Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Co trzeba wiedzieć o łańcuchach śniegowych
kalendarz 27/11 2013

Co trzeba wiedzieć o łańcuchach śniegowych

Warsztat / Porady

Sezon zimowy to dla wielu kierowców czas wyjazdów w góry. Grube warstwy śniegu i zamarznięte drogi stanowią często nie lada przeszkodę dla aut, które mogą sobie nie poradzić z oblodzoną nawierzchnią. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzają się łańcuchy śniegowe.

O czym pamiętać ?

Łańcuchy śniegowe mają na celu wspomagać kierowców w czasie jazdy zimą. Najogólniej można je uznać za metalową siatkę, którą kierowca zakłada na oponę, aby zyskać dodatkową przyczepność na śliskiej nawierzchni. Nie każde auto jednak można wyposażyć w łańcuchy. Niekiedy wpływ na to ma niestandardowy lub niefabryczny rozmiar felgi, zmodyfikowane zawieszenie czy wręcz zalecenie producenta o niestosowaniu żadnych zimowych wspomagaczy. Różne modele łańcuchów, w zależności od pojazdu, na którym będą używane, mogą różnić się od siebie wzorami siatek lub średnicą oczek. Dlatego kupując łańcuchy należy wziąć pod uwagę nie tylko częstotliwość i warunki ich używania, ale także zasięgnąć opinii specjalisty. „Prawidłowo dobrane łańcuchy śniegowe powinny skutecznie przenosić moment obrotowy na nawierzchnię i eliminować zjawisko uślizgu. Najważniejsze, aby dobrze trzymały tor jazdy i efektywnie hamowały. Niewłaściwy zakup lub montaż łańcuchów może prowadzić do ściągania auta lub uszkodzenia felgi, a w konsekwencji przynieść odwrotny efekt – utrudniać nam jazdę zimą” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone.

Jak stosować?

Jazda na łańcuchach śniegowych wprowadza do stylu jazdy kierowcy wiele ograniczeń. Przede wszystkim wymaga zdjęcia nogi z gazu (prędkość do 50 km/h) oraz unikania gwałtownych hamowań i przyspieszeń. Samochód wyposażony w łańcuchy, kierowcy prowadzić powinni po śniegu, omijając żleby powstałe po innych autach. W przeciwnym razie może to doprowadzić do zniszczenia nawierzchni, samych łańcuchów, a nawet opon. Jednocześnie samo założenie łańcuchów nie zapewni nam odpowiedniej przyczepności, ponieważ wymagają one odpowiedniej konserwacji. Przede wszystkim, należy regularnie sprawdzać ich stan, poziom zużycia oraz napięcie – także w przypadku łańcuchów samonapinających. „Pamiętajmy też, aby w sezonie zimowym nie stawiać wyłącznie na łańcuchy, zaopatrzmy się także we właściwe zimowe opony. Niezależnie od tego czy jeździmy sedanem, czy SUV-em, warto wyposażyć swój pojazd w zimowe modele opon” – dodaje Michał Jan Twardowski. Łańcuchy należy zakładać na koła osi napędowej, w autach o napędzie na 4 koła, możemy je stosować na obu osiach. W przypadku pojazdów z tylnym napędem, w celu zwiększenia przyczepności, zaleca się również zamontowanie łańcuchów na osi sterującej.
 

Kiedy stosować?

W Polsce stosowanie łańcuchów drogowych regulowane jest prawem Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w dalszym ciągu – zdrowym rozsądkiem samych kierowców. Na ogół, stosowanie łańcuchów dozwolone jest, gdy warunki drogowe wymagają ich użycia. Na drogach krajowych, na których spotkać możemy znaki ostrzegawcze z symbolem płatka śniegu (znak A-32) w przypadku wystąpienia śnieżnej pokrywy na drodze, może zaistnieć konieczność założenia łańcuchów. Jest to jednak komunikat, który jedynie dopuszcza ich stosowanie. Bezwzględny obowiązek natomiast wprowadza, spotykany na terenach górskich i podgórskich, znak nakazu z ikoną opony z naciągniętymi łańcuchami (znak C-18). Warto pamiętać, że złamanie tego przepisu podlega taryfikatorowi oraz mandatowi, dlatego warto się w takie łańcuchy zaopatrzeć i mieć je w bagażniku na wypadek śnieżycy na trasie. Szczególnie, gdy wyjeżdżamy za granicę. W wielu europejskich krajach m.in. we Francji, Włoszech czy Austrii, istnieje bezwzględny nakaz – zarówno wobec obywateli, jak i turystów – jazdy na łańcuchach, gdy tylko spadnie śnieg.
 

Zobacz podobne artykuły:

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.
 Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
kalendarz 27/12 2024

Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie

Warsztat / Technika

2024.12.27

Najnowsze modele niektórych retrofitów wyposażono w system odszraniania reflektorów.
W jaki celu używa się płukanek do silnika?
kalendarz 17/12 2024

W jaki celu używa się płukanek do silnika?

Warsztat / Porady

2024.12.17

Nowoczesne silniki wymagają stosowania specjalistycznej chemii z uwagi na „ekologiczne” rozwiązania techniczne generujące spore problemy z jednostkami napędowymi. Podstawą są dobrej jakości płukanki do silnika redukujące osad...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Warsztat / Technika

2025.01.11

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.