Ciśnienie pod kontrolą TPMS
Zgodnie z wymogami UE, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) musi być montowany obowiązkowo w każdym nowo rejestrowanym samochodzie
od 1 listopada br. Jak to działa?
TPMS (ang. tire pressure monitoring system), to elektroniczny system monitorowania ciśnienia w oponach, informujący kierowcę o odchyleniu od normy wartości ciśnienia w ogumieniu. Zgodnie z rozporządzeniem UE 661-2009, instalacja TPMS jest obowiązkowa we wszystkich nowo homologowanych modelach samochodów osobowych (klasa M1) od 1 listopada 2012 oraz we wszystkich nowych samochodach (klasa M1) od 1 listopada 2014 r. System musi również działać po zmianie opon lub całych kół na zimowe.
„Szacuje się, że nawet ponad 80 procent wszystkich samochodów osobowych ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek, Trener Technika-Dystrybucja, Continental. „Tymczasem właściwe ciśnienie w oponach znacząco zwiększa bezpieczeństwo jazdy, pozwala na wydłużenie czasu eksploatacji opon oraz ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa” – dodaje.
Jak to działa?
Na rynku dostępne są obecnie dwa rodzaje układów monitorujących ciśnienie w oponach – pośredni i bezpośredni. System pośredni reaguje na zmianę obwodu toczenia opony wykorzystując czujniki ABS/ESP i jest aktywowany powyżej 20-procentowego ubytku ciśnienia. Z kolei system bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny, ponieważ ciśnienie jest mierzone za pomocą fal radiowych w czasie rzeczywistym. System bezpośredni wykorzystuje specjalny czujnik TPMS w kole z dokładnością do +/- 0,1 bara oraz +/- 0,2 stopni Celsjusza. Dla przykładu czujniki TPMS Continentala umieszczane są na wewnętrznej stronie felgi w każdym kole.
„Oferowany przez Continental bezpośredni system pomiaru ciśnienia zapewnia szybsze i bardziej dokładne działanie. Ponadto, umożliwia wyświetlanie danych dla każdej opony w czasie rzeczywistym. Bezpośredni pomiar ciśnienia to większe korzyści dla producenta pojazdu, kierowcy i środowiska. Dlatego w Continental postanowiliśmy skupić się na technologii bezpośredniego pomiaru ciśnienia w oponach” – komentuje Sebastian Matuschek.
Czujniki TPMS są wyposażone w czujnik ciśnienia, temperatury, zasilanie bateryjne oraz odpowiedni układ elektroniczny. W przypadku stwierdzenia problemów z ciśnieniem w oponie, komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole nastąpił spadek. Głównym celem wprowadzenia obowiązkowego systemu kontroli ciśnienia jest podniesienie bezpieczeństwa na drogach.
Badania pokazują, że 82,5 proc. wszystkich kierowców jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach. Tymczasem ciśnienie niższe o 0,6 bara prowadzi już do 4 proc. wzrostu zużycia paliwa z powodu wyższych oporów toczenia, a także znacznie skraca średnią długość życia i czas eksploatacji opony./oprac.ns/
Foto: Continental
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieRajd Monte Carlo – przed startem
Wiadomości / Moto sport
2025.01.20
Na te produkty Trump może wprowadzić cła
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.20