BMW M3 sedan i BMW M4 Coupe – Pod znakiem M
Najwierniejsi fani marki mogą nieco kręcić nosem. Czy tak się rzeczywiście stanie, będziemy mogli ocenić za kilka miesięcy, kiedy poznamy wyniki sprzedaży. Czwarta generacja M3 Coupe znalazła ponad 40 000 nabywców. Obecnie model ten zastąpi BMW M4 Coupe, który konstrukcyjnie opiera się na M3 - piątej już generacji. Prawdziwą rewolucją jest także fakt, że w tym samym momencie co Coupe, na rynek wjeżdża także wariant 4-drzwiowy, nazwany zgodnie z filozofią marki - BMW M3 Limuzyna.
„Od czterech generacji modelowych BMW M3 łączy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością, dając w efekcie ekscytującą całość” – tłumaczy dr Friedrich Nitschke, prezes zarządu BMW M GmbH. – „BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe konsekwentnie kontynuują tę ideę. Silnik jest sercem każdego modelu BMW M: nowa jednostka 6-cylindrowa turbo łączy w sobie zalety wysokoobrotowego silnika wolnossącego z zaletami technologii turbo. Konsekwentna koncepcja budowy w lekkich technologiach pozwoliła na obniżenie masy o ok. 80 kg w porównaniu z poprzednim modelem. BMW M3 i BMW M4 przenoszą technikę i technologię wyczynową na zwykłe drogi. Tysiące okrążeń na legendarnej Północnej Pętli Nürburgringu – najbardziej wymagającego toru wyścigowego świata – pozwalają na dopracowanie do perfekcji. Benedyktyńska cierpliwość i precyzja w pracach konstrukcyjnych uczyniły z obu tych modeli wyczynowe samochody, które ustanawiają nowe wzorce w dziedzinach koncepcji ogólnej, prowadzenia i zwinności.”
Skonstruowany specjalnie dla BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzędowy w technologii M TwinPower Turbo osiąga moc 431 KM oraz bardzo wysoki i dostępny w ogromnym zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy 550 Nm – tym samym przebijając parametry poprzedniego silnika BMW M3 na polu momentu obrotowego o niemal 40 proc. A zużycie paliwa i emisja spalin zostały obniżone o ok. 25 proc. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje w obu modelach 4,1 s (z opcjonalną, 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów M).
W porównaniu z poprzednim modelem masa własna pojazdu została obniżona o 80 kg (w zależności od wyposażenia), co przyczynia się do poprawy dynamiki jazdy. Homologacyjna masa własna BMW M4 Coupe wynosi teraz 1497 kg. Uzyskanie takiego wyniku było możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów. Wśród nich znalazły się m.in. lekkie materiały jak wzmacniany włóknem węglowym plastik czy aluminium stosowane do budowy wielu elementów układu jezdnego i karoserii. Ponadto obydwa modele mają także dach z karbonu.
Twórcy obu aut, stawiali sobie za cel nieograniczone możliwości wyścigowe. Dlatego w obydwu modelach zastosowano układy chłodzenia o wydajności wyczynowej, które zapewnią w każdych warunkach optymalną temperaturę pracy silnika, układu turbodoładowania i skrzyni biegów. W pracach uczestniczyli również zawodowi kierowcy wyścigowi z serii DTM - Bruno Spengler i Timo Glock. Obaj zaliczyli testowe i badawcze jazdy po Północnej Pętli, by dopracować układy jezdne.
W przyszłym miesiącu te dwa nowe BMW trafią do polskich salonów. Za limuzynę M3 trzeba będzie zapłacić 335 400 zł, zaś M4 Coupe wyceniono na 341 300 zł.
Norbert Szwarc Foto: BMW [gallery ids="45513,45523,45522,45520,45519,45518,45517,45516,45515,45514"]Zobacz podobne artykuły:
Polska ma na ulicach swój autobus elektryczny
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.03
Bezpieczniej na drogach, drożej w salonie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.25
Trumpowskie "wskrzeszanie motoryzacji"
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.18
Krajowa czołówka na Barbórce
Wiadomości / Moto sport
2024.12.03
Jaguar – reset marki
Wiadomości / News
2024.12.03
Kajetanowicz na Karowej
Wiadomości / Moto sport
2024.12.02