Audi RS 5 TDI – Silnik V6 wspierany voltami
Audi RS 5 TDI – Silnik V6 wspierany voltami
25 lat istnienia silników TDI, Audi świętuje specjalnym modelem koncepcyjnym, wyposażonym w wiadomą jednostkę ale z niecodziennym napędem turbosprężarki.
Jak stwierdził prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego: „System 48 voltowy i elektryczna turbosprężarka, to techniki ważne dla naszej przyszłości”. Studyjny model RS 5 TDI do napędu wykorzystuje silnik V6 3.0 TDI biturbo, który współpracuje z elektryczną turbosprężarką.
„Przed 25 laty Audi wprowadziło na rynek pierwszy silnik TDI, rozpoczynając w ten sposób jego pełną sukcesów historię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg. „Naszym najświeższym osiągnięciem jest elektryczna turbosprężarka, poprawiająca nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie wpływająca na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48 voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie.“
Trzylitrowa jednostka V6 Biturbo w Audi RS 5 TDI dysponuje mocą 385 KM i maksymalnym momentem obrotowym równym 750 Nm, dostępnym w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. Maksymalna liczba obrotów wynosi 5500 obr./min. Dodatkowa elektryczna turbosprężarka zapewnia potężny moment obrotowy w chwili startu. Innowacją jest tutaj zastąpienie silnika elektrycznego przez koło turbiny. Koło kompresora rozpędza się do ponad 70 tys. obr./min. w zaledwie kilka setnych sekundy. Turbosprężarki wytwarzają względne ciśnienie doładowania do 2,4 bara. Dzięki temu, Audi RS 5 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4 sekund. 200 km/h osiąga w mniej niż 16 sekund, a prędkość maksymalną określono na 280 km/h. Jak informuje Audi, model ten zużywa około 5,3 l/100 km (poniżej 140 g CO2 na km).
Energia do napędzania elektrycznej turbosprężarki pochodzi głównie z rekuperacji. Dla przeniesienia energii wykorzystano oddzielną 48 voltową sieć pokładową, połączoną za pomocą przetwornicy prądu stałego z konwencjonalną siecią 12 voltową. Za jej magazynowanie odpowiada kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Zaletą sieci 48 voltowych jest możliwość przenoszenia większych ilości energii. Jak się oczekuje, rozwiązanie to stanie się ważnym elementem w strategii Audi.
Audi na razie nie potwierdza czy napęd tego rodzaju trafi do aut seryjnych. Wcześniejsze doniesienia sugerowały jednak, że podobne rozwiązanie zostanie zastosowane w kolejnym modelu Q7, które pojawi się w 2015 lub 2016 r.
Norbert Szwarc
Foto: Audi
[gallery ids="45692,45691,45690,45689,45688,45687"]
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22