Hyundai RM20e – Wyczynowy „elektryk”
Model RM20e Racing Midship to zelektryfikowany samochód wyścigowy oparty na platformie RM rozwijaną z myślą o przyszłych modelach serii N i nawiązujący do elektrycznego auta wyścigowego Veloster eTCR.
Nowa generacja zelektryfikowanego samochodu sportowy RM20e Racing Midship miała miejsce podczas tegorocznej wystawy w Pekinie. Sam skrót RM odnosi się do określenia „Racing Midship” używanego dla prototypowych modeli N. Nazwa nawiązuje do centralnie umieszczonego (ang. Midship) zespołu napędowego. Rozwiązanie to zapewnia idealną równowagę prowadzenia i zwinność przy niskim biegunowym momencie bezwładności.
Platforma RM stanowi dla inżynierów swoiste „laboratorium na kołach”, służące do testowania wyczynowych technologii. Nowy koncepcyjny pojazd został wyposażony w napęd elektryczny o mocy 810 KM i momencie obrotowym 960 Nm. RM20e zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do 100 km/h, wynoszące poniżej 3 sekund a 200 km/h pojawia się po 9,88 sek. Pojazd wykorzystuje centralne umieszczenie silnika i tylny napęd, aby uzyskać wymaganą przyczepność dla tak szybkiego przyspieszania. Jak zapewnia producent, model ten łączy w sobie osiągi, skuteczność hamowania i przyczepność znane z samochodów wyścigowych, zachowując przy tym zdolność do codziennego poruszania się po drogach. Wiadomo, że zastosowano także akumulator o poj. 60 kWh z możliwością szybkiego ładowania napięciem 800 V.
Nowy zelektryfikowany RM20e wprowadza sprawdzoną platformę RM w nową dekadę XXI w., rozszerzając zakres wydajności elektryfikacji w normalnych warunkach drogowych oraz w modelach Racing Midship. Inżynierowie Hyundai projektujący modele N nadal gromadzą cenne informacje na temat rozwoju bezemisyjnej wydajności. – powiedział Albert Biermann, Prezes i Szef Działu Badań i Rozwoju Hyundai Motor Group.
RM20e podobnie, jak i inne modele z serii N Hyundai są testowane na północnej pętli toru Nürburgring. Każdy samochód marki pokonuje tor ponad 420 razy na mokrej i suchej nawierzchni w ciągu zaledwie czterech tygodni, co symuluje 160 000 km jazdy w warunkach drogowych. Nürburgring, z 73 zakrętami i długości wynoszącej 20,9 km, jest powszechnie uważany za jeden z najtrudniejszych torów na świecie, jednocześnie będąc jednym z najbardziej znanych. Jest to również miejsce, w którym znajduje się centrum testowe Hyundaia.
Przypomnijmy, że Projekt RM Hyundai rozpoczął w 2012 r. Celem jego jest opracowanie i wdrożenie nowych technologii, znanych ze sportów motorowych, do przyszłych sportowych modeli N. Od momentu powstania projektu RM następowała stopniowa ewolucja serii RM, której efekty przedstawiają koncepty: RM14, RM15, RM16 i RM19. W 2019 r. zaprezentowano pierwszy elektryczny samochód wyścigowy Hyundaia, Veloster N eTCR opracowany na potrzeby wyścigów z serii eTCR.
Prototyp samochodu sportowego RM20e wyraźnie wskazuje nasze aspiracje zelektryfikowania sportowej submarki Hyundai N, zapewniając modelom N osiągi supersamochodów. Modele N już nie tylko zwiększą liczbę uderzeń serca na minutę kierowcy dzięki mocnym silnikom, ale także dzięki dostępnemu natychmiast momentowi obrotowemu i niezawodnym ekologicznym napędom. RM20e udowadnia, że emocje z jazdy są szczególnie istotne, również w zelektryfikowanych wariantach modeli N. – stwierdza Thomas Schemera, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Produktu Hyundai Motor.
Norbert Szwarc
Foto: Hyundai
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Hyundai żegna modele serii N
Wiadomości / News
2024.02.25
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16