Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi RS 5 TDI – Silnik V6 wspierany voltami
kalendarz 24/06 2014

Audi RS 5 TDI – Silnik V6 wspierany voltami

Wiadomości / Prezentacje / Audi / Concept Cars

25 lat istnienia silników TDI, Audi świętuje specjalnym modelem koncepcyjnym, wyposażonym w wiadomą jednostkę ale z niecodziennym napędem turbosprężarki. 

Jak stwierdził prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego: „System 48 voltowy i elektryczna turbosprężarka, to techniki ważne dla naszej przyszłości”. Studyjny model RS 5 TDI do napędu wykorzystuje silnik V6 3.0 TDI biturbo, który współpracuje z elektryczną turbosprężarką.

„Przed 25 laty Audi wprowadziło na rynek pierwszy silnik TDI, rozpoczynając w ten sposób jego pełną sukcesów historię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg. „Naszym najświeższym osiągnięciem jest elektryczna turbosprężarka, poprawiająca nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie wpływająca na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48 voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie.“

Trzylitrowa jednostka V6 Biturbo w Audi RS 5 TDI dysponuje mocą 385 KM i maksymalnym momentem obrotowym równym 750 Nm, dostępnym w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. Maksymalna liczba obrotów wynosi 5500 obr./min. Dodatkowa elektryczna turbosprężarka zapewnia potężny moment obrotowy w chwili startu. Innowacją jest tutaj zastąpienie silnika elektrycznego przez koło turbiny. Koło kompresora rozpędza się do ponad 70 tys. obr./min. w zaledwie kilka setnych sekundy. Turbosprężarki wytwarzają względne ciśnienie doładowania do 2,4 bara. Dzięki temu, Audi RS 5 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4 sekund. 200 km/h osiąga w mniej niż 16 sekund, a prędkość maksymalną określono na 280 km/h. Jak informuje Audi, model ten zużywa około 5,3 l/100 km (poniżej 140 g CO2 na km).

Energia do napędzania elektrycznej turbosprężarki pochodzi głównie z rekuperacji. Dla przeniesienia energii wykorzystano oddzielną  48 voltową sieć pokładową, połączoną za pomocą przetwornicy prądu stałego z konwencjonalną siecią 12 voltową. Za jej magazynowanie odpowiada kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Zaletą sieci 48 voltowych jest możliwość przenoszenia większych ilości energii. Jak się oczekuje, rozwiązanie to stanie się ważnym elementem w strategii Audi.

Audi na razie nie potwierdza czy napęd tego rodzaju trafi do aut seryjnych. Wcześniejsze doniesienia sugerowały jednak, że podobne rozwiązanie zostanie zastosowane w kolejnym modelu Q7, które pojawi się w 2015 lub 2016 r.

Norbert Szwarc
Foto: Audi

 

[gallery ids="45692,45691,45690,45689,45688,45687"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.