Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Autem za granicę
kalendarz 13/07 2021

Autem za granicę

Ubezpieczenia

Co sprawia najwięcej problemów?

Liczba wypadków powodowanych przez polskich kierowców na zagranicznych drogach rośnie na przestrzeni ostatnich lat. W 2019 r, ostatnim przed ograniczeniami wyjazdowymi związanymi z pandemią, Polacy doprowadzili aż do 73 tys. zdarzeń – wynika z danych Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (PBUK). Dla porównania: 5 lat wcześniej doszło do „zaledwie” 46 tys. wypadków.

- Pełnych danych za ubiegły rok jeszcze nie ma, ale zamknięte przez kilka miesięcy granice z pewnością poprawiły nieco bezpieczeństwo na europejskich drogach. Widać to na podstawie liczby szkód zagranicznych zgłaszanych z polis komunikacyjnych OC i Zielonej Karty – w 2020 roku trafiło do nas o 17 proc. spraw mniej, niż rok wcześniej. W obecnym sezonie urlopowym do wielu krajów znowu można wjechać autem, a ruch turystyczny prawdopodobnie wyraźniej zaznaczy się w statystykach kolizji i wypadków. Jadąc poza Polskę warto pamiętać, że na drodze coś może pójść nie tak i zawczasu sprawdzić, jak zachować się w takiej sytuacji – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Ubezpieczyciel podaje, że do największej liczby zdarzeń doszło w ubiegłym roku na autostradach – podczas wyprzedzania lub włączania się do ruchu. Według oświadczeń sprawców najczęstszą przyczyną wypadków był według tzw. martwy punkt – pojazd poszkodowanego znajdował się w niewidocznym dla kierującego punkcie.

- To kolejny dowód na to, że Polacy wciąż uczą się jeździć po autostradach. Albo nie znamy zasad prawidłowego poruszania się po nich, albo te zasady lekceważymy. Rezultat jest podobny – stwarzamy zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu. Między innymi dlatego w Compensie wspólnie z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi od 2018 roku prowadzimy akcję edukacyjną Bezpieczna Autostrada – uczymy prawidłowych nawyków za kierownicą i postępowania po wypadku, m.in. w zakresie pierwszej pomocy – dodaje Damian Andruszkiewicz.

Zdaniem ubezpieczyciela po szkodzie najwięcej problemów powoduje… bariera językowa. Polscy kierowcy powszechnie mają za granicą trudności ze złożeniem szczegółowych wyjaśnień i prawidłowym wypełnieniem druku ARF, czyli anglojęzycznego odpowiednika stosowanego w Polsce wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. To dokument zawierający opis przebiegu i miejsca zdarzenia, powstałych uszkodzeń oraz dane uczestników. Bez tych informacji likwidacja szkody jest utrudniona, a w skrajnych przypadkach niemożliwa. W zagraniczną podróż zdecydowanie warto zabrać ze sobą polsko-angielski wzór przydatnego w razie kłopotów na drodze oświadczenia.

Postępowania po szkodzie za granicą w czterech krokach

Ubezpieczenie OC kupione w Polsce działa zarówno w kraju, jak i w państwach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kto wybiera się poza tak określone terytorium, musi mieć ze sobą tzw. Zieloną Kartę (jej kolor w lipcu tego roku zmienił się na biały) lub wykupić dodatkowe ubezpieczenie graniczne.

Niezależnie od miejsca pobytu postępowanie po wypadku lub kolizji jest identyczne. Poniżej cztery podpowiedzi, jak właściwie uzupełnić oświadczenie o zdarzeniu drogowym.

1.    Pozyskanie danych sprawcy

Polski kierowca może być sprawcą lub poszkodowanym. W pierwszym przypadku musi podać drugiemu uczestnikowi wypadku swoje dane, a w drugim pozyskać je od niego. Potrzebne są: imię i nazwisko, adres oraz kraj pochodzenia sprawcy, marka, numer rejestracyjny i dane właściciela pojazdu, nazwa ubezpieczyciela oraz numer polisy.

2.    Uzupełnienie informacji o kolizji/wypadku

W kolejnym kroku w oświadczeniu należy wpisać, co dokładnie się stało: kiedy doszło do zdarzenia, gdzie dokładnie miało ono miejsce (np. adres, współrzędne GPS), w jakich okolicznościach i jaki jest zakres powstałych uszkodzeń.

3.    Wykonanie zdjęć

Fotografie to ważny dowód w procesie likwidacji szkód. Warto zrobić dokumentację zdjęciową, bo to ułatwi ubezpieczycielowi prawidłową ocenę zdarzenia.

4.    Zgłoszenie szkody

Wypełnione i podpisane przez uczestników oświadczenie należy przekazać ubezpieczycielowi sprawcy. Robi się to samodzielnie lub poprzez przedstawiciela zakładu ubezpieczeń w swoim kraju. W Polsce informacje na ten temat można uzyskać w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym lub w PBUK.

- Jeśli w czasie uzupełniania formalności pojawią się jakieś trudności, np. problemy językowe, sprawca odmówi podpisania oświadczenia lub upiera się przy nieprawdziwej wersji wydarzeń – warto wezwać policję, która sporządzi notatkę ze zdarzenia. To ważny dowód, gdy staramy się o odszkodowanie – mówi Andruszkiewicz z Compensy.

źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group


Tagi:
OC, wypadek samochodowy za granicą, postępowanie po szkodzie za granicą

Zobacz podobne artykuły:

Jeździsz niebezpiecznie? Zapłacisz droższe OC!
kalendarz 14/06 2022

Jeździsz niebezpiecznie? Zapłacisz droższe OC!

Finanse / Ubezpieczenia

2022.06.14

Już od 17 czerwca kolejne zmiany.
Sprawdź swoje AC, bo rosną ceny samochodów!
kalendarz 23/03 2022

Sprawdź swoje AC, bo rosną ceny samochodów!

Finanse / Ubezpieczenia

2022.03.23

Ustalona przy zakupie ochrony suma ubezpieczenia może dziś nie wystarczyć do pokrycia największych szkód lub zakupu kolejnego auta po kradzieży.
Ubezpieczenia OC i AC – co nas czeka?
kalendarz 08/01 2022

Ubezpieczenia OC i AC – co nas czeka?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.01.08

Jaki był 2021, a jaki będzie 2022 rok?
Najnowsze artykuły:
 BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.04

Dla klientów indywidualnych zniżki sięgają do 30 groszy na litrze paliwa.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.