Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi Sport quattro laserlight concept – Klasyk w nowym wydaniu
kalendarz 03/01 2014

Audi Sport quattro laserlight concept – Klasyk w nowym wydaniu

Wiadomości / Prezentacje / Audi / Concept Cars

Model ten z napędem hybrydowym i laserowymi światłami odwołuje się do słynnego poprzednika – Sport quattro z 1983 r.

Światowa premiera tego pojazdu będzie miała miejsce podczas Consumer Electronics Show (CES) odbywającego się w dniach 6-10 stycznia 2014 r. w Las Vegas. Jednocześnie model ten jest rozwinięciem koncepcji – Audi Sport quattro – auta, które zostało pokazane w ubiegłym roku z okazji 30 rocznicy powstania modelu Sport quattro.    

„Nowy koncepcyjny pojazd podkreśla przewagę techniczną na wielu płaszczyznach“ – podkreśla prof. dr Ulrich Hackenberg, członek Zarządu Audi. „Znajdziemy w nim technikę napędu e-tron o mocy 515 kW i zużyciu zaledwie 2,5 litra na 100 km, laserowe reflektory, które swoją mocą usuwają w cień wszystkie dotychczas stosowane rozwiązania oświetleniowe czy nowe systemy wskaźników i obsługi, w których zastosowano pionierskie rozwiązania techniczne. Pokazujemy w nim przyszłość Audi.“

Nowa wersja modelu Sport quattro concept to coupé polakierowane na kolor czerwony Plasma, łączące w sobie przeszłość i nowoczesność. Zwisy są krótkie, proporcje wyważone. Przy rozstawie osi 2784 mm, długość pojazdu wynosi 4602 mm. Dwudrzwiowy samochód jest bardzo szeroki -   1964 mm szerokości, a jednocześnie 1386 mm wysokości sprawia, że wydaje się bardzo niski.

W podwójnych reflektorach, rozwiązaniu typowym dla modeli quattro, zastosowano kombinację reflektorów diodowych Matrix-LED i światła laserowego. Ulokowano tam po dwa płaskie, trapezoidalne zespoły świetlne. Zespół umiejscowiony po zewnętrznej stronie, złożony z diod Matrix przykrytych specjalną osłoną generuje światła mijania, a zespół wewnętrzny – laserowe światła drogowe. Średnica wysokiej mocy diod laserowych wynosi zaledwie kilka mikrometrów. Dzięki zasięgowi prawie 500 metrów, laserowe światła drogowe oświetlają odcinek drogi prawie dwukrotnie dłuższy niż światła diodowe, a ich moc jest trzykrotnie większa. Podobne reflektory będzie miał w nowym sezonie także wyścigowy bolid R18 e-tron quattro 2014.

Kanciaste, płaskie słupki C i blister nad błotnikami to kolejne elementy stylistyczne Audi Sport quattro laserlight concept nawiązujące do klasyki Sport quattro. Uwagę zwraca muskularna sylwetka, szerokie tylne słupki z ostrymi konturami. Elementem charakterystycznym jest także sześciokątna, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Spoiler, jak i tylny dyfuzor zostały wykonane z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP). Z tyłu  w dolnej części  umieszczono dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Prostokątne światła tylne, wmontowane w czarną osłonę z CRP, to kolejne zapożyczenie z quattro. Pojemność bagażnika wynosi 300 litrów. Klamki w drzwiach wysuwają się elektrycznie, gdy zbliżamy się do pojazdu. Felgi z pięcioma podwójnymi ramionami są przykręcane centralnie.

Sportowy charakter auta podkreśla również wystrój wnętrza. Konstrukcja nośna wnętrza to struktura wykonana z CRP. Kubełkowe fotele, typowe dla samochodów sportowych, przednie z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami. Z tyłu także znajdują się dwa fotele.  Elementem, który pojawi się w sportowych modelach produkcyjnych jest kierownica mająca dwa przyciski, za pomocą których kierowca może sterować pracą napędu hybrydowego. Czerwony przycisk start-stop służący do wyboru trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz przycisk „view“ do sterowania wirtualnym kokpitem Audi virtual cockpit. Na dużym wyświetlaczu Audi TFT, kierowca widzi wszystkie ważne informacje przedstawione w formie trójwymiarowych obrazów o wysokiej rozdzielczości.

