konkurencyjna cena pozwala na kupno samochodu o wiele szerszej rzeszy odbiorców. Model 4 CV odciśnie swoje piętno na całym okresie powojennym, podbijając serca zarówno przedstawicieli klasy robotniczej, jak i burżuazji.

1961: Renault 4L, pierwszy samochód zapewniający pełnię życia
Zaczął się okres powojenny, określany mianem „trzydziestu wspaniałych lat”. Gospodarka nabiera rozpędu, pojawiają się liczne innowacje, a poziom życia ulega poprawie, wraz z demokratyzacją dostępu do nowych dóbr, takich jak urządzenia AGD i samochody. Całe rodziny, korzystają z życia, podróżują i pragną odkrywać otwarte przestrzenie. Właśnie dla nich Renault stworzyło model Renault 4, samochód, który zyska status kultowego, ze swoją rewolucyjną, a zarazem praktyczną tylną klapą, która pozwala mu przewieźć rodzinę z bagażami każdą drogą i w każdych warunkach.

To pierwszy prawdziwy „samochód zapewniający pełnię życia” stworzony przez Renault. W latach 1961-1990 model Renault 4 sprzeda się w ponad ośmiu milionach egzemplarzy na całym świecie.

1972: Renault 5, w duchu 68 roku
Minął rok 1968, większość Europejczyków cieszy się coraz większą wolnością i swobodą działania i podróżowania. Gdy kończy się nagle okres euforii i przychodzi rok 1973, a wraz z nim pierwszy kryzys paliwowy, we właściwym momencie pojawia się model Renault 5, ze swoim niewielkim apetytem na paliwo (4,5 l/100 km przy prędkości 90 km/h). To mały samochodzik zupełnie nowego rodzaju: z sympatycznym nadwoziem, uniwersalny, wyposażony w pomysłowe zderzaki z tworzywa sztucznego, chroniące go przed uszkodzeniem np. w czasie parkowania.

Wkrótce po premierze, która miała miejsce w 1972 roku, model R5 znajduje liczne grono odbiorców (31% kobiet i 35% nabywców w wieku poniżej 30 roku życia w pierwszym roku sprzedaży), a jego sukces rynkowy na zawsze zapisał się w historii marki.

W połowie lat 80. Renault zastępuje model R5 modelem Super5. Obydwa te modele, wyprodukowane w latach 1972–1996 w ilości ponad 8,5 miliona egzemplarzy, będą jeździć po drogach i pozostaną w sercach wszystkich, którzy je spotkali. Model Renault 5 doczekał się nawet stuningowanych wersji sportowych, które także zyskają status kultowych: R5 Alpine i R5 Turbo.

1993: Twingo, samochód na kryzys
Trwa kryzys, gospodarka jest niestabilna (krach na giełdzie), a ceny paliw rosną (wojna w Zatoce Perskiej), lecz niedawny upadek muru berlińskiego pozwala całej Europie z ufnością patrzeć w przyszłość. Chcemy zachwycać się nową perspektywą, lecz rzeczywistość nam w tym przeszkadza.

I w końcu nadchodzi Twingo, małe miejskie auto jakby z zupełnie innego świata, dalekie od klasycznych rozwiązań stosowanych w tym czasie w samochodach. Dostępne z jednym silnikiem, w jednej jedynej wersji wyposażenia, za to w czterech żywych kolorach, z nazwą będącą połączeniem trzech słów: Twist, Swing i Tango – która, jak cały samochód, wprost emanuje dobrym humorem. Pierwszy mały jednobryłowy model na rynku, o radosnym wyglądzie i unikalnej formie nadwozia, dzięki której, pomimo bardzo krótkiego przodu, długość użyteczna kabiny wynosi aż 1,78 m.

Zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Paryżu, model ten odnosi absolutnie bezprecedensowy sukces: Twingo to prawdziwie antykryzysowe Renault. Tak jak w przypadku poprzednich modeli, za jego kierownicą zasiądą przedstawiciele wszystkich klas społecznych. Dzięki możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza i swojej uniwersalności, doskonale sprawdza się w każdych warunkach, zarówno w mieście, jak i na dalszych wakacyjnych trasach.

Dzisiejsze Twingo
Nowe technologie otwierają drzwi do świata nowych możliwości wyrażania siebie i wolności, w którym jesteśmy gotowi na nowe doznania i na dobrą zabawę. To w tym świecie, w takim społeczeństwie i w takim mieście nowe Twingo znajdzie dla siebie miejsce i – mamy nadzieję – będzie zarażać uśmiechem. Zabawne, megamobilne i zawsze online. Wciąż niewielkie na zewnątrz, lecz przestronne wewnątrz – stworzone do życia w mieście, z promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 4,30 m. Zachwyca kolorami nadwozia i pozwoli swoim właścicielom wyrazić siebie.

Nowe Twingo jest godnym następcą historycznych małych aut Renault i spadkobiercą wiecznego optymizmu, którego symbolem był jego wielki przodek. To auto z silną osobowością, tak jak poprzednie modele – innowacyjne, zapewniające pełnię życia i posiadające duszę.Jak wyjaśnia Jean-Louis Loubet, historyk i ekspert w dziedzinie motoryzacji1 – „nowe modele Renault wcześniej od innych uwzględniają zmiany zachodzące w społeczeństwie [...]. Renault wprowadza innowacyjne rozwiązania i tworzy samochody, które odciskają piętno na swoich czasach”. Niezależnie od „czasów”, miejskie modele samochodów Renault zarażają optymizmem i zapisują kolejne karty w historii motoryzacji.

RED
Źródło: Renault


Tagi:
Renault Twingo, Twingo, 4 CV, Renault 4 CV, Renault 4, Renault 4 TL, Renault 5

Zobacz podobne artykuły:

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 01/03 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.03.01

Lata 60-te ubiegłego stulecia mimo nie najlepszych uwarunkowań w naszym kraju, były niezwykle efektowne i efektywne w rajdach samochodowych.
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 23/02 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.02.23

Dzisiaj o najsłynniejszym rajdzie – Rajdzie Monte Carlo.
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...
kalendarz 20/02 2019

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.02.20

Marek Varisella, startujący w rajdach samochodowych jak mówią „od zawsze” …
Najnowsze artykuły:
 Majówka ze skonfiskowanym samochodem?

Majówka ze skonfiskowanym samochodem?

Bezpieczeństwo

2024.05.02

Sprawdź, czy możesz prowadzić.
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.