Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus IS 430 - prekursor serii F
kalendarz 25/12 2018

Lexus IS 430 - prekursor serii F

Moto fanatyk

Był 2003 rok, w kalifornijskim Huntington Beach ekipa mechaników Rod Millen Special Vehicles przygotowywała pokazowy egzemplarz Lexusa IS do targów SEMA.

Ostatecznie z warsztatu wyjechał sportowy sedan z V-ósemką pod maską, napędem na tył i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Być może właśnie to auto przekonało Lexusa do stworzenia modelu IS F i całej serii supersportowych samochodów.

Lexus IS z V-ósemką zanim to było modne
Lexus IS 430 był projektem szykowanym na amerykańskie targi SEMA, będące słynnym miejscem prezentacji nietypowych, zmodyfikowanych pojazdów. Chociaż Lexusy IS wyjeżdżały wtedy z salonów wyposażone w rzędowe, maksymalnie 3-litrowe silniki, pod maskę tego wyjątkowego egzemplarza trafił 4,3-litrowy motor V8 3UZ-FE znany z większych modeli - LS-a i GS-a. V-ósemkę połączono z lekkim kołem zamachowym i 6-biegową, manualną skrzynią Getraga. Było to nie lada wyzwaniem dla inżynierów, bowiem w innych modelach Lexusa ten silnik współpracował z automatycznymi skrzyniami biegów. To wymusiło dodatkowe prace nad elektroniką sterującą. Mechanicy podołali zadaniu i tak powstał sedan o mocy 340 koni mechanicznych.

Z częściami od większego brata
Wyjątkowy IS 430 dzielił z Lexusem GS 430 dużo więcej części. W końcu celem inżynierów RMSV nie było wpisanie większych cyfr w danych technicznych auta, ale stworzenie kompletnej konstrukcji, która w pełni wykorzysta siłę drzemiącą w mocnym silniku. Z większego Lexusa GS przeszczepiono chłodnicę silnika, dyferencjał o ograniczonym poślizgu i inne elementy układu przeniesienia napędu. Zmodyfikowanego IS-a wyposażono również w sprężyny Tein i elektronicznie regulowane w 16 poziomach amortyzatory. Z przodu zastosowano zawieszenie z oryginalnego IS-a 300, a z tyłu wybrane elementy z Lexusa GS. Samochód otrzymał również duże hamulce Brembo z wentylowanymi, nawiercanymi tarczami i 4-tłoczkowymi, aluminiowymi zaciskami.

Wyjątkowe części dla wyjątkowego Lexusa
IS 430 był całkowicie wyjątkowym autem, więc wiele części i elementów trzeba było opracować specjalnie dla tego jedynego egzemplarza. Tak oto ekipa Rod Millena stworzyła m.in. kolektor wylotowy ze stali nierdzewnej, wykonany z tego samego materiału układ wydechowy z dwiema końcówkami pokaźnych rozmiarów, elementy mocowania silnika, układ dolotowy czy wiązkę elektryczną. Pokazowy Lexus IS 430 wyróżniał się również wyglądem. Miał dwukolorowe, czarno-czerwone nadwozie i modne wówczas 18-calowe felgi Speed Star SSR o pięciu ramionach, na które nawleczono sportowe opony Michelin Sport Cup. Mocarnemu IS-owi nie zabrakło również luksusu - w środku auta znalazł się np. dopracowany system audio.

IS 430 to dopiero początek
Lexus tłumaczył, że projekt IS 430 to jedyne w swoim rodzaju auto, powstałe wyłącznie w jednym egzemplarzu, które ma pokazać sportowe możliwości luksusowego sedana. I zaznaczał, że nie ma w planach wprowadzenia takiego samochodu do produkcji. Ostatecznie jednak w 2007 roku japońska marka pokazała światu sportowy model oparty na IS-ie drugiej generacji - Lexusa IS F. Auto również otrzymało V-ósemkę, a na dodatek było o niemal 100 koni mechanicznych mocniejsze. Tak rozpoczęła się wspaniała historia serii modelowej F, w ramach której na przestrzeni dziesięciu lat powstały jeszcze trzy ekscytujące Lexusy - LFA, RC F i GS F. Trudno ocenić rzeczywisty wpływ jaki miał na nią IS 430, ale w świetny sposób pokazał możliwości, drzemiące w kompaktowym sedanie Lexusa.
RED
Źródło: ComplexPR oraz supercars.net

 

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino

Sobiesław Zasada w drodze do Monte Cassino

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.15

Sobiesław Zasada stanął na czele wyprawy Maluchów na miejsce słynnej bitwy z udziałem polskich żołnierzy.
Nowe BMW M5 w agresywnym stylu

Nowe BMW M5 w agresywnym stylu

Wiadomości / News

2024.05.15

BMW odlicza dni do debiutu.
 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.