Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jaki samochód najlepszy do LPG?
kalendarz 16/12 2014

Jaki samochód najlepszy do LPG?

Warsztat / Porady

Magia Diesla już dawno prysła i kierowcy coraz chętniej poszukują samochodów w wersjach benzynowych, które są znacznie mniej awaryjne niż silniki o zapłonie samoczynnym, a koszty eksploatacji można zmniejszyć (blisko dwukrotnie) dzięki zastosowaniu instalacji LPG.

Tytułowe pytanie zadaje sobie wielu nabywców samochodów. Są wśród nich zarówno tacy, dla których będzie to pierwszy pojazd oraz kierowcy, którzy rozważają zakup następnego auta z LPG. Spora grupa użytkowników chce także zmienić rodzaj napędu swojego samochodu, wykorzystując najtańsze dostępne na rynku paliwo silnikowe, jakim jest LPG.

Wybierając samochód pod kątem zasilania gazowego, należy zwrócić uwagę na konstrukcję jego jednostki napędowej, ponieważ niektóre z silników z różnych względów niezbyt dobrze znoszą zasilanie gazowe. Wynika to głównie z jakości zastosowanych materiałów, szczególnie tych, z których wykonano gniazda zaworowe. Przewlekły proces spalania LPG powoduje, że są one w dłuższym czasie wystawione na działanie wysokich temperatur. Może to skutkować ich podwyższonym zużyciem.

Z tego powodu najlepiej, jeśli silnik będzie wyposażony w hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu. Gwarantują one utrzymanie odpowiedniego luzu, który z kolei odpowiada za to, że zawory w pozycji zamkniętej zawsze mają kontakt z gniazdami, a te jako elementy chłodzone zapewniają odbieranie ciepła od zaworów.

Dodatkową zaletą silnika z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu są niższe koszty obsługi silnika (bez okresowej kontroli i ewentualnej regulacji luzów zaworowych). Zastosowanie w silniku hydraulicznych popychaczy nie jest oczywiście warunkiem koniecznym, aby silnik mógł być zasilany LPG. Wiele silników z ręcznie regulowanymi zaworami znakomicie pracuje na gazie.

Zestawienie samochodów obejmuje pojazdy, w których można zastosować, obecnie najpopularniejsze na rynku, instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu.

Znalazło się w nim kilka pojazdów z grupy VW, co potwierdza, że niemiecki producent ma w ofercie sporą grupę silników z pośrednim wtryskiem benzyny (1.0, 1.2, 1.4 i 1.6 MPI, kiedyś także 2.0 MPI), które dzięki zastosowaniu hydraulicznych popychaczy znakomicie nadają się do LPG.

Obecność na liście pojazdów idealnych do zasilania LPG samochodów japońskich potwierdza, że pomimo obiegowej opinii także wśród nich można znaleźć wiele modeli nadających się do zasilania gazowego.

Francuskie samochody to także bardzo popularne i cenione w Polsce pojazdy, a stosowanie w Daciach i Renault fabryczne instalacje gazowe Landi Renzo są dowodem na to, że francuskie silniki znakomicie nadają się do zasilania gazowego. W modelach C-Elysée Citroëna i 301 Peugeota jest on oferowany z fabryczną instalacją LPG. Hydraulika w układzie rozrządu i pośredni wtrysk benzyny pozwalają na stosowanie popularnych instalacji sekwencyjnych. Podobnie dobrą opinią w kontekście zasilania LPG cieszą się silniki 1.4 VTi (95 KM), 1.4 16V (88 KM) oraz 2.0 16V (136 KM) stosowane w pojazdach grupy PSA.

Stosowany w Chryslerze Voyager 3.6 V6 Pentastar (280 KM) silnik to bardzo dobrze spisująca się na gazie jednostka napędowa. Oprócz marek amerykańskich (Chrysler, Dodge i Jeep), silnik ten znajduje zastosowanie także w Fiacie i Lancii.

Stosowana w wielu modelach Fiata jednostka napędowa o pojemności 1.4 8V (77 KM)l ma co prawda regulowane luzy zaworowe, lecz znakomicie znosi zasilanie gazem, podobnie jak bliźniacze jednostki napędowe 1.2 8V stosowane w mniejszych modelach Fiata i Lancii oraz 1.1 8V, które można spotkać w nieco starszych Fiatach. 8-zaworowy rozrząd i prosta konstrukcja wszystkich tych silników oraz łatwa i tania regulacja zaworów powodują, że bardzo dobrze spisują się one na LPG.  Do zasilania LPG z powodzeniem nadaje się także silnik 1.4 T-Jet (120 i 150 KM) stosowany w wielu modelach Fiata, Lancii i Alfy Romeo. W tej jednostce napędowej są już stosowane hydrauliczne popychacze zaworowe.

Fiat w nowych samochodach oferuje instalacje gazowe do tych silników, co potwierdza możliwość ich zasilania LPG.

