Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kierowcy BMW powodują o 55 proc. wyższe szkody niż prowadzący Hyundaie
kalendarz 28/12 2022

Kierowcy BMW powodują o 55 proc. wyższe szkody niż prowadzący Hyundaie

Ubezpieczenia

Jak to wpływa na cenę polisy OC?

Według danych zakładu ubezpieczeń Compensa, najwyższe odszkodowania z polis OC wypłacane są po szkodach spowodowanych przez kierowców BMW, Mercedesów i Audi.

W I poł. 2022 r. średnia wartość odszkodowań i świadczeń wypłacanych w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC wyniosła 8769 zł, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje Polska Izba Ubezpieczeń (PIU). W tym kontekście analitycy towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa sprawdzili marki pojazdów, jakimi jeżdżą sprawcy najkosztowniejszych szkód.

- Pod uwagę wzięliśmy TOP10 najpopularniejszych marek w pierwszych trzech kwartałach tego roku, bazując na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Przeanalizowaliśmy kilkanaście tysięcy tegorocznych szkód spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych. Można powiedzieć, że wyniki naszego testu potwierdzają popularne motoryzacyjne stereotypy dotyczące niebezpiecznej jazdy. Na czele marek, których kierowcy powodują szkody o największej średniej wartości, znalazły się bowiem BMW, Mercedes, Audi i Volkswagen – mówi Monika Lis-Stawińska, Dyrektor Zarządzający w Departamencie Likwidacji Szkód Kompleksowych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Różnice pomiędzy markami potrafią być olbrzymie. Z danych Compensy wynika, że średnia wartość szkody spowodowanej przez kierującego pojazdem BMW jest aż o 55 proc. wyższa niż wartość szkody powstała z winy prowadzącego auto marki Hyundai, który statystycznie powoduje najmniejsze straty. W przypadku Mercedesa ta różnica wynosi 29 proc., Audi 27 proc., a VW 22 proc. W przypadku „spokojniejszych” marek, takich jak Dacia, Toyota, Kia czy Ford, różnice w średniej wartości szkód sięgają od kilku do kilkunastu procent.

Różnica w średniej wartości szkody pomiędzy najczęściej rejestrowanymi w Polsce markami
(Hyundai z najmniejszą średnią wartością wśród TOP10 marek = 100%)

1    BMW    155%
2    Mercedes    129%
3    Audi    127%
4    Volkswagen    122%
5    Skoda    117%
6    Ford    116%
7    Kia    112%
8    Toyota    110%
9    Dacia    106%
10    Hyundai    100%

- Tego rodzaju statystyki nie pełnią wyłącznie funkcji motociekawostki. Pamiętajmy, że cena polisy OC zależy od rozmaitych kryteriów dotyczących nie tylko kierowcy, ale też jego pojazdu. Wszyscy ubezpieczyciele podczas kalkulacji składki dla konkretnego klienta starają określić stopień ryzyka powstania szkody oraz jej rozmiaru. Stosunkowo niska średnia wartość szkody powodowanej np. przez kierowców jeżdżących Dacią czy Toyotą, może być argumentem za łagodniejszą wyceną OC. I odwrotnie w przypadku marek o wysokiej wycenie szkód – dodaje Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Od czego zależy składka za obowiązkowe OC?

Ubezpieczyciele oceniają ryzyko wypłaty odszkodowania w ramach sprzedawanej danemu kierowcy polisy OC i na tej podstawie kalkulują wysokość składki. Można uznać, że zakres kryteriów potrzebnych do właściwego określenia ceny jest mniej więcej taki sam we wszystkich zakładach ubezpieczeń. Informacje są szczegółowe i obejmują dane personalne oraz dane auta. Do najważniejszych kryteriów należą m.in. adres zamieszkania kupującego polisę kierowcy, jego wiek czy dotychczasowa historia jazdy (staż za kierownicą i liczba szkód na koncie).

- Z kolei do głównych czynników związanych z ubezpieczanym pojazdem należą: jego rodzaj, a więc marka i model, rocznik, pojemność i moc silnika oraz roczny przebieg. W skrajnych przypadkach wpływ na cenę może mieć nawet kolor auta czy rodzaj tankowanego paliwa. Wszystkie te informacje można interpretować pod kątem ryzyka powstania szkody, np. mocny silnik w BMW oznacza potencjalnie szybszą i niebezpieczniejszą jazdę, a przez to większą szkodę. Statystyki potwierdzają te zależności – wyjaśnia Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Warto podkreślić, że zakres ochrony w ramach OC jest określony ustawowo i ubezpieczyciele nie mogą go modyfikować. Teoretycznie mogłoby to oznaczać, że ceny polis w różnych firmach będą do siebie zbliżone. Tymczasem praktyka pokazuje, że składki mogą się wyraźnie od siebie różnić, bo towarzystwa ubezpieczeniowe nadają poszczególnym kryteriom różną wagę, zgodną z własną polityką kształtowania cen.

źródło: Compensa TU SA Vienna Insurance Group


Tagi:
OC, wysokość OC, BMW, Audi

Zobacz podobne artykuły:

 Polacy jeżdżą bez ważnego OC?
kalendarz 20/09 2023

Polacy jeżdżą bez ważnego OC?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.09.20

Które województwa wypadają najgorzej i gdzie odnotowanych jest najwięcej kar?
Wakacyjne fakty i mity o samochodowym assistance
kalendarz 02/08 2023

Wakacyjne fakty i mity o samochodowym assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2023.08.02

55 proc. tegorocznych urlopowiczów pojedzie na wakacje autem.
 Płaca minimalna w górę, rosną kary za brak OC
kalendarz 03/07 2023

Płaca minimalna w górę, rosną kary za brak OC

Finanse / Ubezpieczenia

2023.07.03

Ze względu na wzrost płacy minimalnej od 1 lipca opłata za brak OC w przypadku aut osobowych będzie wynosić nawet 7,2 tys. zł. Ważnej polisy może nie posiadać 11,8 mln zarejestrowanych w Polsce pojazdów.
Najnowsze artykuły:
 Seat w słynnych filmach i serialach

Seat w słynnych filmach i serialach

Wiadomości / Ciekawostki

2023.09.24

Historia hiszpańskiej marki na przestrzeni lat wielokrotnie zahaczała o świat kinematografii.
 Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Prezentacje / Nowości

2023.09.24

Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie. Ponadto testy prowadzono w Alpach.
 Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Wiadomości / News

2023.09.22

Powstaną tylko trzy egzemplarze.