Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Czy młodzi kierowcy zyskają na telematyce w ubezpieczeniach?
kalendarz 27/02 2018

Czy młodzi kierowcy zyskają na telematyce w ubezpieczeniach?

Ubezpieczenia

Wyrażenie zgody na monitorowanie stylu jazdy może najbardziej opłacać się młodym kierowcom, którzy dziś za OC płacą najwięcej.

Ubezpieczycielom zależy na sprzedaży polis kierowcom niepowodującym szkód. Wie to każdy, komu zdarzyła się choćby drobna stłuczka i za obowiązkową polisę OC na kolejny rok musiał zapłacił więcej niż wcześniej. Wystarczy przecież jedna tylko szkoda na koncie, aby cena mocno poszła w górę. Multiagencja Superpolisa Ubezpieczenia sprawdziła to na przykładzie 33-letniego właściciela 5-letniego Opla Astry z Warszawy. Przy braku szkód OC udałoby mu się kupić za 858 zł, ale jeśli choć raz w ostatnim roku zagapiłby się i spowodował kolizję, nie kupiłby polisy taniej niż za… 1814 zł. To cena aż o 111 proc. wyższa.

– Ten przykład dobitnie pokazuje, że bezpieczna jazda po prostu opłaca się finansowo. Powyższy przypadek pokazuje regułę, bo niezależnie od miasta, wieku czy modelu samochodu tzw. kierowcy szkodowi nie mogą liczyć na taryfę ulgową od ubezpieczyciela. Oczywiście powinni przed zakupem polisy poprosić agenta o porównanie ceny w przynajmniej kilku czy kilkunastu zakładach ubezpieczeń, bo w ten sposób znajdą możliwie najtańszą polisę. Ale tak czy inaczej nie znajdą OC tańszego niż „bezkolizyjne” – tłumaczy Jakub Nowiński, członek zarządu multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Ubezpieczyciele na tropie ryzykownych kierowców

Nic dziwnego, że ubezpieczyciele szukają różnych sposobów na jak najbardziej precyzyjną ocenę ryzyka spowodowania szkody przez klientów. Od dłuższego już czasu starają się o dostęp do przechodzącej spore zmiany Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), ponieważ chcieliby mieć wgląd w historię mandatów i liczbę punktów karnych osób, które zgłaszają się do nich po ubezpieczenie OC. Stawiają także na własną technologię, przede wszystkim telematykę, o której w 2018 r. z pewnością usłyszymy jeszcze nie raz. W skrócie: jest to rozwiązanie polegające na monitorowaniu stylu jazdy (oczywiście za zgodą klienta). Ubezpieczyciel wie m.in. ile kilometrów pokonuje samochodem kierowca oraz jak szybko i jak gwałtownie jeździ. Jeżeli jeździ bezpiecznie, może liczyć na zniżkę w ubezpieczeniu OC.

Każdy kij ma dwa końce. O telematyce mówi się przeważnie, że to sposób na obniżenie składki za OC. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli ubezpieczyciel krytycznie oceni nasze drogowe nawyki, może równie dobrze podnieść cenę. Grupą, która może sporo zyskać na tej technologii, są młodzi kierowcy, według statystyk powodujący najwięcej wypadków. Jeśli zgodzą się na monitorowanie stylu swojej jazdy, być może udowodnią ubezpieczycielom, że potrafią jeździć bezpiecznie i w efekcie za polisę zapłacą mniej – zauważa Jakub Nowiński.

Szansa dla młodych kierowców?

O tym, że tak może rzeczywiście być, świadczą dane z zebrane w Wielkiej Brytanii . Do końca 2017 r. sprzedano tam 975 tys. polis opartych na telematyce, cieszących się dużym zainteresowaniem właśnie w grupie młodych kierowców, którzy zyskują dzięki nim wpływ na wysokość składki. Warto o tym pamiętać, ponieważ wiek jest obok szkodowości bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na ceny OC także w Polsce. Młodzi właściciele pojazdów należą do grupy wysokiego ryzyka spowodowania kolizji czy wypadku i z zasady otrzymują do zapłaty wyższe składki niż doświadczeni kierowcy. Gdyby wspomniany powyżej właściciel Opla Astry miał 25 lat, za swoje pierwsze OC musiałby zapłacić przynajmniej 3710 zł, czyli 4 razy więcej niż 33-latek za swoją kolejną polisę.

– Argument finansowy, czyli możliwość obniżenia składki, może być motywujący także dla innych kierowców. Pozytywnym efektem rozwoju telematyki może być natomiast poprawa bezpieczeństwa na drodze. Przedstawiciele brytyjskiego rynku ubezpieczeniowego wskazują, że klienci korzystający z monitoringu stylu jazdy jeżdżą 3-krotnie bezpieczniej od przeciętnego brytyjskiego kierowcy – dodaje Jakub Nowiński.

źródło: Superpolisa Ubezpieczenia


Tagi:
młody kierowca i OC, ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy, telematyka w ubezpieczeniach

Zobacz podobne artykuły:

 Polacy jeżdżą bez ważnego OC?
kalendarz 20/09 2023

Polacy jeżdżą bez ważnego OC?

Finanse / Ubezpieczenia

2023.09.20

Które województwa wypadają najgorzej i gdzie odnotowanych jest najwięcej kar?
Wakacyjne fakty i mity o samochodowym assistance
kalendarz 02/08 2023

Wakacyjne fakty i mity o samochodowym assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2023.08.02

55 proc. tegorocznych urlopowiczów pojedzie na wakacje autem.
 Płaca minimalna w górę, rosną kary za brak OC
kalendarz 03/07 2023

Płaca minimalna w górę, rosną kary za brak OC

Finanse / Ubezpieczenia

2023.07.03

Ze względu na wzrost płacy minimalnej od 1 lipca opłata za brak OC w przypadku aut osobowych będzie wynosić nawet 7,2 tys. zł. Ważnej polisy może nie posiadać 11,8 mln zarejestrowanych w Polsce pojazdów.
Najnowsze artykuły:
 Seat w słynnych filmach i serialach

Seat w słynnych filmach i serialach

Wiadomości / Ciekawostki

2023.09.24

Historia hiszpańskiej marki na przestrzeni lat wielokrotnie zahaczała o świat kinematografii.
 Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Škoda Kodiaq i Škoda Superb - Rygorystyczne testy

Prezentacje / Nowości

2023.09.24

Samochody były wystawiane na działanie temperatur do -30°C na północnym kole podbiegunowym i prawie 50°C na pustyni w Arizonie. Ponadto testy prowadzono w Alpach.
 Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4

Wiadomości / News

2023.09.22

Powstaną tylko trzy egzemplarze.