Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lato z instalacją LPG - wysokie temperatury
kalendarz 24/06 2014

Lato z instalacją LPG - wysokie temperatury

Warsztat / Porady

Najczęściej na urlop wyjeżdżamy samochodami, także zasilanymi LPG. O czym zatem warto pamiętać?

Czy przed nadejściem upałów powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na stan samochodu?

Z pewnością tak, ponieważ urlop z reguły spędzamy daleko od domu, z dala od cywilizacji i jej "uroków”, zatem do "mechanika” może być daleko. Poza tym chyba nikt z nas nie lubi spędzać urlopu w warsztacie. Zatem aby bezawaryjnie dojechać na miejsce wypoczynku powinniśmy przed wyjazdem sprawdzić samochód.

Regularny serwis - najlepszy (nie tylko dla warsztatów)

Osoby regularnie serwisujące samochód nie powinny się martwić o stan swojego auta. Terminowa, zgodna z wymaganiami producenta obsługa jest działaniem prewencyjnym, mającym zapobiec wszelkim niespodziankom mogącym wydarzyć się w czasie eksploatacji samochodu. Wymieniane regularnie materiały eksploatacyjne oraz monitorowane zużycie mechanizmów i zespołów samochodu wraz z wykonywanymi na bieżąco naprawami gwarantują, że samochód powinien być sprawny (wykluczając uszkodzenia będące następstwem awarii).

Regularna obsługa zmniejsza koszty eksploatacji samochodu, ponieważ wszelkie uszkodzenia są wykrywane na czas, a ich usuwanie nie kumuluje się w jednym czasie (wydatki są mniej odczuwalne).

Obsługa nieregularna - niekoniecznie najtańsza

Okazjonalne przeglądy to już działania doraźne a nie profilaktyka. W ten sposób prowadzona obsługa samochodu skutkuje z reguły większymi wydatkami związanymi z eksploatacją samochodu, które dodatkowo są skumulowane. Często nie da się ich rozłożyć, ponieważ będące ich przyczyną uszkodzenia nie zostały na czas zdiagnozowane. Jeśli samochód jest w ten sposób serwisowany zalecamy skorzystanie z usług warsztatu, który dokona przeglądu samochodu przed wyjazdem wakacyjnym. Przegląd taki powinien uwzględniać specyfikę eksploatacji samochodu latem czyli w okresie występowania wysokich temperatur otoczenia.

Układ chłodzenia

Właśnie z uwagi na wysokie temperatury otoczenia, latem bardzo ważna jest sprawność układu chłodzenia silnika, na którą składają się:

-właściwy poziom cieczy chłodzącej, która powinna być wymieniana zgodnie z zaleceniami producenta silnika,
-sprawny i szczelny układ chłodzenia (termostat, czujniki, wskaźnik lub kontrolka na tablicy przyrządów),
-sprawny wentylator chłodnicy,
-pasek napędu pompy cieczy chłodzącej wymieniany zgodnie z zaleceniami.

Sprawdność tych elementów gwarantuje utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika nawet w największe upały i w czasie poruszania się w zatłoczonych centrach miast. Przypomnijmy, że sprawne działanie układu chłodzenia ma także wpływ na działanie instalacji gazowej, której reduktor korzysta z ciepła dostarczanego przez ciecz chłodzącą silnika w celu zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.

Klimatyzacja

Równie ważny jest „układ chłodzenia wnętrza pojazdu”, czyli klimatyzacja. Warto zainteresować się stanem układu klimatyzacji, który zadba o komfort termiczny kierowcy i pasażerów, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa podróżowania. W celu sprawdzenia klimatyzacji należy skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu, który dysponując odpowiednim wyposażeniem będzie w stanie ocenić jego kondycję.

We własnym zakresie, jeśli nie jest to zbyt skomplikowana czynność i jeśli oczywiście mamy na to ochotę, możemy wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy). Jego wymiana często przynosi spektakularne efekty w postaci zwiększenia intensywności nawiewu. Często po takiej wymianie okazuje się, że nawiew działa tak samo intensywnie na pierwszym biegu jak na wyższych przed wymianą filtra.

Instalacja gazowa

Tyle o chłodzeniu. Jeśli chodzi o układ zasilania paliwem gazowym, to w okresie upałów jesteśmy szczególnie dumni z bardzo szybkiego przełączania silnika na zasilanie gazem. Czasami, przy odpowiednich ustawieniach instalacji LPG (niska temperatura przełączania i niewielka wartość stałej czasowej) i wysokiej temperaturze otoczenia, samochód uruchamia się praktycznie od razu na LPG. To bardzo cieszy, szczególnie, że cena LPG, podobnie jak w miesiącach przedwakacyjnych ubiegłego roku, cały czas spada.

Zawór 80 proc.

W układzie zasilania gazowego trzeba zwrócić uwagę na działanie zaworu 80 proc. w wielozaworze, który zapewnia, że gaz w stanie ciekłym, znajdujący się w zbiorniku LPG nie wypełnia całej jego objętości i jest pozostawiona 20 proc. poduszka gazowa, pozwalająca na rozszerzanie się fazy ciekłej, wskutek wzrostu temperatury otoczenia.

Działanie tego zaworu jest bardzo istotne, ponieważ szczelne wypełnienie zbiornika LPG lub pozostawienie mniejszej niż 20 proc. objętości na rozszerzanie się, będącego cieczą, gazu powoduje, że na ścianki zbiornika działa znaczne ciśnienie. Jest ono wywierane przez fazę ciekłą, która charakteryzuje się znacznie mniejszą ściśliwością niż gazowa. Z tego powodu przyrost ciśnienia jest znacznie szybszy i tym większy im większa jest temperatura otoczenia.

Jeśli ciśnienie we wnętrzu zbiornika LPG wzrośnie ponad określoną wartość (2,7 MPa) spowoduje to uruchomienie zaworu bezpieczeństwa, który upuści nadmiar gazu ze zbiornika na zewnątrz (pod samochód).

Samokontrola

Przy tankowaniu LPG powinniśmy kontrolować ilość paliwa, która mieści się w zbiorniku. Znając geometryczną objętość zbiornika (podaną na zbiorniku lub w jego paszporcie), łatwo obliczyć ilość paliwa gazowego jaką możemy zatankować do zbiornika LPG. Jeśli do zbiornika LPG można zatankować więcej gazu niż wynosi 80 proc. jego geometrycznej objętości, powinniśmy udać się do specjalistycznego warsztatu w celu sprawdzenia działania wielozaworu.

Sprawny układ gazowy, wymieniane na bieżąco filtry: fazy ciekłej i fazy gazowej spowodują, że samochód, bezpiecznie i co także bardzo ważne, tanio, dowiezie nas na miejsce planowanego urlopu.

 źródło: gazeo.pl
 www.gazeo.pl

 

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.