Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy wodór będzie napędzał samochody w Polsce?
kalendarz 02/05 2023

Czy wodór będzie napędzał samochody w Polsce?

Gorące tematy

Wydaje się, że są takie obszary rynku, w których wodór nie będzie odgrywał istotnej roli.

To jest segment choćby samochodów osobowych czy dostawczych. Warto jednak przyglądać się z zainteresowaniem segmentowi transportu ciężkiego – gdzie jest bardzo wiele wyzwań i Polska musi z całą pewnością zająć należne jej miejsce na samym szczycie rankingu. Polscy przewoźnicy przeważają w Unii Europejskiej, do tego rejestrujemy wiele nowych samochodów powyżej 3 ton. Zajmujemy w Europie wśród rejestracji nowych samochodów trzecie miejsce – tylko Niemcy i Francja nas wyprzedzają. Zatem musimy być otwarci na to, jak będzie się zmieniać sektor transportu ciężkiego – a on może się zmieniać także w oparciu o rozwiązania wodorowe. PSPA skupia w tej chwili ponad 220 podmiotów, które realizują swoją wizję rozwoju w obszarze transportu – zarówno w kontekście elektromobilności bateryjnej, jak też wodorowej.

Mamy powołany specjalny Komitet do spraw Technologii Wodorowych, który zajmuje się tym, jak może zmieniać się sektor wodoru i wpływać na branżę transportową. My jako organizacja jesteśmy otwarci na zmiany technologiczne i absolutnie widzimy potencjał wodoru. Na razie oczywiście udział samochodów na ogniwa wodorowe jest skrajnie niski. To jest zaledwie ponad 100 rejestracji w całej Polsce – powiedział serwisowi eNewsroom Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Ale musimy z całą pewnością być otwarci na to, jak technologia może wspierać cele dekarbonizacji. Pamiętajmy, że z wodorem mamy bardzo wiele wyzwań. My chcemy, żeby ten wodór miał jeden określony kolor – bo oceniamy wodór w kolorach. Wodór musi być zielony – czyli pochodzić ze źródeł odnawialnych, bo wtedy cel dekarbonizacji będzie faktycznie wspierany. Widzimy potencjał zielonego wodoru w kontekście zwłaszcza transportu ciężkiego, dalekobieżnego, przy ciężarówkach o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton. Widzimy też możliwość współpracy pomiędzy rozwiązaniami bateryjnymi a rozwiązaniami ogniw wodorowych – podkreśla Mazur.

źródło: eNewsroom


Tagi:
PSPA, wodór, ogniwa wodorowe

Zobacz podobne artykuły:

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
kalendarz 13/01 2025

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Dla 40 proc. Polaków zakup auta jest poza ich możliwościami
kalendarz 09/01 2025

Dla 40 proc. Polaków zakup auta jest poza ich możliwościami

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.09

21 proc. Polaków przyznaje, że stać ich na nowy samochód, choć połowa z tej grupy nie wyda na ten cel więcej niż 80 tys. zł.
W Europie segment elektrycznych małych aut opóźniony o trzy–cztery lata
kalendarz 30/12 2024

W Europie segment elektrycznych małych aut opóźniony o trzy–cztery lata

Wiadomości / Gorące tematy

2024.12.30

Hyundai chce to zmienić.
Najnowsze artykuły:
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny

Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny

Wiadomości / Ciekawostki

2025.01.10

Z ponad 20 mln sprzedanych egzemplarzy sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej znanych modeli w swojej klasie.