Citroën C5 X – Trzy w jednym?
Kolejna niebanalna propozycja francuskiej marki – flagowy model łączący w sobie cechy sedana, kombi i podwyższonej sylwetki SUV-a.
Awangarda od zawsze była znakiem rozpoznawczym Citroëna, choć nie każdy model ze znakiem szewronu rzeczywiście takim był. W segmencie D bywało różnie. Poprzednik nie rzucał co prawda na kolana niebanalnym stylem, ale oferował naprawdę ciekawe rozwiązania.
Teraz Citroën prezentując C5 X chce znów przyciągnąć nabywców oryginalnym stylem, który z pewnością wyróżnia się na tle rywali. Na razie przynajmmniej C5 X będzie uchodził za flagowy model w gamie marki. Uwagę zwracają charakterystyczne linie nadwozia łączące stylizacje sedana i kombi. Długa maska, płynne i aerodynamiczne linie, wysoki pas i przetłoczenia nad tylnymi kołami dodają autu dynamiki. Nawiązują również do innych modeli, które zapisały się w historii Citroëna. C5 X otrzymał nowoczesne światła w kształcie litery V z przodu i z tyłu, po raz pierwszy wprowadzone w nowym C4. Widać przy tym, że C5 X czerpie z koncepcyjnego CXperience zaprezentowanego w 2016 r. przyjmując nadwozie przypominające kombi z pochyłą linią dachu nawiązującą z kolei do fastbacka.
C5 X powstał na platformie EMP2, z której korzystają również modele C5 Aircross, czy Peugeota 508. Rozstaw osi C5 X wynosi 2785 mm, zaś podstawowe wymiary wynoszą: długość 4805 mm, szerokość 1865 mm i wysokość 1485 mm.
Wnętrze ma zapewniać komfort i przestrzeń w połączeniu z wysokiej jakości materiałami. Szczególnie podczas dłuższej podróży, o komfort pasażerów mają zadbać fotele Advanced Comfort. Zadbano także o praktyczne schowki. Ponadto do dyspozycji bagażnik o poj. 545 l., który można powiększyć do 1640 l. Dostęp do niego i użytkowanie ułatwia szeroki i funkcjonalny otwór, niski próg załadunku i proste ścianki boczne. Elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika ma funkcję bezdotykowej obsługi.
Samochód wyposażono w nowoczesne rozwiązania, ułatwiające prowadzenie, jak np. wyświetlacz projekcyjny Head Up – rozbudowany przezierny wyświetlacz head-up, a także systemy wspomagania - Highway Driver Assistant (z adaptacyjnym tempomatem i z funkcją Stop & Go oraz asystentem utrzymania pasa ruchu) lub nowy infotainment z ekranem dotykowym HD o przekątnej 12 cali, z rozpoznawaniem poleceń głosowych (podobnie jak osobisty asystent oferowany w modelu 19_19 Concept) i wyświetlaczem, który można spersonalizować jak w tablecie.
Nie zabraknie także rozwiązań z technologii półautonomicznej jazdy poziomu 2, zgodnie z obowiązującymi przepisami, systemu dalekosiężnego monitorowania martwego pola, układu Rear Cross Traffic Alert, ułatwiający manewrowanie podczas cofania, system Top 360 Vision, czy też system Proximity – bezkluczykowy dostęp do auta.
Nowy model otrzymał aktywne zawieszenie Citroën Advanced Comfort, nawiązujące do historii marki. W wersji hybrydowej plug-in C5 X zadebiutuje aktywne zawieszenie z trzema trybami sterowania Progressive Hydraulic Cushions.
Niewiele natomiast wiadomo na temat napędów nowego modelu. Jak podkreśla producent, samochód będzie dostępny z silnikami benzynowymi lub hybrydowymi typu plug-in, co oznacza, że w ofercie zabraknie diesli. Jedną z propozycji będzie wersja hybrydowa plug-in o mocy 225 KM, z możliwością przejechania ponad 50 km w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h.
Rynkowy debiut C5 X planowany jest na początku 2022 r.
Norbert Szwarc
Foto: Citroën
Zobacz podobne artykuły:
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22