Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
kalendarz 07/07 2020

Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka

Technika / Hyundai

W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.

Firma planuje przekazywanie pojazdów odbiorcom flotowym od września tego roku. Model XCIENT Fuel Cell jest pierwszym na świecie masowo produkowaną ciężarówką z ogniwami paliwowymi.

„XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać się liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell.” – powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.

Pojazd jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru zapewnia łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu wynosi około 400 km i został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych flot, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut. Prędkość maksymalna została określona na 85 km/h.

Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górzystym terenie.

Dodajmy, że Hyundai pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1000 km na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi m in. do Ameryki Północnej i Europy.

W 2019 r. Hyundai wspólnie ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.

Dlaczego wodorowe ciężarówki trafiły do Szwajcarii? Jednym z powodów jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od samochodów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla. Producent planuje z czasem wprowadzenie wodorowych ciężarówek również do innych państw Europy.

Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, w ofercie marki jest także  wodorowy SUV drugiej generacji - Nexo. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670 000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 000 pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.

W ramach planu Fuel Cell Vision 2030, do 2030 r. Hyundai zamierza dostarczać 700 000 sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych./ns/

źródło: Hyundai


Tagi:
Hyundai, Hyundai XCIENT Fuel Cell, wodorowa ciężarówka, ogniwa paliwowe

Zobacz podobne artykuły:

Rajd Monte Carlo 2025
kalendarz 24/01 2025

Rajd Monte Carlo 2025

Wiadomości / Moto sport

2025.01.24

Thierry Neuville powtórzy swój sukces?
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
kalendarz 16/01 2025

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii

Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii

Bezpieczeństwo

2025.02.06

Kto może żądać zbadania trzeźwości kierowcy autokaru?
 W 4 dni wyprzedano 3,5 roku produkcji

W 4 dni wyprzedano 3,5 roku produkcji

Wiadomości / News

2025.02.06

W dzisiejszych czasach jest to z pewnością dość wyjątkowe.
Miał tylko zatankować i…

Miał tylko zatankować i…

Wiadomości / News

2025.02.06

Lamborghini Revuelto nie dojechał do klienta.