Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak bezpiecznie kupować i wymieniać szyby w samochodzie?
kalendarz 05/06 2014

Jak bezpiecznie kupować i wymieniać szyby w samochodzie?

Warsztat / Porady

Jaki poziom bezpieczeństwa podróżującym zapewniają szyby?

Wskazując elementy zapewniające bezpieczeństwo w samochodzie, najczęściej wymieniamy poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i kilogramy metalu osłaniające pasażerów ze wszystkich stron. Myśląc zaś o szybach, często nie zdajemy sobie sprawy, że ta „niewidoczna” powierzchnia ma również bardzo znaczący udział w ochronie podróżujących. O tym, jak wielki wpływ na bezpieczeństwo ma jakość szyb i technika ich montażu można się przekonać, śledząc wyniki licznych badań i testów.

Nowoczesny samochód to przemyślana konstrukcja, zaprojektowana ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa. Dlatego każda ingerencja w jego strukturę wymaga zastosowania materiałów i technologii, które pozwolą zachować pierwotne właściwości. Wymiana szyby czołowej jest więc niezwykle istotna - znaczenie ma materiał z jakiego jest wykonana, użyta chemia montażowa, jak i sam sposób wykonania usługi. „Musimy podjąć decyzję zarówno, jeśli chodzi o zakup samej szyby, jak i miejsca, w którym dokonamy wymiany. Te dwa elementy są tak samo istotne dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania samochodu.” – zaznacza ekspert z NordGlass.

Brytyjskie centrum badawcze TRL przeprowadziło w 2012 roku badania w irlandzkich warsztatach specjalizujących się w wymianie szyb samochodowych. Powodem były spostrzeżenia tamtejszych mechaników, którzy zwracali uwagę na niską jakość uprzednio wymienianych szyb i nieprofesjonalny sposób ich montażu. Wyniki badań były niepokojące. Okazało się, że około 35 proc. wymienianych szyb nie spełniało przyjętych standardów. Zarówno produkty, jak i sama usługa pozostawiały wiele do życzenia w zakresie jakości i obowiązujących norm bezpieczeństwa. Co istotne, ponad 14 proc. szyb posiadało uszczerbki powodujące zagrożenie dla bezpieczeństwa określone jako „wysokie” lub „średnie”. Szacunkowo w okresie 5 lat na irlandzkich drogach pojawiło się około 180 000 samochodów z niepoprawnie zamontowanymi, niskiej jakości szybami, wykazującymi wady konstrukcyjne. Aż około 70-80 tys. z nich posiadało uszkodzenia mogące poważnie zagrażać bezpieczeństwu podróżujących.

„W Polsce sytuacja może wyglądać podobnie albo nawet jeszcze gorzej. Niestety w całej Europie wiedza kierowców na temat szyb samochodowych jest bardzo powierzchowna. Niepokojące jest również to, że rynek w ostatnich latach zalewają tanie szyby produkowane w Chinach. Kuszą kierowców niższą ceną, jednak ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Powszechną praktyką jest też „oszczędzanie” na wymianie, poprzez korzystanie z usług warsztatów, które nie zawsze dysponują odpowiednią technologią.” – ocenia ekspert i dodaje „Dzisiejsze konstrukcje samochodów wymagają od szyb znacznie więcej niż 20-30 lat temu. Obecnie wymiana bez zastosowania najnowocześniejszej technologii i posiadania odpowiednich umiejętności stanowi poważne ryzyko dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.”

Mocno osadzona szyba przednia pełni bardzo istotną rolę z punktu widzenia prawidłowego działania poduszki powietrznej pasażera. Jeśli szyba wypadnie z ramy lub ulegnie całkowitemu rozbiciu, poduszka powietrzna nie znajdzie odpowiedniego oparcia, przez co nie spełni swojej podstawowej funkcji. Stwarza to dodatkowe zagrożenie znacznego obniżenia poziomu ochrony, który został przecież szczegółowo zaplanowany przez producenta samochodu.

Badania brytyjskich naukowców jednoznacznie wskazują, że źle zamontowana lub nieodpowiedniej jakości szyba jest bardziej podatna na zniszczenie i wypadnięcie w trakcie kolizji. Przeprowadzane symulacje komputerowe wykazały, że szyba czołowa odpowiada w blisko 40 proc. za sztywność konstrukcyjną auta, zwłaszcza w obszarze klatki przedziału pasażerskiego. Jedynie poprawnie osadzona szyba znacznie poprawia bezpieczeństwo i chroni pasażerów przed wypadnięciem z pojazdu, zwłaszcza wtedy, gdy nie są oni przypięci pasami bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że ryzyko poważnych i śmiertelnych urazów jest w takich przypadkach od 3 do 40 razy większe.

Niefachowa wymiana szyby czołowej może prowadzić do zwiększonej emisji hałasu i wnikania wody do przedziału pasażerskiego. „Takie sytuacje mogą wystąpić, gdy nie uzyska się idealnego, pełnego przylegania szyby na całej długości jej obwodu i otworu szybowego.” – zauważa ekspert. Takie spostrzeżenia wskazują, że wymiana nie została przeprowadzona z należytą starannością i profesjonalizmem. Niepoprawnie zamontowane niskiej jakości szyby wpływają na bezpieczeństwo. Warto podkreślić, że ich wadliwość może ujawnić się dopiero po jakimś czasie od montażu. Nawet niewielka i pierwotnie nieistotna nieszczelność może w pewnym momencie doprowadzić do zagrażającego bezpieczeństwu osłabienia całej konstrukcji, nie wspominając o często pojawiającej się w takich miejscach korozji.

„Wymiana szyby samochodowej to zabieg, z którego kierowcy korzystają tylko w sytuacji, gdy szyby nie można poddać naprawie. Nie jest to więc sytuacja częsta. To dodatkowy argument, by wykonując taka usługę zwrócić szczególną uwagę na jakość szyby oraz poprawność dokonanego montażu. Korzystając z usług sprawdzonych punktów serwisowych zyskamy pewność, że obie te kwestie pozostają bez zarzutu. Na szczęście kierowcy coraz lepiej to rozumieją. Taka zmiana myślenia to efekt wzrostu świadomości znaczenia  i wpływu  stanu technicznego auta na bezpieczeństwo, uczestników ruchu drogowego” – uważa ekspert.

 

Zobacz podobne artykuły:

 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy
kalendarz 13/05 2024

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?
kalendarz 03/05 2024

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.