Fiat Mefistofele - bohater 125-lecia Fiata

Potężny Mefistofele ma na swoim koncie rekord prędkości ustanowiony 100 lat temu.
Z okazji obchodów 125. rocznicy powstania Fiata oraz 100. rocznicy pobicia rekordu prędkości 234,98 km/h przez kultowego Mefistofelesa, Historyczne Centrum Fiata przygotowało specjalne atrakcje dla odwiedzających. Wśród nich m in. konferencja „Mefistofele i rekordowe samochody z silnikami lotniczymi” z wystąpieniami ekspertów branżowych i naukowców. Ponadto wystawa poświęcona pojazdowi wyścigowemu, a także wycieczki z przewodnikiem, pozwalające poznać historię „diabolicznego” samochodu zbudowanego w 1923 r. przez Ernesta Eldridge'a.
Wszystko zaczęło się od zakupu przez brytyjskiego entuzjastę wyścigów samochodowych Fiata SB4 z 1908 r., auta wyścigowego kończącego jego karierę wyścigową, aby według jego wyobraźni i pionierskiej filozofii uczynić z niego samochód bijący rekordy. W rzeczywistości zmodyfikowano go poprzez wydłużenie podwozia i wyposażenie go w silnik lotniczy Fiat A12 (typ „A-12 Bis”) przekształcony tak, aby osiągał moc 320 KM przy 1800 obr./min. Przydomek „Mefistofeles” nadała mu prasa, zachwycona jego wyjątkowymi występami i piekielnym przejazdem: „...samochód rośnie i szybko znów znika wśród kurzu i płomieni”.
Mefistofeles po raz pierwszy pojawił się na torze w czerwcu 1923 r. w Brooklands, gdzie udało mu się rozpędzić do 195 km/h. Na 7-kilometrowym odcinku drogi zamierzano pobić rekord prędkości na lądzie (wynoszący wówczas 215 km/h). Mefistofeles pobił wszystkich rywali, rozpędzając się do 241 km/h, ale… rekordu nie uznano, ponieważ samochód nie posiadał wstecznego biegu (wymaganego regulaminem). Eldridge szybko ściągnął do Francji części potrzebne do przebudowy skrzyni biegów i po niecałym tygodniu wystartował 12 lipca 1924 r., Czerwony samochód wyścigowy w Arpajon (Francja) osiągnął na długiej prostej prędkość 234,98 km/h, ustanawiając światowy rekord prędkości. Rekord Eldridge’a pozostał wyjątkowy, ponieważ był to ostatni lądowy rekord prędkości ustanowiony na zwykłej drodze, a nie na specjalnie przygotowanym torze.
Eldridgeowi udało się pobić kolejne trzy rekordy w 1925 r. w Montlhery: w biegu na 5 i 10 km z prędkością ponad 200 km/h oraz w biegu na 5 mil z prędkością 206 km/h.
Zakupiony w 1969 r. przez prawnika Giovanniego Agnelli od spadkobierców Eldridge'a, dziś ten wyjątkowy egzemplarz jest przechowywany w Centrum Historycznym Fiat i po starannej i pracochłonnej renowacji wrócił do idealnego stanu./oprac.ns/
źródło: Fiat
Zobacz podobne artykuły:
Fiat Tipo - Jednak...
Wiadomości / News
2025.11.03
Porsche Carrera GT - Z silnikiem ze świata wyścigów
Wiadomości / Ciekawostki
2025.11.03
Fiat na czerwonym dywanie
Wiadomości / Wydarzenia
2025.10.25
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad
Testy / Testy
2025.11.08
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność
Testy / Testy
2025.11.07
Testy Kucharczyka serii Indy NXT
Wiadomości / Moto sport
2025.11.06