Audi RS7 bez kierowcy znów na torze
Tym razem autonomiczne sportowe Audi wystartuje na trudnym torze Ascari Race Resort, by ponownie w wyścigowym tempie i bez kierowcy zademonstrować swoje możliwości.
Przypomnijmy, że w piątek 17 i w niedzielę 19 października, przed startem ostatniego w tym sezonie wyścigu serii DTM, samochód Audi bez kierowcy pokonał w wyścigowym tempie pełną pętlę toru Hockenheim. To 5-drzwiowe coupé jest bardzo podobne do auta seryjnego, choć jego elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, hamulce, przepustnica i 8-biegowa przekładnia tiptronic przekazująca moc na mechaniczny napęd czterech kół (quattro), są sterowane automatycznie.
„Nasze rozwiązania techniczne z dziedziny jazdy autonomicznej pchają do przodu jeden z najważniejszych trendów w świecie motoryzacji“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Podczas wyścigu DTM w Hockenheim pokazaliśmy całą naszą fascynację tym rozwiązaniem. Okrążenie w zaledwie dwie minuty i przyspieszenie boczne do 1,1 g mówią same za siebie. Teraz zademonstrujemy możliwości tego koncepcyjnego pojazdu na torze, który jest jeszcze trudniejszy, ma wiele zakrętów o różnych kątach i mnóstwo szykan.“
Audi ma już na swoim koncie wiele doświadczeń z autonomiczną jazdą. Prace prowadzone w tej dziedzinie przez markę z Ingolstadt, już kilkakrotnie znalazły swoje ukoronowanie w m in. w roku 2010, kiedy to Audi TTS bez kierowcy pokonało górski odcinek drogi w górę legendarnego szczytu Pikes Peak w Kolorado (USA). W przypadku modelu RS 7 piloted driving concept, samochód dysponuje mocą 560 KM i może się rozpędzić do 305 km/h.
Z technicznego punktu widzenia, przy autonomicznej jeździe muszą zostać uwzględnione dwa niezmiernie ważne aspekty: po pierwsze – jak najprecyzyjniejsze utrzymanie samochodu na torze oraz dokładne utrzymanie pojazdu w obszarze granicznym.
Orientację na torze zapewnia odpowiednio skorygowany sygnał GPS. Dokładne co do centymetra dane GPS, są przesyłane do pojazdu za pomocą Wi-Fi zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji oraz za pomocą fal radiowych wysokiej częstotliwości. Trójwymiarowe obrazy z kamer porównywane są na bieżąco z obrazami zapisanymi w pamięci pokładowego komputera. Wśród tysięcy obrazów system wyszukuje te, na których zapisano charakterystyczne cechy toru, np. wzory zabudowy wzdłuż odcinka, i wykorzystuje je jako dodatkowe informacje o lokalizacji. Pełne osieciowanie pojazdu, w połączeniu z bardzo precyzyjnym sterowaniem wszystkimi ważnymi dla jazdy czynnikami sprawia, że samochód koncepcyjny nie przekracza swoich fizycznych możliwości.
Podczas niedawnej próby na torze Hockenheim, samochód zachował idealną linię jazdy. Proste odcinki toru pokonywał na pełnym gazie, wchodząc w zakręty precyzyjnie dozując siłę hamowania przed nimi i dokładnie przyspieszając podczas wychodzenia z tych zakrętów. Przeciążenia podczas hamowania wynosiły ponad 1,3 g, a przyspieszenie boczne osiągało wartość do 1,1 g.
Podczas testów w Hockenheim samochód rozwijał prędkość nawet 240 km/h. Na torze w Ascari prędkość maksymalna wyniesie 205 km/h. Tor w Ascari, ze swymi trudnymi wzniesieniami i zjazdami, wąskimi szykanami i ostrymi zakrętami jest jeszcze większym wyzwaniem. Do dużego przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego dochodzą tu dynamicznie zmieniające się obciążenia osi.
Tor wyścigowy jest najtrudniejszym miejscem testów nie tylko dla pojazdów sterowanych autonomicznie, ale także dla samochodów wprowadzanych do produkcji seryjnej. Systemy mające w przyszłości znaleźć zastosowanie w nowych autach, muszą funkcjonować bardzo precyzyjnie, bez błędów, także w sytuacjach krytycznych. Dlatego muszą być zdolne do właściwej oceny aktualnej sytuacji. Na podstawie danych ze startu w Ascari, inżynierowie Audi uzyskają wiele informacji, które zostaną uwzględnione w przygotowaniach poszczególnych modeli do produkcji seryjnej, np. podczas opracowywania automatycznych manewrów pozwalających uniknąć wypadków./oprac. ns/
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11
Napęd quattro - nowy rozdział w historii rajdów
Moto fanatyk
2024.11.25
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieNowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11