J201 Concept – luksusowa wyprawowa terenówka
Potężny SUV na ramie i z silnikiem V8 to odpowiedni kandydat na prawdziwą terenówkę.
Amerykański oddział Lexusa i warsztat Expedition Overland stworzyli wspólnie pojazd J201 Concept. Model ten bazuje na flagowym SUV-ie Lexusa, modelu LX 570. Za kompleksowy tuning samochodu odpowiadają eksperci z warsztatu Expedition Overland. A nazwa J201 pochodzi od oznaczenia URJ201, którym Lexus określa platformę dużej terenówki we własnym firmowym oznaczeniu. Koncepcyjny pojazd zachował silnik V8 o poj 5.7, znany ze standardowego Lexusa LX 570. Jednak jednostka ta nie jest już wolnossący – otrzymał sprężarkę mechaniczną Magnuson, która podniosła jego osiągi z fabrycznych 380 KM i 530 Nm do ponad 550 KM i 746 Nm. To moc porównywalna z tą, którą dysponował słynny, supersportowy Lexus LFA. Sprawny dopływ powietrza w nawet najtrudniejszych warunkach zapewnia snorkel TJM Airtec. A imponujący moment obrotowy jest przekazywany na wszystkie koła przez dyferencjały z blokadą ARB Air Locker.
Samochód wyposażono w 17-calowe obręcze EVO Corse DakarZero, na których znalazły się terenowe opony General Grabber X3 w rozmiarze LT285/70R-17. Ich zewnętrzna średnica wynosi aż 33 cale. W pompowaniu gum pomagają dwa kompresory ARB. A za potężnymi kołami kryją się nawiercane tarcze hamulcowe firmy StopTech ze sportowymi klockami.
Nie obyło się bez zmian w zawieszeniu. Auto ma większy prześwit oraz zmodyfikowane górne wahacze przednie, a także dolne wahacze tylnych kół. Specjaliści z Expedition Overland zmodyfikowali również nastawy dostarczonego przez Lexusa systemu regulacji wysokości zawieszenia. A kiedy spory prześwit okaże się niewystarczający, silnik, skrzynię biegów i zbiornik paliwa ochronią dodatkowe osłony.
Po bokach koncepcyjną terenówkę osłaniają progi z logotypem Lexusa. Zaś z przodu i z tyłu zamontowano lekkie, ale solidne, offroadowe zderzaki. W przednim znalazło się miejsce na wyciągarkę Warn Zeon 10-S, a także na sporą, 30-calową listwę LED. Tylny zderzak jest jeszcze potężniejszy – pozwala zamocować koło zapasowe i dwa prawie 20-litrowe kanistry z wodą. Nad nim znalazła się drabina pozwalająca na dostęp do platformy dachowej, którą również wyposażono w listwę oświetleniową, jeszcze większą, bo mierząca aż 40 cali, a także dodatkowe lampy.
W bagażniku koncepcyjnej terenówki znalazł się specjalny moduł z dwiema szufladami oraz miskami dla psów. Do auta dołączone są również aluminiowe walizki firmy Zero Halliburton, z którą Lexus blisko współpracuje. A dzięki kontrolerowi ARB Linx kierowca może z kabiny sterować pracą kompresorów, oświetleniem czy blokadami mechanizmów różnicowych. Mimo terenowym modyfikacjom, samochód zachował luksusowy charakter.
Chrzestem bojowym dla uterenowionego Lexusa był rajd liczący 2 000 km Rebelle Rally, odbywający się na bezdrożach Kalifornii i Nevady./oprac. ns/
Foto: Lexus
Zobacz podobne artykuły:
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Nissan na skokach narciarskich
Prezentacje / Concept Cars
2024.01.29
Lexus GS 300 z teledysku rapera
Wiadomości / Ciekawostki
2023.12.01
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16