Co zrobić żeby akumulator nie zawiódł
Przekręcamy kluczyk w stacyjce i… nic się nie dzieje. Rozrusznik ani drgnie. Co zrobić?
W okresie jesienno-zimowym kierowcom dochodzi jedna z największych bolączek chłodnych poranków. Może się zdarzyć, że nie odjedziemy z miejsca postoju, bo ... .
Kontrola przede wszystkim
Koniecznie należy zaopatrzyć się w woltomierz. Jego cena nie powinna przekroczyć 40 zł, a te najprostsze można dostać już za kilka złotych. Dwa, trzy razy w tygodniu pod koniec dnia podnosimy maskę i sprawdzamy napięcie akumulatora. Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,3V do 12,8 V.
"Jeżeli wartość tego parametru jest bliższa tej dolnej granicy, trzeba liczyć się z tym, że następnego poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika” - tłumaczy Krzysztof Najder, ekspert portalu akumulator.pl. "Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie i podłączyć akumulator do prostownika na noc. Szczególnie przydatne jest sprawdzenie napięcia akumulatora w niedzielę, gdy przez cały weekend nie korzystaliśmy z auta".
Podczas kontroli napięcia akumulatora sprawdzamy także jego stan zewnętrzny: jeżeli klemy są mocno brudne lub zaśniedziałe, może to utrudnić przepływ energii z i do akumulatora.
Konsekwencja ciągłego czuwania
Profilaktycznie warto także sprawdzić natężenie postojowe auta. Natężenie postojowe to energia, którą samochód zużywa, gdy z niego nie korzystamy. "Jest ona wykorzystywana na podtrzymanie pamięci sterowników, komputera pokładowego, radia i alarmu” - wyjaśnia Najder. "Natężenie to nie powinno przekraczać 0,05A. Jeżeli jest dużo wyższe, akumulator będzie oddawał znacznie więcej energii (na przykład w nocy), przez co rankiem może jej zabraknąć na odpalenie silnika".
Natężenie postojowe można sprawdzić u każdego elektromechanika za niewielka opłatą, a jego podwyższona wartość jest jedną z głównych przyczyn rozładowań akumulatora.
Długość ma znaczenie
Chodzi oczywiście o długość pokonywanych przez nas tras. Jak przekonuje Najder, gdy odpalamy auto z zimnym silnikiem i przejedziemy mniej niż 5-6 km, po skończeniu trasy w akumulatorze będzie mniej energii niż przed jej rozpoczęciem, gdyż na tak krótkim odcinku alternator nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii do akumulatora.
Zaplanujmy zatem tak codzienne trasy, by unikać niepotrzebnego odpalania silnika (np. by podjechać do kiosku po gazetę). Jeżeli nie możemy wykluczyć jazdy na krótkich odcinkach, odpowiednio często kontrolujmy napięcie akumulatora. Warto wprzy tym dodać o pojemności akumulatora. Powszechnie uważa się, że akumulator o większej pojemności zgromadzi więcej energii, co znacznie ułatwi odpalenie silnika po mroźnej nocy.
"Nic bardziej mylnego!” - mówi Najder. Wybierając akumulator, kierujemy się wskazaniami producenta auta. Można je znaleźć dla wielu samochodów na stronie akumulator.pl/dobierz-akumulator; po wprowadzeniu modelu auta, jego roku produkcji, rodzaju paliwa i pojemności silnika otrzymamy gotową listę pasujących do naszego auta akumulatorów.
Jeżeli producent uznał, że dla samochodu X wystarczy akumulator o pojemności 50-60 Ah, to nie montujmy akumulatora o pojemności większej (np. 80 Ah). Akumulator taki będzie nieustannie w jakimś stopniu niedoładowany, co w końcu doprowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia.
Jeśli ktoś musi mieć większy akumulator właśnie ze względu na np. energochłonny zestaw audio, to musi zadbać o systematyczne doładowywanie akumulatora, aby ten miał szansę służyć jak najdłużej. Do tego niezbędny będzie albo nowy, odpowiednio większy alternator (zastępujący dotychczasowy, oryginalny) lub po prostu systematycznie używany prostownik.
Gdy wszystko zawiedzie
Niestety, nawet mimo zachowania wszystkich wymienionych wskazówek akumulator może się rozładować. Dlatego też zaopatrzmy się w kable rozruchowe i trzymajmy je w bagażniku; dzięki temu nasz sąsiad lub przejeżdżający kierowca będzie mógł użyczyć nam trochę prądu. Przydatna może się okazać także wizytówka korporacji taksówkarskiej: gdy nie będzie nikogo w pobliżu, wystarczy jeden telefon, by dyspozytor wysłał do nas taksówkarza, który sam podłączy kable rozruchowe i pomoże nam odpalić silnik. Cena takiej usługi nie powinna przekroczyć 20-30 zł. Można również zdecydować się na kupno akumulatora z pakietem assistance. Jeżeli nasz akumulator nie będzie w stanie odpalić silnika, możemy spodziewać się pomocy 24h. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu podany na karcie gwarancyjnej, by sprowadzić specjalistę z odpowiednim sprzętem do każdego miejsca w Polsce.
Zobacz podobne artykuły:
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
W jaki celu używa się płukanek do silnika?
Warsztat / Porady
2024.12.17
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieObawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11