Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy wodór będzie napędzał samochody w Polsce?
kalendarz 02/05 2023

Czy wodór będzie napędzał samochody w Polsce?

Gorące tematy

Wydaje się, że są takie obszary rynku, w których wodór nie będzie odgrywał istotnej roli.

To jest segment choćby samochodów osobowych czy dostawczych. Warto jednak przyglądać się z zainteresowaniem segmentowi transportu ciężkiego – gdzie jest bardzo wiele wyzwań i Polska musi z całą pewnością zająć należne jej miejsce na samym szczycie rankingu. Polscy przewoźnicy przeważają w Unii Europejskiej, do tego rejestrujemy wiele nowych samochodów powyżej 3 ton. Zajmujemy w Europie wśród rejestracji nowych samochodów trzecie miejsce – tylko Niemcy i Francja nas wyprzedzają. Zatem musimy być otwarci na to, jak będzie się zmieniać sektor transportu ciężkiego – a on może się zmieniać także w oparciu o rozwiązania wodorowe. PSPA skupia w tej chwili ponad 220 podmiotów, które realizują swoją wizję rozwoju w obszarze transportu – zarówno w kontekście elektromobilności bateryjnej, jak też wodorowej.

Mamy powołany specjalny Komitet do spraw Technologii Wodorowych, który zajmuje się tym, jak może zmieniać się sektor wodoru i wpływać na branżę transportową. My jako organizacja jesteśmy otwarci na zmiany technologiczne i absolutnie widzimy potencjał wodoru. Na razie oczywiście udział samochodów na ogniwa wodorowe jest skrajnie niski. To jest zaledwie ponad 100 rejestracji w całej Polsce – powiedział serwisowi eNewsroom Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Ale musimy z całą pewnością być otwarci na to, jak technologia może wspierać cele dekarbonizacji. Pamiętajmy, że z wodorem mamy bardzo wiele wyzwań. My chcemy, żeby ten wodór miał jeden określony kolor – bo oceniamy wodór w kolorach. Wodór musi być zielony – czyli pochodzić ze źródeł odnawialnych, bo wtedy cel dekarbonizacji będzie faktycznie wspierany. Widzimy potencjał zielonego wodoru w kontekście zwłaszcza transportu ciężkiego, dalekobieżnego, przy ciężarówkach o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton. Widzimy też możliwość współpracy pomiędzy rozwiązaniami bateryjnymi a rozwiązaniami ogniw wodorowych – podkreśla Mazur.

źródło: eNewsroom


Tagi:
PSPA, wodór, ogniwa wodorowe

Zobacz podobne artykuły:

Początkujący kierowcy pod specjalnym nadzorem
kalendarz 03/11 2025

Początkujący kierowcy pod specjalnym nadzorem

Wiadomości / Gorące tematy

2025.11.03

Będą dla nich surowsze przepisy i kary.
Tylko 14 wniosków w 4 miesiące
kalendarz 28/10 2025

Tylko 14 wniosków w 4 miesiące

Wiadomości / Gorące tematy

2025.10.28

Program dofinansowania e-ciężarówek nie spełnia oczekiwań branży.
Więcej niż co czwarte auto sprzedawane w Polsce to hybryda
kalendarz 20/10 2025

Więcej niż co czwarte auto sprzedawane w Polsce to hybryda

Wiadomości / Gorące tematy

2025.10.20

Chińskie marki samochodowe coraz odważniej zdobywają polski rynek.
Najnowsze artykuły:
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.