Honda Civic 1.4 i-VTEC (100 KM) - pomimo regulowanych luzów, 16-zaworowy silnik i-VTEC bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Regulacja luzów zaworowych jest bardzo prosta i nie wymaga wymiany żadnych elementów, dzięki czemu jej koszt nie jest duży.. Podobny sposób regulacji zastosowano w silnikach 1.8 i-VTEC (140 KM), 2.0 i-VTEC (156 KM) i 2.4 i-VTEC (201 KM), stosowanych w większych modelach Hondy. One także bardzo dobrze pracują na LPG.

Stosowany w modelach Mitsubishi ASX i Lancer 16-zaworowy silnik 1.6 MIVEC o zmiennych fazach rozrządu ma hydrauliczne popychacze, dzięki czemu znakomicie nadaje się do zastosowania instalacji LPG, podobnie jak bliźniacze jednostki napędowe 2.0 i 2.4 MIVEC, które Mitsubishi stosuje w Outlanderze.

Opel Astra 1.4 16V Twinport (90 i 100 KM) - szesnastozaworowe silniki 1.4 16V Twinport o mocy 100 KM stosowane w Oplach są już bardzo dobrze sprawdzone w eksploatacji na LPG i nie sprawiają żadnych poważniejszych kłopotów eksploatacyjnych. Hydraulicznie regulowane luzy zaworowe zapewniają właściwą pracę układu rozrządu bez konieczności okresowego sprawdzania luzów.

Renault Mégane II - turbodoładowany silnik 1.4 16V (120 i 140 KM) jest także znakomitą propozycją dla chcących skorzystać z zasilania LPG, co dodatkowo potwierdza fakt, że jest on oferowany z fabryczną instalacją gazową w sieci dealerskiej Opla.

Renault Mégane 1.6 16V (110 KM). Kupując nowe Mégane w salonie, można zamówić do niego instalację gazową montowaną w serwisie, co potwierdza, że także w poprzednich wcieleniach Megane z silnikiem 1,6 można z powodzeniem zastosować instalację LPG, zapominając o regulacji zaworów, bo ta jednostka napędowa ma popychacze hydrauliczne. Silnik ten został już sprawdzony w eksploatacji na gazie, ponieważ jest oferowany w wersjach LPG samochodów Dacia.

Jednostka napędowa w Seacie Ibiza 1.4 16 V (85 KM) jest wyposażona w 16-zaworowy rozrząd i hydrauliczne popychacze, dzięki czemu można ją z powodzeniem adaptować do zasilania LPG za pomocą sekwencyjnych systemów gazowych IV generacji. Znakomicie spisują się na gazie także silniki 1.0 (60 i 75 KM) i 1.2 (75 KM) stosowane w Seatach, Skodach i Volkswagenach.

16-zaworowy silnik 1.6 w Toyocie Corolli ma zmienne fazy rozrządu i zmienny wznios zaworów oraz hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu, co w kontekście zasilania LPG jest bardzo ważne, eliminując ryzyko przedwczesnego zużycia gniazd zaworowych. Rodzina jednostek napędowych Valvematic obejmuje jeszcze dwie pojemności: 1.8 (147 KM) i 2.0 (152 KM), które stosowane są w większych modelach Toyoty. Bardzo dobrą opinią wśród montażystów instalacji LPG cieszy się także silnik 1.33 Dual VVT-i (100 KM) stosowany w mniejszych modelach Toyoty (do Aurisa i Corolli włącznie). Hydrauliczne popychacze stosowane w 16-zaworowym układzie rozrządu ze zmiennymi czasami otwarcia (fazami) i wzniosami zaworów zapewniają właściwy luz w mechanizmie, bardzo ważny w kontekście gazowego zasilania silnika.

Nieśmiertelny 100-konny silnik Volkswagena o pojemności 1.6 jest jedną z najbardziej popularnych jednostek napędowych na rynku, która jeszcze do niedawna stanowiła trzon oferty silnikowej wielu modeli samochodów grupy VW. Silnik 1.6 montowany był także w licznych modelach Audi, Seata i Skody i występował także w wersji 16-zaworowej, która równie dobrze spisuje się na LPG.

Prosta konstrukcja, hydrauliczne popychacze w 8-zaworowym układzie rozrządu i pośredni wtrysk benzyny powodują, że silnik ten idealnie nadaje się do zasilania LPG, bezproblemowo współpracując z oferowanymi na polskim rynku sekwencyjnymi systemami gazowymi.

Zestawienie obejmuje tylko wybrane samochody i silniki, które bezproblemowo współpracują z instalacjami LPG. Na rynku można znaleźć jeszcze wiele innych pojazdów, które idealnie nadają się do zasilania LPG. Wybierając samochód z myślą o montażu instalacji gazowej najlepiej zapytać o to, jak sprawuje się on na gazie w warsztacie montującym i obsługującym samochodowe instalacje LPG.

źródło: gazeo
  www.gazeo.pl
 

Zobacz podobne artykuły:

 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
 Pęknięta szyba w samochodzie
kalendarz 09/04 2024

Pęknięta szyba w samochodzie

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.09

Ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile ubezpieczenie.
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.