Citroën na Retro Motor Show 2024
Na tegoroczną wystawę przygotowano ekspozycję wyjątkowych modeli historycznych.
Retro Motor Show (20-22.09.2024) to prawdziwe święto fanów motoryzacji. Z tej okazji zrzeszeni w klubach Amicale Citroën Pologne, Citroën Oldtimer Club Polska oraz Citroën Klub Poznań prezentują gamę szczególnych pojazdów historycznych, wśród których są m.in., Traction Avant, CX oraz BX. Citroëny można podziwiać w hali Międzynarodowych Targów Poznańskich (Poznań, ul. Głogowska 10), w pawilonie nr 5.
W tym roku Citroën świętuje dwa ważne jubileusze: 90. rocznicę modelu Traction Avant oraz 50 lat modelu CX. Z tej okazji ekspozycja tych modeli będzie wyjątkowo liczna i urozmaicona. Dodatkowym smaczkiem podczas targów będzie prezentacja dwóch egzemplarzy Citroëna BX, które ukończyły liczący ponad 9 tys. km rajd Budapeszt – Bamako.
Traction Avant, samochód ze 100 patentami
Model Traction Avant został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia 1934 r. Zaprojektowany by wywrzeć niezatarte wrażenie, miał na celu ponowne wypromowanie Citroëna i podkreślenie innowacyjnego ducha producenta, który w 1919 r. jako pierwszy importował samochody z masowej produkcji do Europy, w 1921 r. wynalazł pojazd półgąsienicowy, w 1924 r. wprowadził całkowicie stalowe nadwozie, a w 1932 r. pływający silnik. Wprowadzony na rynek pod nazwą handlową „7” w nawiązaniu do jego tzw. koni podatkowych, szybko otrzymał nazwę Traction Avant (napęd na przód), co było w owych czasach wprowadzaną właśnie innowacją.
Traction Avant był wyjątkowy, ponieważ łączył w jednym modelu wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne tamtych czasów, takie jak napęd na przednie koła, samonośna konstrukcja, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół. W tamtym czasie był uważany za samochód, który doskonale trzymał się drogi, był najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy. Przez cały czas czerpał z rozwoju technologicznego i był określany jako samochód ze 100 patentami. Dzięki swojej charakterystycznej aerodynamicznej stylistyce inspirowanej modelem Streamline, szybko stał się flagowym modelem Citroëna, który przetrwał próbę czasu i przywołuje na myśl obraz bojowników ruchu oporu i gangsterów utrwalony w wielu filmach. Model Traction Avant sprzedano w liczbie 760 000 egzemplarzy, a jego produkcja zakończyła się w 1957 r.
Niezmiennie pozostaje symbolem marki. Zaprojektowany by zastąpić model DS, który sam był następcą modelu Traction, CX został zapamiętany jako symbol Citroëna z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Podobnie jak jego dwaj prestiżowi poprzednicy, czerpie z licznych innowacji technicznych, za sprawą których na przestrzeni siedemnastu lat swojej kariery zyskał wyjątkowy charakter i nadal wyróżnia się nawet teraz. Jego unikatowy styl to zasługa nisko zawieszonej, aerodynamicznej sylwetki, która jest natychmiast rozpoznawalna.
Wprowadzony na rynek 28 sierpnia 1974 r. CX 2000 przyciągnął wiele uwagi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, zorganizowanego w październiku następnego roku. Był on gwiazdą stoiska Citroëna i od razu został uznany za innowacyjny samochód. Od swoich poprzedników przejął napęd na przednie koła, hydropneumatyczne zawieszenie i dwuobwodowy układ sterujący z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców tarczowych, które są obecnie kojarzone z wizerunkiem Citroëna. Model oferował również szereg oryginalnych innowacji. Zamontowany poprzecznie czterocylindrowy silnik jest umieszczony w przednim zwisie i pochylony do przodu, aby jeszcze bardziej zoptymalizować rozkład masy i przyczepność kół. Aby zapewnić wyjątkowy komfort, nadwozie typu „monocoque” jest połączone z ramą osi szesnastoma elastycznymi łącznikami, które redukują hałas i wibracje dochodzące z przedniej i tylnej osi, a także z silnika i skrzyni biegów.
Jeśli chodzi o estetykę, oprócz wyjątkowo aerodynamicznych linii, co podkreśla nazwa CX, cały układ wnętrza był przedmiotem szczegółowych badań. Najbardziej charakterystyczną cechą jest bez wątpienia słynny zestaw wskaźników w kształcie półksiężyca, który znajduje się w desce rozdzielczej. Nie zapomniano o ergonomii i bezpieczeństwie pasywnym. Przede wszystkim, wszystkie elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu, takie jak reflektory, kierunkowskazy, wycieraczki i klakson, są dostępne na wyciągnięcie ręki, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Wszystkie elementy wykończenia i wnętrza są pozbawione ostrych wystających elementów, a materiały z których są wykonane zostały zaprojektowane tak, aby były tak wytrzymałe, jak organy ludzkiego ciała. Kolejną innowacją wprowadzoną w 1974 r. były chowane przednie pasy bezpieczeństwa.
Niezliczone zalety tego samochodu nie pozostały oczywiście niezauważone i 29 stycznia 1975 r. europejska prasa motoryzacyjna przyznała mu nagrodę Car of the Year Trophy 1975, jako dowód jego znaczącej przewagi nad ówczesną konkurencją. W lipcu 1975 r. CX otrzymał od SM również słynny Diravi, czyli wspomaganie kierownicy ze wspomaganiem powrotu. Ten nowy typ wspomagania układu kierowniczego o twardości zależnej od prędkości, zapewniał wyjątkowe prowadzenie w każdych warunkach, czy to na suchej, mokrej czy też zaśnieżonej nawierzchni i przy każdej prędkości. Początkowo był dostępny jako opcja, później zaś montowany w standardzie w całej gamie.
W 1974 r. CX doceniono za jego innowacyjną aerodynamiczną konstrukcję, charakteryzującą się płynnymi liniami i niskim profilem. Słynął ze swojego hydropneumatycznego zawieszenia, które zapewniało płynną jazdę nawet na najbardziej wymagających drogach./oprac.ns/
źródło: Citroën
Zobacz podobne artykuły:
Citroëny Jumper we flocie Świętego Mikołaja
Wiadomości / News
2024.12.07
Najtańszy Rolls-Royce
Moto fanatyk
2024.12.05
Napęd quattro - nowy rozdział w historii rajdów
Moto fanatyk
2024.11.25
Kalendarz RSMP 2025
Wiadomości / Moto sport
2024.12.09
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Ceny piwa i wody na stacjach paliw
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.09