Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Autostrada – o tym zapominają kierowcy
kalendarz 23/05 2014

Autostrada – o tym zapominają kierowcy

Warsztat / Porady

Jak dojechać najszybciej z jednego miasta do drugiego? Odpowiedź jest banalnie prosta – autostradą.

Ale czy szybciej oznacza także bezpieczniej? Jazda po autostradzie rządzi się swoimi prawami, które warto znać, aby podróż przebiegła sprawnie i bez niemiłych niespodzianek.

Patrząc przez pryzmat policyjnych statystyk, autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg – w porównaniu do innych ich rodzajów, na autostradach dochodzi do najmniejszej liczby wypadków. W 2013 r. wydarzyło się na nich 289 wypadków, co stanowi 0,8 proc. ogólnej ich liczby. Dla porównania, do największej liczby tego typu zdarzeń doszło na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych – aż 29 208 (81,5 proc.). Najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (105), niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami (47), zmęczenie za kierownicą lub zaśnięcie (41) oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (24). Mimo, że autostrady wydają się być bezpieczniejsze w podróżowaniu, to niestety i tak w kwestii wypadków można zauważyć tendencję wzrostową.

Aby zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku trzeba trzymać się pewnych zasad podróżowania po autostradzie. Należy pamiętać, że ruch powinien odbywać się prawym pasem – lewy pas służy jedynie do wyprzedzania. Na całej długości autostrady obowiązuje zakaz cofania się oraz zatrzymywania (z wyjątkiem MOP). Co za tym idzie, nie wolno zatrzymywać samochodów, aby wysadzić pasażerów. Zabronione jest także zatrzymywanie aut przez autostopowiczów. Podczas jazdy ważne jest utrzymywanie odpowiedniej odległości (ok. 40 – 50 metrów) od następnego auta – warto zwrócić uwagę, że zignorowanie tej zasady jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na autostradach.

Przy wyprzedzaniu oraz zmianie pasa kierunkowskaz powinien migać nieco dłużej, a zmiana pasa przed wyprzedzaniem powinna nastąpić ok. 50 metrów przed samochodem, który jest wyprzedzany. Pas ruchu można zmienić na przeciwległy jedynie korzystając z węzła autostradowego. Kto może poruszać się po autostradzie? Tylko kierujący samochodami i motocyklami. Po autostradzie nie pojeżdżą więc rowery, motorowery, ciągniki czy wozy konne. Autostradą nie mogą również poruszać się osoby piesze. Przebieganie na drugą stronę przez pasy ruchu lub pas rozdziału jest surowo zabronione.

Co w razie awarii?

Awarie niestety zdarzają się także i na autostradach, jak się wtedy zachować? W miarę możliwości należy zatrzymać się na pasie awaryjnym, włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 metrów od samochodu i udać się do kolumny alarmowej, za pośrednictwem której można wezwać pomoc. Zgłoszenia można także dokonać z telefonu komórkowego.

Gdy już skontaktujemy się z operatorem należy zastosować się do jego wskazówek, a następnie opuścić pojazd i czekać na pomoc za barierkami oddzielającymi pobocze od autostrady. Pomocne w razie awarii na autostradzie mogą okazać się kamizelki odblaskowe, które co prawda, w Polsce nie są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale są nieodzowne w razie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Istotną kwestią w przypadku awarii jest również to, że na autostradach zabronione jest holowanie pojazdów.

System informacji

Dobrze poinformowany kierowca podróżuje bezpieczniej i przyjemniej. Dużym ułatwieniem dla kierowców są tablice informacyjne o zmiennej treści ustawione na autostradach. Mogą one wyświetlać wiele istonych informacji jak ograniczenie prędkości, stan nawierzchni, warunki pogodowe, czas oczekiwania na bramkach czy informacje o wypadkach i zalecanym objeździe.

 źródło: Creandi

Zobacz podobne artykuły:

 Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy
kalendarz 13/05 2024

Tak oszukują nieuczciwi sprzedawcy

Używane

2024.05.13

Na rynku nie brakuje oszustów, którzy sprzedając używane auta próbują zarobić na nich jak najwięcej kosztem kupującego.
 Jak zabezpieczyć się przed klonem?
kalendarz 03/05 2024

Jak zabezpieczyć się przed klonem?

Używane

2024.05.03

Dlaczego każdemu może się to przytrafić i jak kupujący powinni się zabezpieczać?
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
kalendarz 16/04 2024

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.