Ford Focus lift - Czas zmian
Wiadomości / Prezentacje / Ford / nowe auta
Od premiery trzeciej generacji mija już cztery lata. I choć Focus sprzedaje się znakomicie, postanowiono zafundować mu lifting. Dodajmy, że od 1998 r., czyli od pojawienia się pierwszej generacji tego modelu, ogółem na całym świecie sprzedano 12 mln egzemplarzy, w tym 6,9 mln w Europie. W styczniu br. Focus ponownie zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie - tak wynika z danych firmy badawczej Polk. Według szacunków Forda, sprzedaż Focusa na całym świecie wyniosła 1,1 mln sztuk.
„Nie zadowalało nas bycie numerem 1: chcieliśmy zachwycić naszych klientów nową wersją Forda Focus,” powiedział Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa. „Nowy Ford Focus łączy nowoczesny design, zaawansowane technologie i wysoką wydajność paliwową z typowymi dla tego modelu doskonałymi właściwościami drogowymi, zapewniającymi ogromną radość z jazdy”.
Odświeżony Focus ma umocnić swoją pozycję jako najlepiej sprzedającego się auta na świecie, w czym ma pomóc bardziej wyrazista stylizacja, intuicyjnie rozplanowanie wnętrza a także gama nowoczesnych silników - benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych TDCi o poj. 1.5. Samochód został już przed kilkoma dniami pokazany podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie, a kolejna prezentacja będzie miała miejsce w przyszłym tygodniu podczas wystawy w Genewie.
Nowy styl najłatwiej można dostrzec z przodu auta. Podobnie jak wcześniej Fiesta i studyjny model Mondeo, Focus otrzymał całkowicie nową przednią część nadwozia, najczęściej kojarzącą się z Aston Martinem. Węższe reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgłowe. Całość uzupełniają chromowane detale. Z tyłu natomiast zmieniono głównie kształt świateł.
Zmiany objęły także wystrój wnętrza. Styliści Forda uwzględnili opinie klientów, tworząc bardziej intuicyjny w obsłudze kokpit z mniejszą ilością przycisków i przełączników. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd. Ponadto większy jest teraz schowek w centralnej konsoli. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach, przy czym jednocześnie można w nim umieścić butelkę o poj. 1 litra i 0,4-litrowy kubek.
Jak podkreśla producent, Focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych. Jednym z elementów tego systemu jest nawigacja - po raz pierwszy w Europie – na podzielonym wyświetlaczu z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazwami ulic, widokiem 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc. SYNC 2 pozwala użytkownikowi na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto - korzystając z komend głosowych - oferuje możliwość odtworzenia wybranych utworów muzycznych, a także wyświetli np. listę pobliskich restauracji, wyznaczając przy tym trasę dojazdu.
Modyfikacjom poddano również układ jezdny i kierowniczy. Bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie jest zasługą zwiększenia sztywności, zmienionej geometrii zawieszenia, modyfikacji amortyzatorów oraz zastosowania nowego systemu stabilizacji toru jazdy ESP. Ponadto Focus jako pierwszy model Forda oferowany będzie z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe - nowa technologia Perpendicular Parking pozwala zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi autami bez konieczności dotykania kierownicy.
Innymi systemami wspomagającymi kierowcę są Cross Traffic Alert - ostrzegający kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe. Focus otrzyma także unowocześniony system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h (wcześniej 30 km/h). Kolejną nowością będzie system Pre-Collision Assist. Działa on podobnie, jak Active City Stop, jednak zapewnia dużo większy obszar wykrywania innych pojazdów np. podczas jazdy na autostradzie. Samochód może zostać także wyposażony w system inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa (ESP, Active City Stop) np. gdy samochód zostanie udostępniony innej osobie.
Wraz z liftingiem auta, przygotowano również nowe jednostki napędowe. Jako pierwszy model w Europie, Focus będzie dostępny z nowym, oszczędnym silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 i 180 KM) oraz nową jednostką wysokoprężną 1.5 TDCi (95 i 120 KM). Ponadto nabywcy będą mogli wybrać benzynowy silnik 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM), na który w ubiegłym roku zdecydowała się 1/3 nabywców tego modelu.
Gama jednostek napędowych Focusa: 1.0 EcoBoost (100 KM) 1.0 EcoBoost (125 KM) 1.5 EcoBoost (150 KM) 1.5 EcoBoost (180 KM) 1.6 TI-VCT (85 KM) 1.6 TI-VCT (105 KM) 1.6 TI-VCT (125 KM)
1.5 TDCi (95 KM) 1.5 TDCi (120 KM) 1.5 ECOnetic (105 KM) 1.5 TDCi (120 KM) 1.6 TDCi (95 KM) 1.6 TDCi (115 KM) 2.0 TDCi (150 KM) W przyszłym roku pojawi się także 120-konny wariant silnika wysokoprężnego o poj. 1.5, który będzie dostępny z przekładnią automatyczną PowerShift, która – jak zapewnia producent - ma być o 19 proc. oszczędniejsza od obecnej. Niższe zużycie paliwa zapewniają również pozostałe silniki EcoBoost (1.0 o 17 proc.) oraz wysokoprężne (2.0 TDCi o 14 proc.). Opcjonalnie dostępna będzie zmiana przełożeń manetkami przy kierownicy. Rozwiązanie to będzie oferowane wraz z przekładnią automatyczną oraz skrzynią PowerShift, które będą dostępnę zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych.Nowy styl, nowoczesne rozwiązania i bogata paleta oszczędnych silników ma przyciągnąć nowych nabywców. W sprzedaży zmodernizowany Focus znajdzie się w drugiej połowie br.
Norbert Szwarc Foto: Ford [gallery ids="45021,45026,45025,45024,45023,45022"]Zobacz podobne artykuły:
Ford Mustang GTD z rekordem na Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.12.11
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09
Papież Franciszek ma nowe "Papamobile"
Wiadomości / Wydarzenia
2024.12.08
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11