Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dlaczego środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla Twojego samochodu?
kalendarz 24/06 2019

Dlaczego środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla Twojego samochodu?

Eksploatacja / Ford

Działanie chemikaliów w środkach do dezynfekcji rąk, odstraszających owady i filtrach przeciwsłonecznych o wysokim współczynniku ochrony może powodować przedwczesne zużycie powierzchni, których dotykamy w aucie.

Substancje chemiczne, występujące w niektórych takich produktach mogą reagować na powierzchniach, powodując ich przedwczesne zużycie, jeżeli nie są chronione specjalnymi wykończeniami.

To wyzwanie, z którym na co dzień mają do czynienia inżynierowie Forda, testujący nowe produkty na materiałach stosowanych w pojazdach. Pracują oni nad rozwojem odpornych powłok, które zapewnią tworzywom dobry wygląd przez wiele lat.

Od środków do dezynfekcji rąk, przez kremy do opalania, po środki odstraszające owady – konsumenckie trendy nieustannie się zmieniają, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne, nowe produkty – mówi Mark Montgomery, starszy inżynier materiałowy w Centrum Technologii Materiałów Ford Europe w Dunton w Wielkiej Brytanii. – Nawet najbardziej na pozór nieszkodliwy produkt, może być przyczyną problemów, jeśli ma kontakt z powierzchnią setki, a nawet tysiące razy do roku.

Szacuje się, że europejski rynek środków do dezynfekcji rąk, w tym żelów, pianek i chusteczek, z których większość zawiera etanol, wzrośnie o 60 proc., z 371,92 mln dolarów w 2018 r, do 593,62 mln dolarów do roku 2024. Kremy przeciwsłoneczne z wysokim filtrem zawierają większe ilości tlenku tytanu, który może reagować z tworzywami sztucznymi i naturalnymi olejami, znajdującymi się w skórze, zwłaszcza gdy jest gorąco. Dietylotoluamid, znany jako DEET, jest najczęściej stosowanym, aktywnym składnikiem środków odstraszających owady.

Zespoły Forda w Dunton i Kolonii, przeprowadzają testy w temperaturach sięgających w niektórych przypadkach 74°C, jakie może osiągnąć wnętrze samochodu, zaparkowanego w upalny dzień przy plaży. W innych testach symulują długotrwałą ekspozycję na słońcu, z próbkami bombardowanymi światłem ultrafioletowym, równym najjaśniejszemu miejscu na Ziemi, nawet przez 1 152 godziny (48 dni).

Sprawdzają również wytrzymałość tworzyw sztucznych w niskich temperaturach, sięgających -30°C, w których stają się najbardziej kruche, wielokrotnie odbijając na nich gumową piłkę  – dziesięciokrotnie cięższą od piłki futbolowej – aby upewnić się, że plastik nie pęka.

Na podstawie wyników badań, skład chemiczny powłok ochronnych można zmieniać tak, by wnętrza były chronione. Pomaga to w utrzymaniu dobrego wyglądu wnętrz przez cały okres użytkowania pojazdów oraz ich właścicielom, gdy nadejdzie czas by sprzedać samochód. Testami objęte są również akcesoria do przechowywania, sprzedawane przez Dział Obsługi Klienta Forda, takie jak wykładziny bagażnika i plastikowe osłony wnętrza.

Czasami to co robimy wymaga trochę pracy detektywistycznej – mówi Richard Kyle, inżynier ds. materiałów, pracujący w Dunton. – W Turcji zdarzały się przypadki szczególnie wysokiego zużycia i udało nam się wyśledzić, że przyczyniającym się do tego czynnikiem był etanol, składnik popularnego środka do dezynfekcji rąk, który zawierał aż 80 proc. tego związku – znacznie więcej, niż jakikolwiek inny. Gdy już wiedzieliśmy, co było przyczyną, mogliśmy coś z tym zrobić./oprac.ns/

źródło: Ford


Tagi:
środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla wnętrza samochodu, działanie chemikaliów w środkach do dezynfekcji rąk a wpływ na wnętrza aut, przyczyny przedwczesnego zużycia powierzchni plastikowych w samochodzie

Zobacz podobne artykuły:

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
kalendarz 25/04 2024

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Awaria auta?
kalendarz 13/03 2024

Awaria auta?

Warsztat / Eksploatacja

2024.03.13

Holowanie nie zawsze jest konieczne.
Fordem Rangerem dookoła Australii
kalendarz 07/03 2024

Fordem Rangerem dookoła Australii

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.07

Tomasz Gorazdowski – podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną wyprawę.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.