Audi z laserowymi reflektorami Matrix
Technika laserowa Matrix to bazujące na wiązce laserowej światła drogowe, po raz pierwszy zostały zastosowane w ubiegłym roku w modelu Audi R8 LMX.
W projekcie „inteligentne światło laserowe dla kompaktowych i adaptacyjnych reflektorów wysokiej rozdzielczości" (iLaS), Audi wspólnie z partnerami z sektora przemysłowego i naukowego, pracują nad reflektorem przyszłości. Dzięki laserowej technice Matrix wysokiej rozdzielczości, oświetlenie drogi jest jeszcze bardziej elastyczne i uniwersalne, niezależnie od sytuacji.
Technika laserowa Matrix to bazujące na wiązce laserowej światła drogowe, które po raz pierwszy zostały wprowadzone w modelu R8 LMX. Technika projekcji intensywnego, laserowego światła po raz pierwszy znalazła tu zastosowanie w kompaktowym i jednocześnie wydajnym reflektorze.
W rozwiązaniu tym, bardzo szybko poruszające się mikrolustro odbija światło lasera. Przy niewielkich prędkościach, światło rozprowadzane jest na większej powierzchni, a promień oświetlenia drogi jest szeroki. Przy większych prędkościach, kąt padania światła jest mniejszy, a jego intensywność i zakres wyraźnie większe. Jest to zaletą podczas jazdy po autostradzie. Dodatkowo, wiązka światła może być precyzyjnie ukierunkowana. Oznacza to, że oświetleniem poszczególnych stref można sterować, kontrolując moment dopływania światła do tych konkretnych obszarów.
Nowością jest także błyskawiczne włączanie i wyłączanie diod laserowych w zależności od pozycji lusterka. Pociąga to za sobą dynamiczną zmianę szerokości wiązki światła. Podobnie jak dzieje się to w przypadku aktualnie montowanych w samochodach reflektorów Matrix LED, ulica zawsze jest jasno oświetlona, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. W czym zatem tkwi różnica? Laserowa technika Matrix daje światło w wyższej rozdzielczości, reagujące bardziej dynamicznie. Jego moc i możliwości są lepiej wykorzystane, co prowadzi do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W Matrix Laser, niebieskie, laserowe diody produkowane i dostarczane przez firmę OSRAM, swoim światłem o długości fali 450 nanometrów oświetlają 3-milimetrowe, szybko poruszające się lustro. Lustro odbija niebieskie światło lasera, kieruje je do konwertera zmieniającego je w światło białe, a następnie kierującego je na drogę. Odporne i trwałe lustro Boscha, to mikroskopijny, elektryczno-optyczny system mechaniczny bazujący na technologii krzemowej./oprac. ns/
Przypomnijmy dotychczasowe innowacje Audi w zakresie oświetlenia samochodowego:
- 2003: Audi A8 ze światłami adaptacyjnym (adaptive light)
- 2004: Audi A8 W12 z diodowymi światłami do jazdy w dzień
- 2008: Audi R8 z całkowicie diodowymi reflektorami
- 2010: Audi A8 z reflektorami wykorzystującymi dane dostarczane przez system nawigacji
- 2012: Audi R8 z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
- 2013: Audi R8 z reflektorami Matrix LED
- 2014: Audi R8 LMX z laserowymi światłami drogowymi
Zobacz podobne artykuły:
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
Wiadomości / Wydarzenia
2024.05.03
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Audi Q6 e-tron i sztuka
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.05
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieSkoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia
Testy / Testy
2024.05.21
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk
Testy / Testy
2024.05.21
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym
Testy / Testy
2024.05.21