Klasyki nad Jeziorem Bodeńskim
1 maja rozpoczyna się trzecia edycja Bodensee Klassik.
Wśród uczestników imprezy nie zabraknie aut Skody. Trasa przygotowana dla klasycznych aut dookoła Jeziora Bodeńskiego, będzie liczyła 600 km. Codziennie punktem startu i mety będzie austriacki Bregenz. Samochody będą miały do pokonania malownicze trasy przez Niemcy, Austrię i Szwajcarię.
„Bodensee Klassik jest jedną z najpiękniejszych i różnorodnych podróży dla samochodów zabytkowych” – mówi inż. Michal Velebný, koordynator warsztatu rekonstrukcji pojazdów przy Muzeum Skody. „Cztery pojazdy Skody, biorące udział w tym wydarzeniu, są prawdziwymi perełkami w naszej 119-letniej historii”.
Nad Jeziorem Bodeńskim pojawi się między innymi biorąca regularnie udział w rajdach samochodów klasycznych turkusowa Skoda Felicia z 1961 roku. Auto pochodzi z historycznej kolekcji w Mladá Boleslav. Kabriolet w układzie 2+2 ze swoimi charakterystycznymi kształtami jest jednym z najatrakcyjniejszych samochodów tego typu lat 60., coraz bardziej poszukiwanym przez kolekcjonerów. Dodajmy, że Felicia waży tylko 930 kg. Pojazd, napędzany 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 50 KM i pojemności 1089 cm3, może rozpędzić się do 130 km/h.
Skoda 1101, lepiej znana jako „Tudor”, to z kolei ważny motoryzacyjny reprezentant marki z okresu powojennego. Wersja biorąca udział w Bodensee Klassik to specjalna, półotwarta odmiana modelu. Przez kilka lat od kwietnia 1948 roku pojazd służył w Ambasadzie Szwajcarii w Pradze, trafiając później w prywatne ręce. W 2005 roku został nabyty przez Muzeum Skody, gdzie został starannie odrestaurowany. 4-cylindrowy silnik samochodu generuje 32 KM mocy z 1089 cm3 poj.
Model 130 RS był jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych czeskiej marki późnych lat 70. i wczesnych 80. Na linii startu w Bregenz za kierownicą pojazdu zasiądzie niemiecki kierowca rajdowy Matthias Kahle. 130 RS była określana w swoich czasach jako „Porsche Wschodu”. Samochód odniósł między innymi podwójne zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo w 1977 r. i zdobył Mistrzostwo Europejskich Samochodów Turystycznych w 1981 r. Silnik ma moc 136 KM przy 8 500 obr./min. Prędkość maksymalna tego modelu wynosi 200 km/h.
Najmłodszym reprezentantem Skody w startującej stawce będzie model Rapid z 1984 r. Dwudrzwiowe coupe zostało całkowicie odbudowane w ubiegłym roku. Rapid tamtych czasów był jednym z aut Skody z silnikiem umieszczonym z tyłu. 4-cylindrowa benzynowa jednostka o poj. 1.3 zapewnia 58 KM.
Trzecia edycja Bodensee Klassik potrwa trzy dni, od 1 do 3 maja. Nie prędkość, a niezawodność i regularność decydują o końcowej pozycji. Rywalizacja jest otwarta dla pojazdów historycznych wyprodukowanych przed 1994 r./oprac. ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
Moto fanatyk
2024.04.01
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
Wiadomości / News
2024.04.19