Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy
Dysponujący mocą 815 KM GTD jest najszybszym i najpotężniejszym produkcyjnym Mustangiem w historii.
Ford ujawnił w końcu dane na temat mocy i osiągów Mustanga GTD. Stało się to 13 miesięcy po tym, jak muscle car po raz pierwszy stanął w świetle reflektorów. Moc pochodzi z doładowanego mechanicznie silnika V8 o poj. 5.2 zapewniającego 815 KM i 900 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu jest to najmocniejszy seryjny Mustang, co stawia go w czołówce supersamochodów.
Mustang GTD otrzymał najnowsze rozwiązania, jak hamulce węglowo-ceramiczne i tylne zawieszenie z półaktywnymi amortyzatorami.
„Od samego początku skupialiśmy się na tym, aby Mustang GTD był pierwszym w historii supersamochodem o światowej klasy osiągach i duszy Mustanga” – powiedział Greg Goodall, główny inżynier programu Mustanga GTD. „Sercem GTD jest 5.2-litrowa jednostka V8 ze sprężarką mechaniczną, oferująca lepszy stosunek mocy do pojemności skokowej, niż silnik Porsche 911 GT3 RS.” Goodall celowo odwołuje się do 911 GT3 RS, pozycjonując je jako głównego rywala Mustanga GTD.
A jak wygląda porównanie Mustang – Porsche? Silnik V8 Mustanga GTD generuje 156,7 KM na litr, podczas gdy 4-litrowy silnik typu bokser 911 GT3 RS osiąga 129,6 KM na litr. Oczywiście jest tu mały szczegół, o którym trzeba wspomnieć — podczas gdy silnik V8 Forda jest doładowywany kompresorem, aby osiągnąć te wartości, silnik typu bokser Porsche o mocy 518 KM, który osiąga 9000 obr./min, uzyskuje moc w formie wolnossącej.
Doładowany silnik stanowi rozwinięcie poprzednich jednostek Mustanga. Korzysta między innymi korzysta z zastosowanego po raz pierwszy układu smarowania z suchą miską olejową, który pomaga utrzymać smarowanie długotrwale obciążanego silnika na torze pełnym zakrętów.
Układ olejowy z suchą miską olejową umożliwił również nieznaczne zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika do 7650 obr/min, co stanowi wzrost o 100 obr/min w stosunku do poprzedniej 5.2-litrowej jednostki V8. Zmodyfikowane układy dolotowy i wydechowy, tytanowy wydech oferowany w standardzie, mniejsze koło pasowe sprężarki miały również wpływ na obecną wartość mocy maksymalnej.
Nie tylko moc decyduje o maksymalnej prędkości, wynoszącej 325 km/h. Mustang GTD wyposażony jest także w system redukcji oporów powietrza (Drag Reduction System), który może zmieniać kąt nachylenia tylnego spojlera i aktywować klapy pod przednią częścią samochodu, aby znaleźć właściwą równowagę między przepływem powietrza nie ograniczającym prędkości, a dociskiem, gwarantującym przyczepność, odpowiednio do warunków jazdy. Z prędkością 325 km/h ustępuje jedynie Fordowi GT.
„Skorzystaliśmy z wiedzy utalentowanych inżynierów i projektantów, a także niezwykle zdolnego kierowcy, które połączyliśmy z mocą, możliwościami rozwiązań technicznych i aerodynamiką Mustanga GTD” – powiedział Goodall. „Nie możemy się doczekać, kiedy zrealizujemy zobowiązanie pokonania toru Nürburgring Mustangiem GTD w czasie poniżej 7 minut”./ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Dwie załogi Forda w Maroku
Wiadomości / Moto sport
2024.10.05
Mattias Ekström w barwach Forda
Wiadomości / Moto sport
2024.10.03
Mercedes-AMG One pobił własny rekord
Wiadomości / Ciekawostki
2024.10.13
Toyota wraca do F1, ale...
Wiadomości / Moto sport
2024.10.12
Paris Auto Show 2024 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.10.12