Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy warto decydować się na używane opony?
kalendarz 25/06 2014

Czy warto decydować się na używane opony?

Warsztat / Porady

Mogą kosztować nawet połowę mniej niż nowe opony, czy zakup używanego ogumienia na pewno jest opłacalny?

Część kierowców zamiast na zakup nowego ogumienia decyduje się na kupno opon używanych, które są sprzedawane najczęściej w sieci lub w serwisach wulkanizacyjnych. Oferta ogumienia z drugiej ręki jest uboższa od tego, co proponują specjalistyczne sklepy z nowymi produktami. Właściciele samochodów nie mogą tak swobodnie wybierać w markach, modelach i rozmiarach opon. Także stan dostępnych produktów jest zróżnicowany.

"Kierowca kupujący używaną oponę często nie ma pewności, z jakiego źródła ona pochodzi” - zauważa Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta w Oponeo.pl. "Uszkodzone ogumienie z auta powypadkowego, opony niewłaściwie eksploatowane i przechowywane stanowią realne ryzyko dla kierowców i pasażerów".

Dlaczego jazda na używanych oponach może być niebezpieczna?

Nieodpowiedni wiek opony

Większość opon można bezpiecznie użytkować do 5 lat od daty produkcji. Na bocznej ścianie ogumienia, za kodem DOT znajduje się ciąg czterech cyfr. Wskazują one kolejno tydzień oraz rok, w którym produkt powstał (np. kod 3209 znajduje się na oponie wyprodukowanej w 32. tygodniu 2009 roku).

Na stan ogumienia wpływa jednak nie tylko wiek, ale również sposób jego eksploatowania, przechowywania oraz konserwacji. Rozważając zakup opon używanych warto wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki.

Zbyt niski bieżnik

Bieżnik nowej opony ma 8-10 mm. Skontrolować go pozwala profesjonalny głębokościomierz, ale dobrze sprawdza się również suwmiarka. Niektórzy producenci stosują specjalne oznaczenia częściowego zużycia opon w postaci znacznika TWI lub zgrubienia w rowkach. Ścieranie tych miejsc jest równoznaczne z tym, że opona traci na jakości.

Wysokość bieżnika opony używanej warto sprawdzić w miejscu, w którym opona jest najbardziej zużyta; tylko to pozwoli realnie ocenić jej stan. Zmierzenie go np. jedynie z boku ogumienia nie da pełnego obrazu stanu produktu.

Minimalny bieżnik, na którym można jeździć nie narażając się na mandat, to zgodnie z Kodeksem Drogowym 1,6 mm. Gwarancję bezpiecznej jazdy daje jednak bieżnik o wysokości nie mniejszej niż 4 mm.

"Bieżnik sporej części dostępnych na rynku opon używanych ma jedynie 5 mm” - zauważa ekspert Oponeo.pl. "Wystarczy przeliczyć, jak szybko podczas naszej jazdy ulegnie on dalszemu starciu sprawiając, że ogumienie straci na przyczepności i sprawnym odprowadzaniu wody".

Nierównomierne zużycie bieżnika

Oprócz wysokości bieżnika, istotny jest również sposób jego zużycia. Jego nierównomierna eksploatacja (starcie bocznej krawędzi opony lub nieproporcjonalne ścieranie się ogumienia, tzw. wyząbkowanie), świadczyć może o złej geometrii zawieszenia, nagłym hamowaniu, nieprawidłowym wyważeniu koła lub niezachowaniu zalecanego przez producenta ciśnienia.

Opony w takim stanie nie powinny być przeznaczone do dalszej jazdy? 
 
Uszkodzenie opony

Mikrouszkodzenia są naturalną sprawą w przypadku używanych opon. Warto jednak pamiętać, że jakiekolwiek wybrzuszenia, pęknięcia, pęcherze wiążą się bardzo często z potrzebą wymiany ogumienia. Części uszkodzeń kierowca nie jest w stanie zauważyć gołym okiem. Dają one o sobie znać dopiero w czasie szczegółowej kontroli u wulkanizatora bądź w czasie jazdy.

