Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
kalendarz 07/07 2020

Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka

Technika / Hyundai

W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.

Firma planuje przekazywanie pojazdów odbiorcom flotowym od września tego roku. Model XCIENT Fuel Cell jest pierwszym na świecie masowo produkowaną ciężarówką z ogniwami paliwowymi.

„XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać się liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell.” – powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.

Pojazd jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru zapewnia łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu wynosi około 400 km i został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych flot, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut. Prędkość maksymalna została określona na 85 km/h.

Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górzystym terenie.

Dodajmy, że Hyundai pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1000 km na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi m in. do Ameryki Północnej i Europy.

W 2019 r. Hyundai wspólnie ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.

Dlaczego wodorowe ciężarówki trafiły do Szwajcarii? Jednym z powodów jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od samochodów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla. Producent planuje z czasem wprowadzenie wodorowych ciężarówek również do innych państw Europy.

Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, w ofercie marki jest także  wodorowy SUV drugiej generacji - Nexo. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670 000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 000 pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.

W ramach planu Fuel Cell Vision 2030, do 2030 r. Hyundai zamierza dostarczać 700 000 sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych./ns/

źródło: Hyundai


Tagi:
Hyundai, Hyundai XCIENT Fuel Cell, wodorowa ciężarówka, ogniwa paliwowe

Zobacz podobne artykuły:

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
kalendarz 04/04 2024

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.04

Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika.
Hyundai  żegna modele serii N
kalendarz 25/02 2024

Hyundai żegna modele serii N

Wiadomości / News

2024.02.25

Czy to koniec usportowionej serii Hyundaia?
Hyundai i Iveco – wspólne plany
kalendarz 02/02 2024

Hyundai i Iveco – wspólne plany

Wiadomości / News

2024.02.02

Firmy wspólnie pracują nad nowym elektrycznym pojazdem użytkowym.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.