Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Ciężarówką na szczyt Pikes Peak
kalendarz 26/03 2021

Ciężarówką na szczyt Pikes Peak

Ciekawostki / Toyota

Wodorowa ciężarówka Toyoty i Kenworth pokonała słynny odcinek wyścigów górskich w Kolorado.

Pikes Peak kojarzy się z jednym – słynnym górskim wyścigiem Pikes Peak International Hill Climb. Tutaj liczy się szybkość. To nie jest miejsce na zastanawianie się nad zużyciem paliwa czy emisją spalin. Przynajmniej do teraz. Na słynny szczyt w Kolorado wdarła się bezemisyjna wodorowa ciężarówka, którą Toyota opracowała ze swoim amerykańskim partnerem, marką Kenworth.

Dotarcie na szczyt Pikes Peak w Kolorado to wielkie wyzwanie – właśnie dlatego w tym miejscu od ponad 100 lat organizowana jest legenda wyścigów górskich, Pikes Peak International Hill Climb. Zdobycie szczytu o wysokości 4302 m n.p.m. jest nie lada zadaniem dla każdego pojazdu – śmiałkowie muszą pokonać strome wzniesienia i ponad 150 zakrętów. Tym większym osiągnięciem jest pokonanie tej trasy dużą ciężarówką klasy 8. Kiedy dodamy do tego kolejną komplikację, czyli dotarcie na szczyt przy zerowej emisji, otrzymamy wyzwanie, z którym mało kto mógłby się zmierzyć. Tego właśnie zadania podjęły się firmy Kenworth i Toyota, które postanowiły zdobyć Pikes Peak ciężarówką Kenworth T680 FCEV z wodorowym napędem Toyoty.

Kenworth T680 FCEV to elektryczna ciężarówka z ogniwami paliwowymi, produkującymi prąd w reakcji wodoru i tlenu, opracowana wspólnie przez Kenworth i Toyota Motor North America Research and Development. Jej napęd to większa wersja napędu wodorowego sedana Toyota Mirai. Generuje 470 KM mocy i zapewnia zasięg 350 mil (560 km). Zatankowanie wszystkich zbiorników wodoru produkcji Toyoty zajmuje 15 minut.

Kenworth T680 FCEV to pierwszy pojazd tego typu, który pokonał trasę na Pikes Peak. Przejazd stanowił publiczny pokaz możliwości wodorowej ciężarówki.

„Przewyższenie na tej trasie wynosi 4700 stóp, czyli 1430 m, a średnie nachylenie to nieco ponad 7 proc. Istnieją jednak długie odcinki o nachyleniu 10 proc. lub więcej. Nasza wodorowa ciężarówka dysponowała dużą mocą na podjazdach pod górę, dobrze radziła sobie na ekstremalnych wysokościach i wykazała się doskonałymi właściwościami jezdnymi na 156 zakrętach i serpentynach” – powiedział Brian Lindgren, dyrektor ds. badań i rozwoju firmy Kenworth.

„Droga na Pikes Peak jest długa i żmudna. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że ciężarówka z wodorowym napędem Toyoty spełniła oczekiwania i dotarła na szczyt, jednocześnie zapewniając doskonałe osiągi i właściwości jezdne” – skomentował Andy Lund, główny inżynier w Toyota Motor North America Research and Development. – „To kolejne potwierdzenie ogromnych możliwości wodorowego napędu Toyoty. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej współpracy z firmą Kenworth, aby wprowadzić na drogi jak najwięcej bezemisyjnych ciężarówek na ogniwa paliwowe”.

Kenworth i Toyota Motor North America od dłuższego czasu współpracują w programie budowy 10 bezemisyjnych ciężarówek Kenworth T680 FCEV na zamówienie portu w Los Angeles. Władze portu chcą w ten sposób przyczynić się do rozwoju wodorowej motoryzacji, obniżenia emisji CO2 w swojej działalności oraz poprawy jakości powietrza w okolicy.

„Do tej pory zbudowaliśmy pięć z planowanych dziesięciu ciężarówek na ogniwa paliwowe. Pojazdy już służą do transportu towarów w porcie Los Angeles. Pozostałe pięć FCEV jest w trakcie budowy i wejdzie do użytku na początku tego roku” – dodał Brian Lindgren.

Zamówienie to jest elementem realizacji projektu Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities (ZANZEFF), na który port w Los Angeles otrzymał dotację w wysokości 41 mln dolarów od California Air Resources Board (CARB). Port Los Angeles jest administratorem programu Shore to Store, który jest częścią California Climate Investments, ogólnostanowej inicjatywy, której celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienie gospodarki i poprawa zdrowia publicznego oraz stanu środowiska – szczególnie w społecznościach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji./oprac. ns/

źródło: Toyota
Foto: Toyota USA/Kenworth


Tagi:
Toyota, Kenworth, Kenworth T680 FCEV, napęd wodorowy, Pikes Peak International Hill Climb

Zobacz podobne artykuły:

 Zespół Toyoty w wyścigu 6 Hours of São Paulo
kalendarz 11/07 2025

Zespół Toyoty w wyścigu 6 Hours of São Paulo

Wiadomości / Moto sport

2025.07.11

Mistrzostwa Świata FIA w Wyścigach Długodystansowych na Torze Interlagos.
Dwójka tenisistów odjechała na dachu Lexusa
kalendarz 11/07 2025

Dwójka tenisistów odjechała na dachu Lexusa

Wiadomości / Ciekawostki

2025.07.11

Brytyjscy tenisiści Jamie Murray i Laura Robson rozegrali najdłuższą wymianę piłek na dachach poruszających się NX-ów.
Wyjątkowa kolekcja McLarena
kalendarz 05/07 2025

Wyjątkowa kolekcja McLarena

Wiadomości / Ciekawostki

2025.07.05

20 samochodów w idealnym stanie, w większości nieużywane.
Najnowsze artykuły:
 Zespół Toyoty w wyścigu 6 Hours of São Paulo

Zespół Toyoty w wyścigu 6 Hours of São Paulo

Wiadomości / Moto sport

2025.07.11

Mistrzostwa Świata FIA w Wyścigach Długodystansowych na Torze Interlagos.
Dwójka tenisistów odjechała na dachu Lexusa

Dwójka tenisistów odjechała na dachu Lexusa

Wiadomości / Ciekawostki

2025.07.11

Brytyjscy tenisiści Jamie Murray i Laura Robson rozegrali najdłuższą wymianę piłek na dachach poruszających się NX-ów.
Dacia podobnie jak inne marki, wprowadzi...

Dacia podobnie jak inne marki, wprowadzi...

Wiadomości / News

2025.07.10

Najpopularniejszy SUV Dacii wkrótce będzie elektryczny.