
Cykl życia samochodu w przyspieszonym tempie
Dwanaście lat w dziewiętnaście tygodni.
Dział Zapewnienia Jakości Audi ma za sobą mały jubileusz. Przeprowadzony został właśnie setny już test INKA. Tym razem badanym autem było Audi A4. Test opracowany przez specjalistów z Ingolstadt, skupia się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z korodowaniem i starzeniem się pojazdu.
Sprawdzian ten - w przyspieszonym teście trwającym 19 tygodni, symuluje wyzwania 12 lat życia auta. Podczas tego procesu, sprawdzana jest skuteczność ochrony przeciwkorozyjnej i trwałość danego egzemplarza auta.
Sto testów INKA, oznacza 322 500 godzin pracy specjalistów Audi, ponad milion kilometrów jazd, 2800 przejazdów przez błoto i 1900 przez słoną wodę. Sylvia Droll, szefowa Działu ds. Badań Materiałowych, mówi: „Audi oznacza najwyższą jakość wykonania, wysokiej klasy materiały i niezawodność – również, a raczej przede wszystkim, wiele lat od pierwszej rejestracji. Test INKA jest istotnym instrumentem sprawdzania jakości naszych modeli, dającym wskazówki do dalszej optymalizacji procesu produkcji.”
Test wytrzymałości obejmuje pięć etapów. Najpierw auto zostaje pokryte mgiełką soli w komorze klimatyzacyjnej przy temperaturze 35 stopni Celsjusza. Następnie wystawiane jest na działanie klimatu tropikalnego w temperaturze max. 50 stopni i w powietrzu o wilgotności maksymalnie 100 proc. W trzecim etapie, 80 lamp halogenowych o mocy 1200 wat każda, wytwarzających opary metali, rozgrzewa karoserię do 90 stopni. Kolory we wnętrzu nie mogą w tym procesie wyblaknąć, a tworzywa skruszeć.
Czwarty etap symuluje warunki zimowe za kręgiem polarnym. Przy temperaturze minus 35 stopni, czteropunktowy hydropulsator potrząsa autem, by odtworzyć odkształcenia karoserii i napięcia materiałowe w poszczególnych częściach oraz w łożyskach silnika na złych nawierzchniach dróg. W piątym etapie, kierowcy testowi jeżdżą samochodem w otwartym terenie, po specjalnie przygotowanych torach. Każdy samochód przejeżdża łącznie 12 000 km, również po nawierzchni szutrowej a także przez zbiorniki z błotem i słoną wodą. Na końcu testu kontrolerzy jakości rozkładają cały samochód na około 600 części i sprawdzają je pod kątem słabych punktów.
Przypomnijmy, że pierwszy test INKA, Dział Zapewnienia Jakości Audi przeprowadził w 2002 r. Dział Rozwoju Technicznego od 40 lat, używając takich samych metod, sprawdza auta przed wprowadzeniem ich do produkcji seryjnej./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Audi A6 sedan – na chwilę przed premierą
Wiadomości / News
2025.04.10
Audi RS Q8 Performance - Sportowe atrybuty na co dzień
Prezentacje / Nowości
2025.04.08
Audi driving experience - Audi RS 3 i nie tylko na torze
Bezpieczeństwo
2025.03.25
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieZmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring
Wiadomości / Ciekawostki
2025.04.20
Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału
Wiadomości / Moto sport
2025.04.20