Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jakie są objawy zużycia się świec zaplonowych i kiedy je wymienić?
kalendarz 25/08 2022

Jakie są objawy zużycia się świec zaplonowych i kiedy je wymienić?

Warsztat / Porady

Przedstawiamy przyczyny niszczenia się świec zapłonowych.

Świece zapłonowe podczas pracy są narażone nie tylko na wysokie ciśnienie, ale też wysoką temperaturę w komorze spalania. Muszą być gotowe do pracy nie tylko na wysokich obrotach, ale też przy minimalnym obciążeniu. Świece zapłonowe niszczą się zatem podczas typowej eksploatacji silnika – zużywają się podczas elektroerozji spowodowanej regularnymi przeskokami iskry. Nic więc dziwnego w tym, że po pewnym czasie powiększa się odstęp między elektrodami, co jednocześnie wymusza przepływ większego napięcia, by wywołać iskrę (wyładowanie elektryczne).

Na zużywanie się elektrod w świecach zapłonowych wpływ ma również korozja. Jest ona skutkiem gorących gazów, które oddziałują na mechanizm będąc w komorze spalania. Problemem mogą też być ceramiczne izolatory świec, które pod wpływem długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury tracą swoje właściwości.

Powyższych objawów zużywania się elementu nie da się zauważyć – jedyną możliwością jest wymiana komponentu na czas. Jedynym objawem zużycia się świecy, który można zauważyć gołym okiem, są pęknięcia będące skutkiem uderzeń lub nieodpowiedniego obchodzenia się ze świecą.

Wskazania do wymiany
W przypadku starszych aut, jeśli napięcie 25000 V nie spowoduje iskry, silnik prawdopodobnie się nie uruchomi lub będzie pracował nierównomiernie. Bardziej nowoczesne modele są jednak w stanie pracować mimo braku zapłonu w jednym z cylindrów. Skutkuje do przedostawaniem się niespalonego paliwa do katalizatora, co niszczy ten element. Trzeba zatem co jakiś czas sprawdzić, czy świece zapłonowe nie są zabrudzone olejem lub sadzą – jeśli tak jest, zapewne świadczy to o nazbyt dużym poziomie oleju w silniku lub też sygnalizuje nadmierne zużycie pierścieni tłokowych.

Jeśli elektroda centralna jest zdeformowana, prawdopodobnie dochodzi do przegrzewania się silnika – zaniedbania tego elementu z pewnością doprowadzą do tego, że konieczny będzie remont silnika. Koszt naprawy nie jest mały, więc wskazana jest kontrola tego elementu. Przy okazji warto obserwować, czy elektroda centralna nie jest stopiona, gdyż w ten sposób ukazane przeciążenie termiczne skutkuje obniżeniem mocy silnika.

Co ile wymieniać świece zapłonowe, gdy nie są uszkodzone?
Ze względu na to, że świece zapłonowe niszczą się podczas normalnej eksploatacji silnika, nie można zaniedbać momentu ich wymiany. Jak udowadniają powyższe przykłady, może być to tragiczne w skutkach. Nie należy też czekać z wymianą, aż na świecy zgromadzi się nagar – jego duże ilości zablokują świecę i mogą doprowadzić nawet do demontażu głowicy.

Okres wymiany świecy zależy od tego, z jakiego materiału została ona wykonana. Standardowe świece, pasujące do starszych aut, są tańsze i należy je wymienić po około 30 000 km. Z kolei świece platynowe i irydowe są bardziej odporne na temperaturę, co pozwala na konsultacje z mechanikiem dopiero po przejechaniu 80 000 – 120 000 km.

Wybierając świecę do wymiany trzeba się kierować przede wszystkim jej jakością – zwłaszcza jej wartością cieplną. Należy też sprawdzić zalecenia producenta, w których z pewnością znajdą się przydatne sugestie.

Czy można coś zrobić, by poprawić działanie świec zapłonowych?
Właściwy olej i dodatki do oleju silnikowego potrafią zapobiec większości problemów z przegrzewaniem się mechanizmów i skutkami nadmiernego tarcia poszczególnych elementów. Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer zapewnia też dłuższą żywotność całej konstrukcji. Mimo, że świece należy wymieniać regularnie, kluczem do sprawnego pojazdu jest prawidłowe działanie każdego elementu – zwłaszcza, gdy chodzi o silnik. Mechanizm ten, mimo że skomplikowany, da się zabezpieczyć jednym środkiem. Dlatego właśnie zastanawiając się, jakie dodatki do oleju silnikowego najlepiej zabezpieczą wszystkie komponenty, warto wybrać Ceramizer CS dodatek do oleju silnikowego. Wybierając odpowiednie świece i wymieniając je na czas, z pewnością nieczęsto czeka Cię rozważanie tego,  ile kosztuje remont silnika.

MOTOTRENDY.PL
Źródło: Ceramizer


Tagi:
świece zapłonowe, zużycie świec zapłonowych objawy

Zobacz podobne artykuły:

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)
kalendarz 08/11 2022

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)

Warsztat / Porady

2022.11.08

Gdy synchronizatory pojawiły się pierwszy raz jako element składowy, znacznie usprawniły działanie skrzyni biegów.
Regeneracja skrzyni biegów tanim kosztem (do 100 zł)
kalendarz 11/10 2022

Regeneracja skrzyni biegów tanim kosztem (do 100 zł)

Warsztat / Porady

2022.10.11

Skrzynia biegów jest nośnikiem napędu – sprawia, że obroty silnika są optymalne, mimo różnej prędkości jazdy i obciążeń.
Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność
kalendarz 07/09 2022

Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność

Warsztat / Porady

2022.09.07

Prowadzisz firmę transportową? Zadbaj o swoje samochody ciężarowe i zapewnij im długą żywotność.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Reifen Opony Używane

mazowieckie
ul. Ostroroga 10 (przy Cmentarzu Powązki)
Warszawa
Tel.: 888-181-888
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.