
Fiat Mefistofele - bohater 125-lecia Fiata
Potężny Mefistofele ma na swoim koncie rekord prędkości ustanowiony 100 lat temu.
Z okazji obchodów 125. rocznicy powstania Fiata oraz 100. rocznicy pobicia rekordu prędkości 234,98 km/h przez kultowego Mefistofelesa, Historyczne Centrum Fiata przygotowało specjalne atrakcje dla odwiedzających. Wśród nich m in. konferencja „Mefistofele i rekordowe samochody z silnikami lotniczymi” z wystąpieniami ekspertów branżowych i naukowców. Ponadto wystawa poświęcona pojazdowi wyścigowemu, a także wycieczki z przewodnikiem, pozwalające poznać historię „diabolicznego” samochodu zbudowanego w 1923 r. przez Ernesta Eldridge'a.
Wszystko zaczęło się od zakupu przez brytyjskiego entuzjastę wyścigów samochodowych Fiata SB4 z 1908 r., auta wyścigowego kończącego jego karierę wyścigową, aby według jego wyobraźni i pionierskiej filozofii uczynić z niego samochód bijący rekordy. W rzeczywistości zmodyfikowano go poprzez wydłużenie podwozia i wyposażenie go w silnik lotniczy Fiat A12 (typ „A-12 Bis”) przekształcony tak, aby osiągał moc 320 KM przy 1800 obr./min. Przydomek „Mefistofeles” nadała mu prasa, zachwycona jego wyjątkowymi występami i piekielnym przejazdem: „...samochód rośnie i szybko znów znika wśród kurzu i płomieni”.
Mefistofeles po raz pierwszy pojawił się na torze w czerwcu 1923 r. w Brooklands, gdzie udało mu się rozpędzić do 195 km/h. Na 7-kilometrowym odcinku drogi zamierzano pobić rekord prędkości na lądzie (wynoszący wówczas 215 km/h). Mefistofeles pobił wszystkich rywali, rozpędzając się do 241 km/h, ale… rekordu nie uznano, ponieważ samochód nie posiadał wstecznego biegu (wymaganego regulaminem). Eldridge szybko ściągnął do Francji części potrzebne do przebudowy skrzyni biegów i po niecałym tygodniu wystartował 12 lipca 1924 r., Czerwony samochód wyścigowy w Arpajon (Francja) osiągnął na długiej prostej prędkość 234,98 km/h, ustanawiając światowy rekord prędkości. Rekord Eldridge’a pozostał wyjątkowy, ponieważ był to ostatni lądowy rekord prędkości ustanowiony na zwykłej drodze, a nie na specjalnie przygotowanym torze.
Eldridgeowi udało się pobić kolejne trzy rekordy w 1925 r. w Montlhery: w biegu na 5 i 10 km z prędkością ponad 200 km/h oraz w biegu na 5 mil z prędkością 206 km/h.
Zakupiony w 1969 r. przez prawnika Giovanniego Agnelli od spadkobierców Eldridge'a, dziś ten wyjątkowy egzemplarz jest przechowywany w Centrum Historycznym Fiat i po starannej i pracochłonnej renowacji wrócił do idealnego stanu./oprac.ns/
źródło: Fiat
Zobacz podobne artykuły:
XVII Ogólnopolski Zlot Mustangów
Moto fanatyk
2025.04.17
VW zapowiada święto GTI na Nürburgringu
Moto fanatyk
2025.03.30
ModaMiami i Srebrne Gwiazdy ze Stuttgartu
Wiadomości / Wydarzenia
2025.03.28
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału
Wiadomości / Moto sport
2025.04.20