Audi TT clubsport turbo - Potężna dawka mocy
Audi TT clubsport turbo - Potężna dawka mocy
Tegoroczna impreza Wörthersee Tour będzie miejscem premiery studyjnego modelu TT z silnikiem 2.5 TFSI i dwiema elektrycznie napędzanymi sprężarkami.
Twórcy tego koncepcyjnego pojazdu inspirowali się odnoszącym sukcesy Audi 90 IMSA GTO z późnych lat osiemdziesiątych XX w. Samochód, który będzie można zobaczyć nad jeziorem Wörthersee, to model z silnikiem 2.5 TFSI i dwiema elektrycznie napędzanymi sprężarkami, który dysponuje mocą aż 600 KM i momentem obrotowym równym 650 Nm. Jak zapewnia Audi, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 3,6 sek.
Moc auta podkreśla jego sylwetka – ręcznie ustawiany tylny spoiler, to udoskonalenie pochodzące z modelu Audi Sport TT Cup, startującego w zainaugurowanej niedawno nowej serii wyścigów. Spoiler został poszerzony o 20 cm. Wloty powietrza i duży grill z przodu, błotniki i boczne listwy progowe, potężny dyfuzor z tyłu i spoiler, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK). Łącznie z lusterkami bocznymi, samochód jest o 14 cm szerszy niż seryny model TT.
We wnętrzu auta znalazła się „klatka bezpieczeństwa” zbudowana z wytrzymałych rur tytanowych. Z przodu zamontowano lekkie fotele sportowe z czteropunktowymi pasami, pokryte koralowo pomarańczową alcantarą z kontrastowymi szwami i lamówkami. System wskaźników i obsługi wraz z cyfrowym Audi virtual cockpit, jest skierowany w stronę kierowcy. We wnętrzu dominują sportowe materiały: CFK i czarna alcantara. Duże, wykonane z CFK powierzchnie w drzwiach i na centralnej konsoli, są dodatkowym sportowym akcentem. Alcantarą wykończono uchwyt w drzwiach w kształcie tuby, zaś sama obudowa dźwigni zmiany biegów wykonana jest z aluminium i pracuje w otwartym tunelu.
„Dwie elektrycznie napędzane sprężarki to zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Potęgują możliwości natychmiastowego przyśpieszania, zwiększają moment obrotowy oraz dają dużą moc” - wyjaśnia prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Jesteśmy już blisko gotowości do rozpoczęcia seryjnego montażu tego rozwiązania w silnikach TDI. Tutaj, jako pierwszy na świecie producent samochodów, prezentujemy je w silniku TFSI. Z myślą o miłośnikach naszej marki, którzy pojawią się nad Wörthersee, zamontowaliśmy dwie elektryczne napędzane sprężarki w studyjnym pojeździe o wyjątkowo sportowym charakterze.”
Pod maską auta pracuje silnik 2.5 TFSI o zwiększonej mocy. Ta 5-cylindrowa jednostka zapewnia aż 600 KM mocy oraz 650 Nm momentu obrotowego, dostępnego w przedziale od 3000 do 7000 obr./min. Przekłada się to na 240 KM mocy i 260 Nm momentu obrotowego z litra pojemności. Moc silnika przenoszona jest na koła za pomocą 6-biegowej, manualnej przekładni na obie osie. Elektrycznie napędzane sprężarki (EAV), w 2,5 sek., pozwalają pokonać pierwszych 16 metrów - o 6 więcej (około półtorej długości pojazdu), niż porównywalne auto bez tego rozwiązania. Masa pojazdu wynosi tylko 1396 kg. Prędkość maksymalna Audi wynosi 310 km/h.
Do zalet elektrycznie napędzanych sprężarek należy natychmiastowy osiąganie maksymalnych obrotów i zwiększanie ciśnienia doładowania. Dzięki temu samochód dynamicznie przyspiesza, nawet na niskich obrotach. Samochód otrzymał także specjalny układ wydechowy, w którym powstaje minimalne przeciwciśnienie. Zaraz za wyścigowym tłumikiem zamontowano dodatkową rurę odprowadzającą spaliny. Jednostka 2.5 TFSI chłodzona jest chłodnicą wywodzącą się z aut wyścigowych. Przy niskiej prędkości obrotowej silnika, elektrycznie napędzane sprężarki zwiększają moment obrotowy nawet o 200 Nm. Elektryczna instalacja pokładowa ma moc 48V i jest to przyszłościowe rozwiązanie opracowane przez Audi.
Audi TT clubsport turbo otrzymało zawieszenie typu „coilover”, w którym amortyzatory zintegrowano ze sprężynami, umożliwiające precyzyjną regulację wysokości podczas jazdy i siłę tłumienia amortyzatorów. Elektryczna funkcja unoszenia, chroni podwozie przed uszkodzeniami np. podczas podjazdu pod wysoki krawężnik. Na liście wyposażenia znalazł się ponadto system elektronicznej kontroli stabilizacji ESC. Studyjne Audi wyposażono w koła w rozmiarze 9,5 J x 20, z ogumieniem 275/30. W układzie hamulcowym wykorzystano ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Przednie tarcze mają średnicę 370 mm. Otwarte błotniki zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców.
Jak powiedział prof. dr Hackenberg to nowoczesne rozwiązanie - elektrycznie napędzane sprężarki - jest niemal gotowe do wprowadzenia do produkcji. Zanim jednak to nastąpi, w austriackiej miejscowości Reifnitz, podczas Wörthersee Tour, w dniach 13-16 maja br. będzie można zobaczyć studyjne TT clubsport turbo.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27