Szczególnie niebezpieczne jest naruszenie konstrukcji opony. Może ono skutkować ściąganiem auta w czasie jazdy, drganiami kierownicy, a w rezultacie awarią koła. Warto pamiętać, że kierowca kupujący opony używane zazwyczaj nie posiada już gwarancji na ogumienie. Tym samym w przypadku fabrycznych, nieodkrytych wcześniej uszkodzeń nie może dochodzić swoich praw.

Źle przechowywane ogumienie

Wszystkie parametry w zakresie eksploatacji i bezpieczeństwa zachowują opony sprzedawane do 3  lat od daty produkcji. Gwarantują to firmy przestrzegające polską normę PN-C94300-7 dotyczącą pakowania, przechowywania i transportu ogumienia. Warto pamiętać, że także wymieniane po sezonie opony muszą być odpowiednio przechowywane.

Najlepsze jest przewiewne miejsce, w którym utrzymuje się stała temperatura i nie ma narażenia na promienie słoneczne. Niewłaściwe przechowywane ogumienia grozi pogorszeniem jego właściwości jezdnych.

Czy opłaca się inwestować w nowe opony?

Decydując się na zakup nowych opon kierowca zyskuje jakość oraz ich optymalne właściwości. Ogumienie jest doskonale dopasowane zarówno pod kątem rozmiaru, jak i indeksu prędkości. Właściciel otrzymuje również gwarancję, która daje mu zabezpieczenie w razie ujawnienia fabrycznych uszkodzeń.

Jak wynika z badań Oponeo.pl, 26 proc. klientów zwraca uwagę na cenę towaru. Jednak dla połowy kupujących znaczenie ma bezpieczeństwo. Jest ono priorytetem dla 11 proc. klientów. Dla kolejnych 11 proc. najważniejsze jest bezpieczeństwo w parze z opiniami klientów, a dla 17 proc. w duecie z ceną.

Kompromisem pomiędzy dobrą ceną a jakością nie muszą być opony używane. "Producenci wychodzą naprzeciw potrzebom różnych kierowców i oferują bardzo dobre ogumienie z klasy ekonomicznej” - zaznacza ekspert. „To produkty, które cieszą się popularnością wśród klientów zwracających uwagę zarówno na cenę, jak i bezpieczeństwo podróżowania".

 źródło: Oponeo.pl

Zobacz podobne artykuły:

Jak walczyć z korozją?
kalendarz 23/12 2022

Jak walczyć z korozją?

Warsztat / Porady

2022.12.23

Chcielibyśmy przedstawić skuteczny sposób walki z korozją.
Czy wraz ze śniegiem posypią się mandaty?
kalendarz 17/12 2022

Czy wraz ze śniegiem posypią się mandaty?

Warsztat / Porady

2022.12.17

Ile może kosztować nienależycie przygotowanie auta do jazdy w czasie zimy?
Zużyte pierścienie tłokowe – co jest przyczyną i jak to naprawić niewielkim kosztem?
kalendarz 15/12 2022

Zużyte pierścienie tłokowe – co jest przyczyną i jak to naprawić niewielkim kosztem?

Warsztat / Porady

2022.12.15

Pierścienie tłokowe są niezbędnym elementem trącym, od którego zależy żywotność silnika.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/

AUTOGAS SYSTEM

mazowieckie
ul. Parowcowa 16A
02-440 Warszawa
Tel.: 690 587 467, 518 182 180
Email.: biuro_autogas_system@icloud.com
https://autogas-system.pl
Najnowsze artykuły:
Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Karambol na S74. Kto dostanie odszkodowanie?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.02.02

W poniedziałek 16 stycznia na drodze S74 niedaleko Kielc zderzyło się kilkadziesiąt samochodów.
Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Odświeżony Jazz Crosstar e:HEV z odświeżoną stylistyką oraz większą mocą

Wiadomości / News

2023.02.02

Honda Jazz Crosstar e:HEV w odświeżonej wersji po faceliftingu trafi do polskich salonów późną wiosną 2023 roku. 
Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Mniej „kopciuchów”, wzrost cen i problemy z dostępnością nowych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2023.01.31

Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2022 roku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.