Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.
Firma planuje przekazywanie pojazdów odbiorcom flotowym od września tego roku. Model XCIENT Fuel Cell jest pierwszym na świecie masowo produkowaną ciężarówką z ogniwami paliwowymi.
„XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać się liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell.” – powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.
Pojazd jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru zapewnia łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu wynosi około 400 km i został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych flot, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut. Prędkość maksymalna została określona na 85 km/h.
Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górzystym terenie.
Dodajmy, że Hyundai pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1000 km na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi m in. do Ameryki Północnej i Europy.
W 2019 r. Hyundai wspólnie ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.
Dlaczego wodorowe ciężarówki trafiły do Szwajcarii? Jednym z powodów jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od samochodów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla. Producent planuje z czasem wprowadzenie wodorowych ciężarówek również do innych państw Europy.
Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, w ofercie marki jest także wodorowy SUV drugiej generacji - Nexo. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670 000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 000 pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.
W ramach planu Fuel Cell Vision 2030, do 2030 r. Hyundai zamierza dostarczać 700 000 sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych./ns/
źródło: Hyundai
Zobacz podobne artykuły:
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero
Warsztat / Technika
2024.09.18
Rajd Akropolu z fotela pilota
Wiadomości / Moto sport
2024.09.11
Neuville zostaje w Hyundaiu
Wiadomości / Moto sport
2024.09.08
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckiePechowy piątek 13-tego na S-19
Wiadomości / News
2024.09.19
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy
Prezentacje / Nowości
2024.09.19
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18