Audi RS 7 piloted driving concept – Bez kierowcy na torze
Przed finałem sezonu mistrzostw Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), samochód Audi wykonał pokazową rundę bez kierowcy. W zaledwie nieco ponad dwie minuty, Audi RS 7 piloted driving concept z precyzja i dokładnością co do centymetra okrążyło tor Grand Prix w Hockenheim.
„Dzisiejszy wyczyn Audi RS 7 piloted driving concept udowadnia kompetencje naszego zespołu zajmującego się pracami rozwojowymi z dziedziny autonomicznej jazdy“ – powiedział prof. dr Ulrich Hackenberg, członek Zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Dla dalszych prac rozwojowych szczególnie cenne są wyniki dotyczące precyzji i mocy, które możemy przenieść do produkcji seryjnej.“
By mieć dobrą orientację na torze, pojazd korzystał ze specjalnie przetworzonych danych GPS, przekazywanych za pomocą wysokiej częstotliwości fal, zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji. Jednocześnie kamery 3D zamontowane w samochodzie filmowały pokonywaną drogę, a specjalny program obliczeniowy porównywał dostarczane przez nie obrazy z danymi zapisanymi w pokładowym komputerze. Dzięki temu, pojazd demonstracyjny co do centymetra poruszał się po obranym kursie.
Dodajmy, że autonomiczna jazda to jedna z ważniejszych dziedzin prac rozwojowych Audi. Pierwsze funkcjonujące rozwiązania tego typu, Audi zaprezentowało już dziesięć lat temu. Wyniki testów są na bieżąco przekazywane do działów zajmujących się produkcją seryjną. Z ostatnich jazd testowych inżynierowie pozyskali informacje na temat zachowania samochodu w wyznaczonych granicach fizycznych, przydatne przy opracowywaniu automatycznych manewrów pozwalających uniknąć wypadków w krytycznych sytuacjach.
Już dziś, dzięki systemom wsparcia kierowcy, prowadzenie jakiegokolwiek modelu Audi jest bardzo precyzyjne i pozbawione stresu. Ich najbardziej rozbudowane wersje znaleźć można w Audi A6 i Audi A7 Sportback. Paleta rozwiązań sięga tu od asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, przez aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami - adaptive cruise control z funkcją Stop&Go i systemem ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front.
W pracach nad systemami autonomicznej jazdy, Audi współpracuje z działami rozwoju koncernu VW, laboratorium Electronics Research Laboratory (ERL) oraz naukowcami z kalifornijskiego Stanford University.
Norbert Szwarc Foto: Audi [gallery ids="46833,46836,46835,46834"]Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieSamochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Dakar 2025 na mecie
Wiadomości / Moto sport
2025.01.17
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16