Korek i samochody: mało znane początki historii Mazdy
Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki.
Mało znany fakt, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.
Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.
Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy.
Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży - Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork.
Poznanie tej historii pozwala zrozumieć, dlaczego zespół projektantów Mazdy MX-30 zdecydował się wykorzystać elementy wykonane z korka dostarczonego przez działające do dziś przedsiębiorstwo Uchiyama Kogyo. Kabina pierwszego seryjnie produkowanego elektrycznego samochodu Mazdy otrzymała ekologiczne, stylowe i trwałe wykończenie, nawiązujące do tradycji i początków działalności firmy.
Główny projektant Mazdy MX-30 Youichi Matsuda powiedział: „W czasach, gdy powstawało przedsiębiorstwo Toyo Cork Kogyo, technologie produkcji tworzyw sztucznych i gumy nie były dostępne w takim stopniu jak obecnie, więc korka używano wtedy jako alternatywnego materiału do uszczelniania i wypełniania powierzchni. Po II wojnie światowej rozwój produkcji elementów gumowych i tworzyw sztucznych na skalę przemysłową oznaczał, że korek stopniowo tracił na znaczeniu jako materiał przemysłowy na szeroką skalę. Odgrywał jednak tak znaczącą rolę w historii Mazdy, że był jedynym słusznym wyborem jako materiał do wykończenia wnętrza MX-30.”/oprac. ns/
źródło: Mazda
Zobacz podobne artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.05.01
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Mazda CX-80 - Największy model w europejskiej gamie marki
Wiadomości / News
2024.04.12
Jak zabezpieczyć się przed klonem?
Używane
2024.05.03
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
Wiadomości / Wydarzenia
2024.05.03