Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?
kalendarz 19/02 2014

Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?

Warsztat / Porady

Producenci pojazdów i stosowanych w nich silników o zapłonie iskrowym bardzo precyzyjnie określają plan czynności obsługowych, który obejmuje także układ zapłonowy.

Jego obsługa nabiera szczególnego znaczenia w okresie jesienno-zimowym, kiedy podwyższona wilgotność powietrza bezwzględnie ujawnia wszelkie niedomagania układu wysokiego napięcia.

Terminowa wymiana przewodów zapłonowych zapewnia prawidłową pracę silnika w każdych warunkach i pewny rozruch w okresie jesienno-zimowym. O konieczności wymiany świec zapłonowych nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Producenci samochodów, silników i samych świec zapłonowych dość precyzyjnie określają przebiegi po jakich powinno się wymienić świece na nowe. W układzie zapłonowym są jednak jeszcze inne elementy, które ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. Są nimi przewody zapłonowe, które pracują w bardzo trudnych warunkach.

Wysoka temperatura wynikająca z warunków w komorze silnikowej oraz przepływającego wysokiego napięcia, oddziaływanie oleju i innych cieczy eksploatacyjnych, czy zasolenie występujące zimą powodują, że izolacja przewodów zapłonowych ulega stopniowej degradacji. Zużycie izolacji przewodów zapłonowych potęguje także zbyt długie używanie świec zapłonowych, czyli nie wymienianie ich na czas. W zbyt długo używanych przewodach zapłonowych istnieje ryzyko przebicia elektrycznego izolacji.

Jeśli do trudnych warunków pracy przewodów zapłonowych dodamy jeszcze zasilanie silnika autogazem, który z uwagi na specyfikę zapłonu powoduje podwyższenie napięcia w układzie zapłonowym otrzymujemy obraz warunków jakim muszą one sprostać.

Niestety w większości instrukcji samochodów nie znajdziemy informacji na temat przebiegu po jakim należy dokonać wymiany przewodów zapłonowych. Należy przyjąć, że po przebiegu około 60-80 tys. km powinno się przewody zapłonowe wymienić (w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nieco częściej). W czasie użytkowania należy utrzymywać ich izolację w czystości. Nie powinna być ona zaolejona, czy pokryta innymi zanieczyszczeniami, a przede wszystkim nie powinna być zawilgocona.

Specyficznym rodzajem przewodów zapłonowych są specjalne ich wersje przeznaczone do silników autobusów miejskich zasilanych CNG. Pojazdy takie pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Eksploatacja w mieście w warunkach stop & go oraz przewlekły proces spalania gazu ziemnego powodują, że autobusowe jednostki napędowe są narażone na wysokie obciążenia cieplne.

Dodatkowo konstrukcja silników, w których świece zapłonowe są osadzone bardzo głęboko w głowicach powoduje, że stosowane w nich przewody zapłonowe pracują w skrajnie trudnych warunkach. Wymusza to na producentach przewodów wysokiego napięcia do silników zasilanych CNG stosowanie nieco innych materiałów.

Zazwyczaj wymiana przewodów zapłonowych odbywa się dopiero po wystąpieniu objawów ich uszkodzenia. Wtedy jednak może być już zbyt późno, ponieważ każdy zużyty element układu zapłonowego wpływa destrukcyjnie na inne jego części i może okazać się, że oprócz wymiany przewodów trzeba wymienić jeszcze inne elementy.

 źródło: Gazeo
www.gazeo.pl

 

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.