Jakie są skutki samodzielnej naprawy szyb samochodowych?
Czy naprawa szyby domowym sposobem może okazać się skuteczna?
Naprawa powstałych na powierzchni szyby samochodowej rys i pęknięć wymaga odpowiednich umiejętności i zastosowania właściwej technologii. W grę wchodzi przecież bezpieczeństwo i podstawowy komfort użytkowania pojazdu. W profesjonalnym punkcie serwisowym możemy mieć pewność, że naprawę powierzamy doświadczonym fachowcom, dzięki czemu szyba w ponad 90 proc. może odzyskać swoje pierwotne właściwości. Wciąż nie brakuje jednak kierowców, którzy samodzielnie próbują podjąć się skorygowania powstałych uszkodzeń. Jakie mogą być tego efekty?
Na własną rękę – na własną szkodę
Naprawa szyby samochodowej domowym sposobem może przynieść więcej problemów, niż spodziewanych korzyści. Przeświadczenie, że powstałe na szybie samochodowej ubytki, rysy i pęknięcia można własnoręcznie „załatać” prowadzi często do poważnego uszkodzenia konstrukcji całej szyby, a w konsekwencji do konieczności wymiany jej na nową. Niestety, argumenty te nie wszystkich przekonują. Zwłaszcza, jeśli uszkodzenie jest niewielkich rozmiarów, niektórzy kierowcy szacują, że sami poradzą sobie z jego zabezpieczeniem lub naprawą. Zdaniem eksperta z firmy NordGlass – „Nie należy bagatelizować drobnych rys i pęknięć – to właśnie one są źródłem rozległych i trudnych do usunięcia uszkodzeń liniowych” – i dodaje – „Decydując się na samodzielne naprawienie ubytków nie mamy żadnej gwarancji na to, że pod wpływem przenoszenia obciążenia szyba w miejscu wypełnienia nie zacznie dalej pękać. Pod wpływem wstrząsów źle zabezpieczone uszkodzenie zacznie się zatem powiększać. Proces ten będzie postępował znacznie szybciej w przypadku dużych dobowych wahań temperatury.”
Naprawie w profesjonalnych punktach serwisowych poddane mogą być usterki, które znajdują się przynajmniej 10 cm od krawędzi montażowej szyby, a ich średnica nie przekracza 24 mm, to jest wielkości 5 zł monety. Zabieg ten wymaga jednak zastosowania odpowiednich narzędzi i profesjonalnej chemii montażowej.
„Zdarza się, że domowi majsterkowicze decydują się, by samodzielnie, przy pomocy taśmy bądź wątpliwej jakości środków, zakleić lub wypełnić ubytek widoczny na powierzchni szyby. Lepiej jednak w takiej sytuacji skorzystać z usług wysoko wyspecjalizowanych sieci serwisowych, które codziennie dokonują kilkuset napraw i wymian szyb w różnych pojazdach. Nie bez znaczenia jest również trwałość dokonanej naprawy. Źle wykonane uzupełnienie ubytku sprawia, że szyba nie będzie tworzyła jednolitej płaszczyzny i narażona będzie w dużym stopniu na pogłębianie się uszkodzenia. W przypadku kolizji drogowej taka szyba nie tylko szybciej pęka, ale i w istotny sposób wpływa na sztywność konstrukcji całego auta i w efekcie bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.” – przestrzega specjalista.
Efektywna naprawa szyby wymaga przestrzegania określonej procedury oraz zastosowania odpowiedniej technologii. Czas naprawy uszkodzeń w profesjonalnym warsztacie uzależniony jest od miejsca uszkodzenia, jak i jego wielkości. Jak zaznacza ekspert - „Standardowo zabieg ten nie trwa dłużej niż pół godziny. Cały proces poprzedza odpowiednie oczyszczenie uszkodzonego miejsca przy wykorzystaniu do tego specjalistycznych narzędzi i środków chemicznych Umożliwia to pozbycie się nagromadzonego brudu, kurzu i osadu, jakie wdarły się w powstałą wadę. Dopiero wtedy można przystąpić do wypełnienia ubytku specjalną żywicą, którą utwardza się światłem ultrafioletowym. Następnie usuwa się ewentualny jej nadmiar, a w końcu poleruje poddane naprawie miejsce. Ważne, by zabieg przeprowadzany był w odpowiednich warunkach warsztatowych, gdzie temperatura szyby i powietrza są zbliżone.”
Każdy kierowca bierze odpowiedzialność za sprawność techniczną prowadzonego pojazdu. Zamiast więc decydować się na samodzielną naprawę ubytków na szybie samochodowej, lepiej udać się do profesjonalnych punktów serwisowych. Bez odpowiedniej wiedzy, przeszkolenia, technologii i specjalistycznych środków możemy spowodować powiększenie się uszkodzenia./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
W jaki celu używa się płukanek do silnika?
Warsztat / Porady
2024.12.17
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieObawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11