Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Citroën Méhari i E-Méhari
kalendarz 02/02 2016

Citroën Méhari i E-Méhari

Moto fanatyk / Citroen / slider

Podczas tegorocznego Salonu Retromobile w Paryżu, Citroën przypomni swój słynny model Méhari, który zostanie uhonorowany w szczególny sposób.

Zaprezentowany w maju 1968 r., najbardziej niekowencjonalny z modeli marki – poprzez swoją karoserię z tworzywa, kolory w stylu „pop” i skrajną prostotę konstrukcji – zrywał z dotychczasowymi kanonami kabrioletów. Niemal 48 lat później, Citroën wskrzesił unikalnego ducha tego auta, przygotowując jego elektryczną odmianę – model  E-Méhari.

Przypomnijmy, że rekreacyjny Méhari został zbudowany na bazie płyty podłogowej Citroëna Dyane 6. Na ówczesnych drogach robił wrażenie niezidentyfikowanego obiektu jeżdżącego. Nie bez powodu – jego zaskakujący wygląd, bezpretensjonalny i pozbawiony kompleksów, zrywał ze standardami tradycyjnych kabrioletów.

Wszechstronny, praktyczny i ekonomiczny Méhari był idealnym kompanem do wypadów nad morze dzięki swojemu pomysłowemu, wykonanemu z tworzywa ABS nadwoziu, które sprawiło, że auto było znacznie lżejsze (525 kg), odporne na korozję i można je było czyścić w całości strumieniem wody. Ten mały Citroën zdecydowanie odstający od innych aut, a przy tym sympatyczny dzięki modułowej, przestronnej konstrukcji i kolorom nadwozia z miejsca zyskał sobie dużą popularność, stając się fenomenem społecznym.

Auto zrobiło „karierę” w filmach (w szczególności w popularnej serii filmów  Żandarm z Saint-Tropez  z Louisem de Funès w roli głównej) i na drogach na całym świecie (Rajd Liège-Dakar-Liège w 1969 r., Rajd Paryż-Kabul-Paryż w roku 1970, itd.). Stało się nawet wiernym towarzyszem armii francuskiej i żandarmerii narodowej.

Citroën Méhari był produkowany przez niemal 20 lat, aż do 1987 r. W tym czasie powstało 145 tys. sztuk.

Prawie 30 lat po zakończeniu produkcji Méhari,  Citroën zdecydował się02_citroen-mehari jpg niejako wskrzesić ducha tego ekscentrycznego auta, konstruując jego następcę – model E-Méhari. Pojazd ten przejął podstawowe cechy swojego poprzednika (4-miejscowy kabriolet o modułowej budowie, nadwozie z tworzywa z kabiną całkowicie zmywalną strumieniem wody, ostre kolory, itd), wprowadzono akcent nowoczesności w postaci w elektrycznego zespołu napędowego (akumulator trakcyjny LMP opracowany przez Grupę Bolloré). Jak zapowiada producent, pojazd ten wiosną tego roku trafi do sprzedaży.

Salon Retromobile 2016 odbędzie się w dniach 3-7 lutego w Paris Expo Porte de Versailles.  Dzięki udziałowi klubów kolekcjonerów-pasjonatów tej marki, na stoisku Citroëna oprócz modelu Méhari zaprezentowane zostaną inne legendarne modele w tym C6, symbol lat 30., Traction, kultowy model okresu przedwojennego, furgonetka 2 CV, która w tym roku będzie świętowała swoje 65-lecie czy też CX - flagowy model z lat 70-tych./oprac. ns/

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.