Honda Civic Type R – Ekstremalnie mocny
Wiadomości / Prezentacje / Honda / nowe auta
W ubiegłym tygodniu Honda ujawniła zdjęcia i informacje dotyczące odświeżonego Civica, a teraz opublikowała kilka faktów na temat najmocniejszej wersji tego modelu. Światowa premiera Civica Type R odbędzie się podczas tegorocznej paryskiej imprezy Mondial de l’Automobile, w czwartek 2 października.
Jak zapewnia producent, nowy hot hatch w przyszłym roku pojawi się w europejskich salonach marki i będzie najbardziej ekstremalną wersją modelu Type R, jaka kiedykolwiek powstała. Tym samym rozpocznie się nowa era w dziejach sportowych aut japońskiej firmy.
Do napędu posłuży 2-litrowa jednostka benzynowa i-VTEC z serii Earth Dreams Technology o mocy ponad 280 KM. Nowy silnik Hondy spełnia normy czystości Euro 6 i wyróżnia się zaawansowaną konstrukcją. Jak już informowaliśmy po raz pierwszy Civic Type R otrzyma turbodoładowaną jednostkę, która pozwoli uzyskać lepsze osiągi przy niższych prędkościach obrotowych. Z kolei przy wyższych obrotach, odpowiednią dynamikę zapewni układ zmiennych faz rozrządu i-VTEC – znany z poprzednich wersji tego modelu.
Suehiro Hasshi, szef projektu Civic Type R przy dziale badawczo-rozwojowym Hondy, powiedział: „Honda oferowała odmianę Type R w czterech modelach - Civic, Integra, Accord i NSX. W porównaniu z tymi autami, silnik pracujący pod maską nowej Hondy Civic Type R jest niedościgniony pod względem mocy, momentu obrotowego i reakcji na wciśnięcie gazu.” Hasshi podkreślił jednocześnie, że ogólna sprawność nowej konstrukcji również będzie stała na bardzo wysokim poziomie. Dzięki zastosowaniu licznych innowacji technicznych i usprawnień, nowy Civic Type R będzie prawdziwym samochodem kierowcy, w pełni zasługującym na umieszczenie na masce słynnego czerwonego logotypu w kształcie litery „H”.
Nowy Civic Type R zostanie wyposażony także w przycisk „+R” umieszczony na kole kierownicy. Po jego naciśnięciu zostanie aktywowany tryb „+R”, wyostrzający reakcje silnika, wielkości momentu obrotowego, pracy układu kierowniczego oraz systemu adaptacyjnych amortyzatorów. Hasshi wyjaśnia: „W standardowym trybie pracy, Honda Civic Type R jest bardzo zwinna, oferując płynne przyspieszenie w codziennej eksploatacji. Przycisk ‘+R’ wydobywa bardziej dynamiczne ustawienia, które powodują u kierującego szybsze bicie serca. Różnica pomiędzy tymi dwoma ustawieniami jest ogromna. Tryb ‘+R’ jest ekstremalny – samochód idealnie nadaje się wówczas do jazdy po torze, co docenią entuzjaści sportowych doznań.”
Innowacyjnym rozwiązaniem jakie znajdzie się w nowym Civicu Type R jest system „steer axis”. W celu przekazania mocy turbodoładowanego silnika 2.0 i-VTEC na koła, w przednim zawieszeniu auta zastosowano mechaniczny system, który minimalizuje niekorzystne siły przekazywane z kół na kierownicę i pozwala w pełni wykorzystać dynamiczne właściwości jezdne auta. Ponadto specjalnie dla tego modelu, inżynierowie Hondy opracowali czteropunktowy system adaptacyjnych amortyzatorów, który automatycznie dostosowuje siłę tłumienia przednich i tylnych amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. Podobnie jak dotychczas, nowy Civic Type R zostanie wyposażony w 6-biegową manualną przekładnię.
Hasshi wyjaśnia: „Manualna skrzynia biegów pozwala kierowcy wybrać odpowiedni bieg w każdym momencie, na przykład zredukować z piątego na trzecie przełożenie podczas zbliżania się do zakrętu. Naszym celem w przypadku Hondy Civic Type R było stworzenie samochodu, który zapewni prowadzącemu najlepsze wrażenia z jazdy w sportowym stylu.”
Nowa generacja Civica Type R będzie wytwarzana w brytyjskich zakładach Hondy w Swindon. W sprzedaży pojawi się w przyszłym roku.
Norbert Szwarc Foto: Honda Historia modelu Type R:1992 – NSX Type R pierwszej generacji (dostępny wyłącznie w Japonii) Model ten zapoczątkował historię sukcesu wariantów Type R. Celem konstruktorów było stworzenie auta, które dostarczy kierowcy niezapomnianych wrażeń z jazdy przy zachowaniu dynamiki samochodu wyścigowego. Styl nadwozia NSX-a Type R odzwierciedlał stylizację bolidu F1. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano również czerwony emblemat Hondy oraz biały kolor karoserii Championship White.
Silnik: 3.0, 6- cylindrowy DOHC VTEC Moc maksymalna: 280 KM / 7 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 30.0 kgm / 5 400 obr./min. 1995 – Pierwsza generacja modelu Integra Type R (dostępna wyłącznie w Japonii) Silnik: 1.8, 4-cylindrowy DOHC VTEC Moc maksymalna: 200 KM / 8,000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 18.5 kgm / 7 500 obr./min. 1997 – Pierwsza generacja modelu Civic Type R (dostępny wyłącznie w Japonii) Silnik: 1.6, 4-cylindrowy DOHC VTEC Moc maksymalna: 185 KM / 8 200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 16.3 kgm / 7 500 obr./min. 1998 – Integra Type R (dostępna w Europie i USA. Był to pierwszy Type R wprowadzony do Europy) Silnik: 1.8, 4-cylindrowy DOHC VTEC Moc maksymalna: 190 KM / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 178 Nm / 7 300 obr./min. 1999 – Accord Type R (dostępny tylko w Europie) Silnik: 2.2, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 212 KM / 7 200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm / 6 700 obr./min. 2001 – Druga generacja modelu Integra Type R (dostępna wyłącznie w Japonii) Silnik: 2.0, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 220 KM / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7 000 obr./min. 2001 – Druga generacja modelu Civic Type R (pierwszy Civic Type R dostępny w Europie) Silnik: 2.0, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 220 KM / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7,000 obr./min. Wersja europejska: Silnik: 2.0, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 200 KM / 7 400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 196 Nm / 5 900 obr./min. 2002 – Druga generacja modelu NSX Type R (dostępny wyłącznie w Japonii) Silnik: 3.2, 6-cylindrowy DOHC VTEC Moc maksymalna: 280 KM / 7 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 304 Nm [31.0 kgm] / 5 300 obr./min. 2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R Silnik: 2.0, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 225 KM / 8 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm [21.9 kgm] / 6 100 obr./min. 2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R (wersja europejska) Silnik: 2.0, 4-cylindrowy DOHC i-VTEC Moc maksymalna: 201 KM / 7 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 193 Nm /5 600 obr./min. [gallery ids="46391,46390"]Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Firmy z branży
Honda Wyszomirski
mazowieckieMajówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25