Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy warto kupować używane opony?
kalendarz 18/04 2014

Czy warto kupować używane opony?

Warsztat / Porady

Zdecydowana większość kierowców dostosowuje opony w swoim samochodzie do pory roku. W pierwszych tygodniach kwietnia, Polacy zaczynają zmieniać opony na letnie. Jednak jakie opony letnie kupić – nowe czy używane?

Jak wynika z przeprowadzonych badań, ponad 90 proc Polaków dostosowuje opony do pory roku. Dlatego wraz z nadejściem wiosny coraz więcej kierowców zaczyna myśleć o zmianie opon z zimowych na letnie.

Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Źle dobrane powodują, że nasze auto ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. Czym zatem kierować się przy zakupie opon letnich?

"Zanim zdecydujemy, czy chcemy kupić opony nowe czy też używane, powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi między innymi o rozmiar i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu” - wyjaśnia Piotr Ciesielski z serwisu Allegro.pl.

"Warto pamiętać, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Kupując komplet opon warto przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Do tego każda opona posiada specjalna etykietkę informującą nas o podstawowych parametrach produktu. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa".

Jeśli używane, to jakie?

Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wtedy nowe opony letnie wybierała statystycznie około połowa nabywców; w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.

"Te zmiany potwierdzają nasze badania. Pokazały one, że dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż marka opony. Na pierwszym miejscu podczas zakupu Polacy stawiają na właściwości jezdne, dalej znalazła się cena i wyniki uzyskane w testach” - wylicza Piotr Ciesielski. "Nasze dane pokazują, że Polacy ufają znanym producentom opon i unikają produktów mniej znanych z tak zwanej dolnej półki".

Nie każdego jednak stać na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. Dlatego spora część kierowców, bo aż 35 proc., zmuszona jest wybrać opony używane. W takim przypadku bezwzględnie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.

"Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji" - wyjaśnia Piotr Ciesielski. "Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5-6 lat. Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania".

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm.

Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu.

Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne, lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku./oprac. ns/

Zobacz podobne artykuły:

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)
kalendarz 08/11 2022

Regeneracja zużytego synchronizatora tanim kosztem (do 100 zł)

Warsztat / Porady

2022.11.08

Gdy synchronizatory pojawiły się pierwszy raz jako element składowy, znacznie usprawniły działanie skrzyni biegów.
Regeneracja skrzyni biegów tanim kosztem (do 100 zł)
kalendarz 11/10 2022

Regeneracja skrzyni biegów tanim kosztem (do 100 zł)

Warsztat / Porady

2022.10.11

Skrzynia biegów jest nośnikiem napędu – sprawia, że obroty silnika są optymalne, mimo różnej prędkości jazdy i obciążeń.
Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność
kalendarz 07/09 2022

Twoja ciężarówka może mieć większą żywotność

Warsztat / Porady

2022.09.07

Prowadzisz firmę transportową? Zadbaj o swoje samochody ciężarowe i zapewnij im długą żywotność.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

Reifen Opony Używane

mazowieckie
ul. Ostroroga 10 (przy Cmentarzu Powązki)
Warszawa
Tel.: 888-181-888
Najnowsze artykuły:
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.
Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Dacia Duster AWD 1,5 dCi 115 KM 6M/T: - Warty zastonowienia?

Testy / Testy

2022.11.23

Duster pojawił się na rynku w 2010 roku. Rumuński SUV z francuskim silnikiem od Renault i sporą dawką japońskiej technologii od Nissana szybko zawojował rynki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.