Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus LF-Z Electrified – Zapowiedź zmian
kalendarz 03/05 2021

Lexus LF-Z Electrified – Zapowiedź zmian

Lexus / Concept Cars

Jaką przyszłość szykują Japończycy?

Zdaniem przedstawicieli marki, ten futurystyczny model daje wgląd w przyszłość ich produktów. Stylistyka, właściwości jezdne i technologie, w które został wyposażony, są zapowiedzią nowej generacji modeli Lexusa, która ma zadebiutować do 2025 r.

Styliści Lexusa już zasłynęli z zamiłowania do ostrych kształtów i dużych atrap chłodnicy w kształcie klepsydry, co nawet stało się obiektem memów. Jak pokazuje to LF-Z Electrified, marka nie zamierza rezygnować z charakterystycznego grilla, choć w aucie elektrycznym pełnowymiarowy wlot nie jest potrzebny.

Szeroko rozstawione koła i minimalne zwisy, a z tyłu uwagę zwracają światła w formie poziomej listwy, na której znajduje się napis LEXUS. Studyjny model ma niemal 4,8 m długości, więc rozmiarami przypomina aktualnego Lexusa RX.

Samochód otrzymał wnętrze zaprojektowane zgodnie z nową koncepcją, którą Lexus nazywa Tazuna. Wyświetlacz HUD z rozszerzoną rzeczywistością, ekran dotykowy systemu multimedialnego i przełączniki systemów asystujących dosłownie go otaczają. Założenie jest proste – ułatwić dostęp do wszystkich funkcji i układów, by kierowca jak najrzadziej musiał odrywać wzrok od drogi.

Co ciekawe, tablica wskaźników i inne elementy są umiejscowione stosunkowo nisko, jeśli spojrzymy z perspektywy pasażerów. Taki zabieg ma tworzyć wrażenie minimalistycznej, bardziej otwartej przestrzeni. Służą temu również płynne przejście od deski rozdzielczej do przednich i tylnych drzwi oraz panoramiczny dach ze szkła.

W aucie przyszłości – choć niedalekiej – nie mogło zabraknąć zaawansowanych systemów, które towarzyszą kierowcy i pasażerom. Sztuczna inteligencja samochodu prowadzi z kierowcą rozmowę, by w ten sposób poznać jego preferencje i styl bycia. W efekcie samochód może wspierać osobę za kierownicą dodatkowymi sugestiami podczas jazdy, czy informacjami o celu podróży. Brzmi futurystycznie, ale przecież już teraz nasze smartfony potrafią same przewidywać i podpowiadać nam kolejne działania.

Oczywiście rolą takiego asystenta jest również dbanie o kwestie bezpieczeństwa. Dla przykładu czujniki samochodu monitorują otoczenie i ostrzegają, jeśli zbliża się samochód lub rower, by zapobiegać wypadkom podczas wysiadania z auta na poboczu.

Lexus podkreśla, że LF-Z Electrified otrzymał zupełnie nowy system multimedialny, który niedługo trafi do seryjnych modeli marki. Japończycy nie zdradzają więcej żadnych szczegółów. A to może sugerować, że wkrótce faktycznie pokażą coś nowego. Jak przystało na Lexusa, w wyposażeniu koncepcyjnego samochodu znalazł się również system audio Mark Levinson. Układ nowej generacji zapewnia świetną jakość odsłuchu dzięki systemowi precyzyjnej kontroli głośników. A funkcja neutralizacji hałasów wygłusza dźwięki tła i ułatwia rozmowę.

Dach panoramiczny został wykonany z elektrochromowego szkła, a to oznacza, że może być przejrzysty, a po chwili stać się matowy. Może też być podświetlony iluminacją imitującą gwiaździste niebo. Na środku dachu Lexus ulokował panel dotykowy, który ułatwia komunikację między osobami w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. A tylne fotele można rozłożyć do pozycji leżącej i skorzystać z funkcji masażu.

Ponadto zastosowano cyfrowy system otwierania auta, który umożliwia udostępnienie samochodu innym osobom bez konieczności przekazywania fizycznego kluczyka. Funkcjami samochodu, w tym otwieraniem i zamykaniem drzwi, można zarządzać zdalnie za pomocą telefonu. Cyfrowy kluczyk pozwala także udostępnić samochód obsłudze serwisowej i ułatwia włączenie auta do systemu carsharingu.

W nowym koncepcie Lexusa nie znajdziemy klasycznych klamek. Zastąpiono je automatycznymi, które wysuwają się z karoserii, gdy do auta zbliża się osoba posiadająca przy sobie kluczyk. Wystarczy dotknąć czujnika we wnętrzu klamki, by otworzyć centralny zamek. Przy wysiadaniu drzwi otwierają się po wciśnięciu przycisku.

Studyjny model otrzymał także nowy napęd na cztery koła Direct4, który pozwala przekazywać moc i moment obrotowy silnika elektrycznego niezależnie na każdą oś. Do tego należy dodać nową platformę, w ramach której baterie są rozmieszczone pod podłogą. Taki układ gwarantuje nisko położony środek ciężkości i optymalne rozłożenie masy. Koncepcyjny Lexus przyspiesza do 100 km/h w jedynie 3 sekundy, czyli o wiele szybciej niż do tej samej prędkości rozpędzał się słynny supersamochód LFA.

Jak podkreślają twórcy nowego studyjnego auta, LF-Z Electrified jest tylko przedsmakiem zmian. Przedstawiciele marki zapowiadają, że do 2025 r. marka wprowadzi na rynek 20 nowych lub udoskonalonych modeli, w tym ponad 10 samochodów elektrycznych na baterie, hybryd plug-in i pełnych hybryd niewymagających ładowania. Lexus zamierza wzmocnić ofertę sedanów i SUV-ów oraz zbadać możliwości wprowadzenia na rynek nowych modeli, takich jak auta sportowe, czy samochody z zupełnie nowych segmentów.

Norbert Szwarc
Foto: Lexus


Tagi:
Lexus, Lexus LF-Z Electrified, napęd elektryczny

Zobacz podobne artykuły:

 Lexus Electrified Sport Concept – W stylu LFA
kalendarz 01/07 2022

Lexus Electrified Sport Concept – W stylu LFA

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.01

Czy ten prototyp jest zapowiedzią następcy słynnego modelu LFA?
Lexus RC F - Z toru na ulicę
kalendarz 01/04 2022

Lexus RC F - Z toru na ulicę

Prezentacje / Nowości

2022.04.01

Lexus pracuje nad nową odsłoną Lexusa RC F i jego wyścigowej odmiany RC F GT3.
Nowy Lexus RX z trzema hybrydami?
kalendarz 01/03 2022

Nowy Lexus RX z trzema hybrydami?

Wiadomości / News

2022.03.01

Jeszcze w tym roku może zadebiutować kolejna generacja SUV-a RX.
Najnowsze artykuły:
 BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.04

Dla klientów indywidualnych zniżki sięgają do 30 groszy na litrze paliwa.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.