Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Korek i samochody: mało znane początki historii Mazdy
kalendarz 04/07 2020

Korek i samochody: mało znane początki historii Mazdy

Ciekawostki / Mazda

Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki.

Mało znany fakt, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.

Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.

Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy.

Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży - Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork.

Poznanie tej historii pozwala zrozumieć, dlaczego zespół projektantów Mazdy MX-30 zdecydował się wykorzystać elementy wykonane z korka dostarczonego przez działające do dziś przedsiębiorstwo Uchiyama Kogyo. Kabina pierwszego seryjnie produkowanego elektrycznego samochodu Mazdy otrzymała ekologiczne, stylowe i trwałe wykończenie, nawiązujące do tradycji i początków działalności firmy.

Główny projektant Mazdy MX-30 Youichi Matsuda powiedział: „W czasach, gdy powstawało przedsiębiorstwo Toyo Cork Kogyo, technologie produkcji tworzyw sztucznych i gumy nie były dostępne w takim stopniu jak obecnie, więc korka używano wtedy jako alternatywnego materiału do uszczelniania i wypełniania powierzchni. Po II wojnie światowej rozwój produkcji elementów gumowych i tworzyw sztucznych na skalę przemysłową oznaczał, że korek stopniowo tracił na znaczeniu jako materiał przemysłowy na szeroką skalę. Odgrywał jednak tak znaczącą rolę w historii Mazdy, że był jedynym słusznym wyborem jako materiał do wykończenia wnętrza MX-30.”/oprac. ns/

źródło: Mazda


Tagi:
Mazda, z historii Mazdy, korek, korek i samochody, Toyo Cork Kogyo, Mazda MX-30, Jujiro Matsuda, Youichi Matsuda

Zobacz podobne artykuły:

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Mazda CX-80  - Największy model w europejskiej gamie marki
kalendarz 12/04 2024

Mazda CX-80 - Największy model w europejskiej gamie marki

Wiadomości / News

2024.04.12

Za kilka dni zostanie zaprezentowany nowy SUV Mazdy.
Najnowsze artykuły:
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”

Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.03

Hollywoodzki aktor i producent opowiada o swojej pasji do samochodów, elektromobilności i roli technologii w kształtowaniu przyszłości jazdy.
 Majówka ze skonfiskowanym samochodem?

Majówka ze skonfiskowanym samochodem?

Bezpieczeństwo

2024.05.02

Sprawdź, czy możesz prowadzić.