Studyjny model otrzymał hybrydowy napęd plug-in. Jego moc systemowa wynosi 700 KM, a systemowy moment obrotowy – 800 Nm. Za pomocą zmodyfikowanej, 8-stopniowej przekładni automatycznej tiptronic przekazywane są one do układu napędowego quattro, który wyposażono w sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi. Jak wynika z przeprowadzonych testów, samochód  zużywa średnio tylko 2,5 litra paliwa na 100 km, co odpowiada 59 g CO2/1 km.

Silnik spalinowy tego pojazdu to 4.0-litrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo, generująca moc 560 KM i moment obrotowy 700 Nm. System zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry oraz system Start-Stop sprawiają, że ten potężny, 8-cylindrowy silnik o głębokim brzmieniu jest wyjątkowo efektywny. Pomiędzy jednostką benzynową TFSI, a przekładnią zamontowano silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Potrzebną do jego funkcjonowania energię pobiera z akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh. Taka moc wystarcza do pokonania w trybie jazdy elektrycznej odcinka długości do 50 km. Ładowanie akumulatorów odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego urządzenia Wallbox, które zapewnia optymalny dopływ energii. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy układu. W trybie EV pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Dzięki jego wysokiemu momentowi obrotowemu pojazd koncepcyjny może poruszać się w tym trybie także poza miastem. Tryb hybrydowy, wykorzystując dane o otoczeniu i pokonywanym odcinku drogi, zapewnia przede wszystkim ekonomiczną współpracę silnika TFSI i silnika elektrycznego. Kierowca może również wybrać funkcję Hold (magazynowanie) czy Charge (ładowanie). W trybie jazdy sportowej, strategia jazdy orientuje napęd na maksymalną moc. Podczas ruszania z postoju, gdy pracuje silnik benzynowy V8 i elektryczny, sportowe Audi przyspiesza do 100 km/h w 3,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.

Producent wykorzystał lekką konstrukcję – w przedziale pasażerskim zastosowano połączenia z blach stalowych i elementów odlewanych z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z CRP. Dzięki temu, ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi 1850 kg. Oś przednia składa się z pięciu wahaczy przypadających na jedno koło, oś tylną skonstruowano zgodnie z koncepcją wahaczy trapezowych. Zaciski hamulców obejmują duże ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21.

Norbert Szwarc
Foto: Audi

 

Zobacz podobne artykuły:

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji
kalendarz 30/07 2022

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.
Crossovery Nissana dobrze trzymają wartość
kalendarz 28/07 2022

Crossovery Nissana dobrze trzymają wartość

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.28

Crossovery marki Nissan: Qashqai oraz Juke są jednymi z najlepiej utrzymujących wartość w swojej klasie – tak wynika z ostatniej prognozy Info-Ekspert, firmy zajmującej się m.in. profesjonalnym prognozowaniem wartości rezydua...
Otwarcie zamówień na Nissana Qashqai e-POWER w Polsce
kalendarz 26/07 2022

Otwarcie zamówień na Nissana Qashqai e-POWER w Polsce

Wiadomości / News

2022.07.26

Oferta modelu Qashqai została poszerzona o wersję z unikatowym i innowacyjnym zelektryfikowanym zespołem napędowym e-POWER. Dealerzy od dziś będą przyjmować zamówienia od klientów.
Najnowsze artykuły:
Ford Mustang Mach-E liderem polskiego rynku elektryków     

Ford Mustang Mach-E liderem polskiego rynku elektryków     

Wiadomości / News

2022.08.18

W lipcu br. Ford Mustang Mach-E był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Polsce.
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Warsztat / Porady

2022.08.02

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować.
 Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.08.01

Ubezpieczenie komunikacyjne OC aut elektrycznych kosztuje podobnie co spalinowych tej samej klasy. Jednak w przypadku AC dla e-pojazdów trzeba liczyć się z poważnym wydatkiem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.