Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi TT offroad concept – Sport w terenie
kalendarz 25/04 2014

Audi TT offroad concept – Sport w terenie

Wiadomości / Prezentacje / Audi / Concept Cars

Moda na SUV-y wciąż trwa, jednak studyjny pojazd Audi łamie konwencjonalne normy.

Podczas wystawy w Pekinie, niemiecki producent zaprezentował model, łączący sportowy charakter coupé ze stylem i właściwościami użytkowymi kompaktowego SUV-a. Pięciodrzwiowy pojazd wykorzystuje nową stylistykę marki i wygląda trochę jak Audi TT „na obcasach”. Zdaniem prof. dr Ulricha Hackenberga, członka zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego „Audi TT offroad concept pokazuje, jak w przyszłości może wyglądać kolejny model rodziny TT”.

Podobnie jak inne, nowe seryjne modele Audi, studyjny TT offroad powstał na bazie modułowej płyty podłogowej MQB, zaś karoserię zbudowano według koncepcji ASF (Audi Space Frame). Jej hybrydowa konstrukcja łączy elementy ze stali i aluminium. Konstrukcja, wraz z zespołem akumulatorów napędu plug-in-hybrid, pozwoliła na umieszczenie nisko środka ciężkości, co ma wpływ na prowadzenie.

Pod względem wymiarów concept przypomina model Q3 - długość 4,39 m, szerokość 1,85 m i rozstaw osi 2,63 m. TT offroad jest od Q3 o 8 cm niższe (ma 1,53 m wysokości). Uwagę zwraca nadwozie w żółtym kolorze Sonora, które jest ponadto 5-drzwiowe. W przypadku TT, to zupełna nowość. Nowy styl podkreśla szeroka osłona chłodnicy Singleframe, ozdobiona logo Audi, zaś wąskie pionowe pręty kratownicy tworzą strukturę typową dla modeli Audi e-tron. Jak przystało na sportowy samochód, zachowano krótkie zwisy. Sportowa linia jest typowa dla coupé.

Wnętrze zapewnia miejsce dla czterech osób. Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami  mają gwarantować dobre trzymanie boczne. Linia deski rozdzielczej nawiązuje bezpośrednio  do nowej koncepcji wnętrza TT, gdzie górna część tablicy rozdzielczej ma formę skrzydła wspartego na poziomym, podkreślającym szerokość wnętrza pojazdu panelu, wykonanym z aluminium. Na nim umieszczono okrągłe nawiewy powietrza, przypominające silniki lotnicze. Pośrodku nawiewów zamontowano obsługę klimatyzacji.

Większość systemów samochodu obsługiwanych przyciskami na kierownicy lub terminalu MMI umieszczonego na konsoli tunelu środkowego. Struktura menu systemu MMI podobna jest do struktury menu w smartfonie. Zastosowany w Audi TT offroad Audi virtual cockpit, jest nowoczesnym narzędziem zastępującym tradycyjne wskaźniki. Jego wyświetlacz TFT, o przekątnej 12,3 cala, daje jakość grafiki 3D. Naciskając odpowiedni przycisk, kierowca może indywidualnie dopasować pojawiający się na nim obraz. W widoku klasycznym elementem dominującym jest miernik mocy napędu plug-in-hybrid i prędkościomierz. W trybie infotainment, na pierwszym planie ekranu jest mapa nawigacji lub informacja o sygnalizacji świetlnej.

Na wyposażeniu auta są ponadto trzy szybkie tablety Audi Smart Display, których można używać jako mobilnych systemów infotainment - do użytku zarówno w samochodzie jak i poza nim. W zagłówku każdego pojedynczego siedzenia umieszczono dwa głośniki sprzętu nagłaśniającego Bang & Olufsen Advanced Sound System.

W bagażniku natomiast znajduje się zindywidualizowany schowek, w którym umieszczono  zdalnie sterowany model (RC Car) w skali 1:8. Oparcia pojedynczych siedzeń tylnych są elektrycznie składane. Po ich złożeniu można uzyskać prawie płaską powierzchnię bagażową. W wystroju wnętrza wykorzystano materiały w kolorystyce jasnej i ciemnej szarości. Na kole kierownicy, u góry tablicy rozdzielczej i na brzegach obudowy drzwi znalazła się granitowo szara skóra Feinnappa. Podsufitkę, osłony słupków, obudowę drzwi i tunel środkowy obito dopasowaną do całości Alcantarą. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i siedzenia, ozdobione szwami w kształcie rombów, mają obicia w kolorze szarej skały z miękkiej, luksusowej skóry wytwarzanej przez włoską manufakturę Poltrona Frau.

Audi TT offroad concept otrzymał napęd hybrydowy plug-in-hybrid, generujący moc systemową 408 KM i systemowy moment obrotowy 650 Nm. Pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna, którą elektronicznie ograniczono, wynosi 250 km/h. Jak podkreśla producent, samochód zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa na 100 km i emituje 45 g CO2/km. Przy wykorzystaniu napędu elektrycznego, pojazd ten może pokonać ponad 50 km, natomiast łączny zasięg auta wynosi do 880 km.

Zespół napędowy stanowi benzynowy silnik  2.0 TFSI o mocy 292 KM i momencie obrotowym równym 380 Nm, który za pośrednictwem osobnego sprzęgła, łączy się z silnikiem elektrycznym, generującym moc do 40 kW i moment obrotowy 220 Nm. Napęd przekazywany jest poprzez dwusprzęgłową, 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów e-S tronic, która przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi. Niezależnie od tej jednostki, przy tylnej osi auta znajduje się drugi silnik elektryczny, zapewniający moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 270 Nm. Przed tylną osią zamontowano składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy, chłodzony cieczą, który magazynuje do 12 kWh energii, co wystarcza na 50 km jazdy. Do ładowania stacjonarnego służy Audi-Wallbox – specjalne urządzenie umożliwiające podłączenie do różnych źródeł energii i korzystać z prądu o różnym napięciu. Zastosowany system regulacji dynamiki jazdy Audi drive select można zaprogramować w trzech trybach: EV (napęd elektryczny), Hybrid i Sport.

Jak zapewnia Audi, model TT offroad ma zapewniać dobre prowadzenie podczas jazdy po różnych nawierzchniach. Po nawierzchni asfaltowej jedzie jak prawdziwy samochód sportowy, a dzięki dużemu prześwitowi, krótkim zwisom i elektrycznemu napędowi e-tron quattro, ma sprawnie poruszać się także w terenie. Studyjny pojazd wyposażono w ogumienie w rozmiarze 255/40 R21. Część elementów przedniego zawieszenia wykonano z aluminium.

Studyjny model otrzymał dwa systemy wsparcia kierowcy, które już wkrótce zostaną wprowadzone do produkcji seryjnej – asystenta skrzyżowań i informacje online o sygnalizacji świetlnej. Asystent skrzyżowań ma wspierać kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji bocznych u wylotów ulic i na skrzyżowaniach, dzięki czujnikom radarowym i szerokokątnej kamery monitorującej strefę bezpośrednio przed autem i po jego bokach. Jeśli system zarejestruje zbliżający się z boku pojazd i oceni go jako potencjalne zagrożenie, zainicjuje kilkustopniowe ostrzeżenie, przekazywane kierowcy. Informacja o sygnalizacji świetlnej może z pomocą sieci telefonii komórkowej skomunikować samochód z centralnym komputerem zawiadującym miejską sygnalizacją świetlną. Na podstawie danych z komputera centralnego informacji, Audi sugeruje kierowcy prędkość z jaką powinien jechać, by do następnego sygnalizatora dojechać na zielonym świetle.

Norbert Szwarc
Foto: Audi
 

[gallery ids="45396,45387,45386,45395,45394,45385,45393,45392,45390,45389"]

Zobacz podobne artykuły:

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji
kalendarz 30/07 2022

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.
Crossovery Nissana dobrze trzymają wartość
kalendarz 28/07 2022

Crossovery Nissana dobrze trzymają wartość

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.28

Crossovery marki Nissan: Qashqai oraz Juke są jednymi z najlepiej utrzymujących wartość w swojej klasie – tak wynika z ostatniej prognozy Info-Ekspert, firmy zajmującej się m.in. profesjonalnym prognozowaniem wartości rezydua...
Otwarcie zamówień na Nissana Qashqai e-POWER w Polsce
kalendarz 26/07 2022

Otwarcie zamówień na Nissana Qashqai e-POWER w Polsce

Wiadomości / News

2022.07.26

Oferta modelu Qashqai została poszerzona o wersję z unikatowym i innowacyjnym zelektryfikowanym zespołem napędowym e-POWER. Dealerzy od dziś będą przyjmować zamówienia od klientów.
Najnowsze artykuły:
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Warsztat / Porady

2022.08.02

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować.
 Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.08.01

Ubezpieczenie komunikacyjne OC aut elektrycznych kosztuje podobnie co spalinowych tej samej klasy. Jednak w przypadku AC dla e-pojazdów trzeba liczyć się z poważnym wydatkiem.
Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.